Fashion Forum RSS Feed

Subscribe to Fashion Forum RSS Feed feed
Updated: 18 min 40 sec ago

Seneste regnskaber

21. April 2017

BRANDS4KIDS A/S
Selskabet fra Herning, der ejer flere børnebrands, kan glæde sig over at overskuddet i virksomheden igen er vokset. De sidste fem år har Brands4Kids således oplevet stigende vækst og et resultat, der afspejler dette. Årets resultat for 2016 lyder på små DKK 8,7 mio., og ledelsen udtrykker tilfredshed med resultatet.

ILLUM A/S
Stormagasinet ILLUM på Strøget har offentliggjort deres regnskab for 2016, og det er meget røde tal man finder på bundlinjen. Årets resultat lyder således på næsten DKK -100 mio. (DKK 98,884.000). En stor del af underskuddet tilskrives den fortsatte renovering af stormagasinet, der forventes af fortsætte indtil 2018. Konsekvensen af underskuddet betyder dog at moderselskabet La Rinascente S.p.A. må garantere adgang til kapital for fortsat drift, idet egenkapitalen pr 31/12-2016 er negativ og udgør DKK -147 mio. Det fremgår af ledelsesberetningen at egenkapitalen forventes genetableret over en længere årrække som følge af driftsoverskud.

ATC Footwear
Selskabet, der står bag skomærket Angulus og som driver agentur for en række kendte skomærker, har aflagt regnskab og et positivt et af slagsen. Årets resultat for 2016 endte med et overskud på DKK 2,98 mio. Resultatet er godt DKK 800.000 højere end i 2015. Hvorvidt resultatet opfattes som tilfredsstillende oplyses ikke i ledelsesberetningen.

SOFT GALLERY
Børnetøjsbrandet Soft Gallery har haft en godt år. I 2016 blev de for tredje år i træk kåret af Børsen som Gazelle-virksomhed og årets resultat er da også højere end i 2015. Virksomheden, der i år fejrer 10 års jubilæum, lukkede 2016 med et overskud på lidt over DKK 2 mio.

Alle regnskabstal er hentet fra cvr.dk

Indlægget Seneste regnskaber blev vist første gang den Fashion Forum.

”Mange ved ikke, hvad de vil med et samarbejde”

21. April 2017

Fashion Forum møder Lasse Ribergård på et af hans stamcafeer i Aarhus, hvor han fortæller baristaen seneste nyt: Han har friet til sin kæreste. Den historie er ikke kun forbeholdt hans venner og bekendte, den er (selvfølgelig) også delt på bloggen ned til mindste detalje.

”Folk deler mere ud af sig selv, sammenlignet med for blot tre år siden. I dag kan du læse indlæg om de mest personlige og intime detaljer om bloggeres liv. Vi holder stadig cirka 10% af vores liv for os selv, men resten deler vi med vores læsere,” fortæller Lasse Ribergård, der siden 2009 har drevet bloggen Sidseloglasse.com sammen med – sin nu forlovede – Sidsel Hilding-Hamann. Og det, som startede ud som personligt projekt, indskriver sig nu i en verdensomspændende kommunikations- og brandingtendens, hvis forretningspotentiale blot er vokset over de sidste 10 år.

”Troværdighed spiller en enormt vigtig rolle som blogger. Spørgsmålet er, om man som blogger i dag kan være troværdig uden at dele det personlige – godt som dårligt. For hvis det hele er rosenrødt, så ryger troværdigheden. Det tror ingen på,” siger Lasse Ribergård, der ugentligt deler både de mere letfordøjelige blogindlæg og de tungere, personlige af slagsen. Og netop dén kombination kan differentiere bloggerne på et yderst konkurrencefyldt marked.

Bannerannoncer og sponsorerede indlæg er hverdagskost
Sidsel og Lasses blog er en del af Society B – en udvalgt skare af Danmarks største bloggere, der er i stald hos Bloggers Delight. Da Bloggers Delight åbnede en filial i Aarhus sidste år, var – og er det stadig – med Lasse Ribergård i spidsen som projektleder for afdelingen. Diskussionen om kommercialisering og sponsorerede indlæg er særdeles velkendt for ham, og en udvikling han har skulle forholde sig til.

”Da vi fik bannerannoncer på bloggen for allerførste gang i 2011, i forbindelse med at vi blev en del af Bloggers Delight, stejlede vores læsere, for de var ikke vant til, at blogs var reklameplatforme. Den kritik har lagt sig, og det er min opfattelse, at læserne har accepteret, at blogs også er kommercielle.”

Blogs er blevet brands i sig selv, bloggere omvandrende reklamesøjler og det betyder, at ud over bannerannoncer, er professionaliseringen også rykket ind i selve indholdet på bloggen.

”Det kan godt lade sig gøre at lave en troværdig omtale af et produkt eller virksomhed, man er betalt for at anmelde. Det handler om at være ærlig, både om det positive og negative. Her er mikset, der udgør det store billede, igen afgørende – de sponsorerede indlæg skal suppleres med de personlige indlæg,” siger han.

Læserne forventer høj kvalitet og gennemsigthed, men en ekstra dimension, skal være opfyldt, når virksomheder lægger en sum penge for at blive en del af Sidsel og Lasse-universet:

”Relevans er altafgørende for modtagelsen og effekten – ikke kun for os bloggere, men for reklamer generelt. Dét er den vigtigste overvejelse, når vi siger ja til at indgå samarbejder. Vores læsere er kritiske, og de holder et skarpt øje. Det forpligter os til at gøre det ordentligt og vælge virksomheder og produkter, vi kan stå inde for,” pointerer han.

Længsel efter længerevarende samarbejder
De sponsorerede indlæg er ikke på vej væk igen, tværtimod, mener Lasse Ribergård. Men de vil ændre karakter:

”Jeg tror, at vi vil bevæge os bort fra korte engangsomtaler. I stedet vil de længerevarende samarbejder, hvor bloggerne i højere grad er ambassadører, blive mere udbredt. For færre større, er bedre end mange små. Det kommer i forlængelse af, at virksomheder i højere grad har fået øjnene op for, hvilken værdi det giver at indgå i et samarbejde med bloggere – Sverige er langt foran på den front, men Danmark er ved at komme efter det.”

Virksomheder skal ikke undervurdere brandingeffekten og troværdigheden, hvis brand, blogger og målgruppe matcher, påpeger Lasse Ribergård. Hvad samarbejdet konkret skal resultere i, bør dog være klart defineret af virksomheden, inden de tager kontakt til en blogger.

”Handler det om hurtig trafik til deres hjemmeside, salg af produkter, profilering eller øget kendskabsgrad? De overordnede målsætninger afgør, hvordan vi efterfølgende skal og kan måle effekten. Det er forholdsvist nemt at måle, hvor mange læsere bloggen sender videre til en webshop, men eksempelvis kan effekten af omtale af et rejsebureau tage længere tid, hvis målgruppen ikke skal bestille en ferie lige med det samme.”

Mindre kvantitet og mere trafik
Både i sit virke som blogger og som projektleder hos Bloggers Delight har Lasse Ribergård også bemærket, hvordan virksomheder ofte går efter kvantitet, når de skal vælge samarbejdspartnere.

”Jeg mener ikke, at virksomheder udelukkende bør se på bloggernes antal følgere og vælge derudfra. Hvis de 10.000 følgere ikke er en del af målgruppen, kan det være bedre at gå efter bloggen med den rigtige målgruppe, der har et bedre match, men som har færre følgere. Derudover kan influencers popularitet variere fra kanal til kanal. En person med flere hundredetusinde Instagram-følgere har ikke nødvendigvis hundredetusinde læsere på bloggen,” siger han, og igen leder det tilbage til formål og ønskede effekt, virksomheder skal have for øje i udvælgelsesprocessen.

Med en blog, der kun er en håndfuld år yngre end Facebook, har Lasse en klar mening om, hvilken strategi bloggere, der ønsker at indgå i professionelle samarbejder, bør anlægge.

”Facebook har gjort det svært at nå bredt ud, hvis man ikke betaler for at booste et opslag. Vi kan frygte, at det samme kan ske med Instagram, som jo er ejet af Facebook. Derfor er det vigtigt, at man også kan skabe trafik på egen hånd til sin blog, og spille på flere heste i forhold til at hente trafik.”

Sidsel og Lasse har hver sin personlige Instagram-profil, en Facebookside for bloggen, en Bloglovin’-profil og ikke mindst Google at hente trafik og følgere fra. Det er den vekselvirkning, der i fremtiden vil være med til at generere vækst for både bloggere og brands, spår Lasse Ribergård.

Indlægget ”Mange ved ikke, hvad de vil med et samarbejde” blev vist første gang den Fashion Forum.

Pernille Teisbæks bog solgt til udlandet 

21. April 2017

Da Pernille Teisbæk sidste efterår skrev og udgav bogen, Dress Scandinavian, blev den mødt af opmærksomhed fra den internationale presse. Nu har Penguin Random House købt rettighederne til bogen herunder også rettighederne til at videresælge til de øvrige markeder.

“Det er et helt ekstraordinært godt salg, og jeg kan ikke mindes tidligere at få så stort et forskud på en fagbog. I disse år forandrer markederne sig, og det ændrer også på måden, vi sælger rettigheder på,” siger Rights Director i People Group Agency, Louise Langhoff Koch, og fortsætter:

”Når et forlag, der er så stort og godt som Penguin Random House, er villig til at betale mange hundrede tusinde kroner for rettighederne til en bog – skrevet af en dansk stylist og modeekspert – så er det, fordi Pernille Teisbæk er synlig og til stede på alle markederne på en og samme tid.”

At bogen er nået ud i hele Europa, er en glædelig nyhed for Pernille Teisbæk, der er partner og kreativ direktør hos strategibureauet, Social Zoo, der blandt andet samarbejder med Copenhagen Fashion Week:

”Jeg er enormt glad og stolt over, at min bog nu kommer udover Danmarks grænser. Jeg har altid haft rigtig mange internationale følgere, som har efterspurgt en engelsksproget udgave, siden bogen udkom sidste år, så det er fantastisk, at de nu også har mulighed for at læse den. Og jeg ved, at der er kæmpe interesse for skandinavisk stil – både mode og boligindretning i udlandet, så jeg er rigtig stolt af at kunne bidrage med mit perspektiv på disse emner igennem min bog,” siger hun.

Sammen med sin Social Zoo-partner, Hannah Løffler, er Pernille Teisbæk nomineret som ”Årets Modeformidler” til ELLE Style Award, hvor hun sidste år vandt prisen som ”Årets stilikon”.

Indlægget Pernille Teisbæks bog solgt til udlandet  blev vist første gang den Fashion Forum.

RAINS vinder retssag om kopi-jakker

21. April 2017

Jacket, Long Jacket og Curve Jacket er blandt RAINS’ bedst sælgende produkter. Derfor var RAINS ikke begejstrede, da de på CIFF-messen i februar konstaterede, at en anden virksomhed solgte kopier af netop de tre populære regnjakker. RAINS protesterede, og Tif & Tiffy ApS. fjernede regnfrakkerne fra messen.

Sagen endte i Sø- og Handelsretten, men det var ikke med RAINS’ gode vilje, fortæller administrerende direktør, Daniel Brix Hesselager:

”Vi havde foretrukket en lettere løsning, hvilket der indledningsvist også var udsigt til, men modparten lod sig rådføre med advokater, der påstod, at RAINS’ jakker ikke nød nogen form for beskyttelse, men derimod frit kunne kopieres.”

Ikke bare inspiration
En del af retssagen har handlet om designprocessen og tilblivelsen af de tre regnjakker – både materialevalg, konstruktion og æstetik. Daniel Brix Hesselager fortalte i retten, hvordan han havde researchet og hentet inspiration fra blandt andet militærregnfrakker og klassiske trenchcoats.

I Tif & Tiffys designprocess var en Rains-jakke indblandet. Tif & Tiffy sendte i 2016 blandt andet regnjakker fra RAINS til en fabrik i Kina, der returnerede med salgsprøver, blandt andet i samme PU-materiale, som RAINS anvender.

Sagen er nu afgjort i Sø- og Handelsretten, og RAINS har fået medhold i, at Tif & Tiffys regnjakker er ”slaviske efterligninger”, som der står, af RAINS regnjakker, hvilket samtidig resulterer i sagsomkostninger på 25.300 kroner, som Tif & Tiffy skal betale RAINS.

”Sø- og Handelsretten har, som vi forventede, nedlagt forbud imod Tif & Tiffys kopier af vores produkter. Vi har nu fået dokumenteret vores designbeskyttelse. Som det fremgår af sagen, oplever vi en voksende skare af følger-brands, som vi sætter pris på at konkurrere med. Sagen imod Tif & Tiffy var dog speciel, idet der var tale om én til én kopier af vores produkter,” siger Daniel Brix Hesselager.

Retten mener, at Tif & Tiffys fremgangsmåde med at sende RAINS-jakker til en kinesisk producent er i strid med god markedsføringsskik. Retten mener dog ikke, at regnjakkerne kan beskyttes af ophavsretsloven, da regnjakkerne, kort sagt, består af simple designelementer.

”Vi er selvfølgelig positive over, at vores rettigheder er blevet håndhævet. Vi mener dog også, at vores produkter bør nyde ophavsretslig beskyttelse, hvilket vi efterprøver i en igangværende sag,” siger Daniel Brix Hesselager.

Læs hele afgørelsen her.

Indlægget RAINS vinder retssag om kopi-jakker blev vist første gang den Fashion Forum.

Ugen i mode

21. April 2017

Deleøkonomi: Veras Market udvider konceptet, således at genbrugstøjmarkedet afholdes dobbelt så tit – hver anden uge, frem for en gang om måneden. En ekstra tilføjelse til konceptet er derudover, at alt det tøj, som standholderne ikke får solgt, vil Veras opkøbe og kvitterer med point til den online eller fysiske butik. Webmagasinet Sustain Daily og Veras vil sammen i løbet af foråret afholde workshops og trendseminarer med bæredygtighed som omdrejningspunkt.

Forsidemodeller: Både koreanske og britiske Vogue har til deres maj-nummer valgt danske modeller, og Freja Beha og Frederikke Sofie repræsenterer Danmark på bedste vis på forsiderne af de to internationale modemagasiner.

PR: Pressedagene er i fuld gang, og hos Samira Kudsk PR er Part Two fremover til at finde på bøjlerne i showroomet og i billedbanken.

Hæderspris: I 90’erne høstede hun priser sammen med popgruppen Spice Girls, men den tid er forbi, og i denne uge opnåede Victoria Beckham det ypperste, man kan som brite: Victoria blev af Prins William hædret med en orden for hendes arbejde for modeindustrien.

Børnetøj: Hvis budgettet tillader det, kan dine børn løbe rundt og lege i Givenchy-tøj. Det franske modehus har netop offentliggjort, at de lancerer en børnetøjskollektion til børn fra 0 til 12 år, der består af denim, joggingbukser, sweatre og t-shirts.

USA: Business of Fashion har de sidste par dage teaset på Instagram for, hvem der vil pryde deres næste og niende printudgave. Med ”America” som overskrift, er det (selvfølgelig) dronningen af amerikansk mode, nemlig Anna Wintour, der er valgt som forsidemodel – iført sine ikoniske solbriller med det amerikanske flag i baggrunden.

Kampagnemodel: Liv Tyler er nyt ansigt for Triumph Essence, og på den anden side af kameraet står modefotografen, Rankin. Kampagnen skydes i gang til oktober, og vil køre samtidig med lanceringen af den globale Triumph-kampagne, “Find the One for Every You”.

Køkkenudstyr: Dolce & Gabbana har i deres seneste shows hyldet den italienske kvinde og mødre, og når de i fremtiden skal kokkerere, kan de blende, riste brød samt skænke og brygge kaffe af SMEG-køkkenprodukter dekoreret af Dolce & Gabbana.

Indlægget Ugen i mode blev vist første gang den Fashion Forum.

Rebekka Bay til Uniqlo

20. April 2017

I februar stoppede Rebekka Bay i Everlane, hvor hun siden sen-sommeren 2015 havde haft ansvaret for design og produkter. Siden hun forlod Everlane har der været stille om, hvad hendes fremtid skulle bringe, men det ligger nu fast.

I maj starter et nyt eventyr. Rebekka Bay er, ifølge flere medier, udnævnt til Creative Director for Uniqlos nye research & development center i New York. Rebekka Bay har, udover Everlane, en fortid hos GAP og COS, så hun tager masser af fast-fashion erfaring med sig i det nye job.

Uniqlo har allerede fire andre research centre i Tokyo, Shanghai, Los Angeles og Paris, der alle arbejder med trend-analyser og produkt udvikling. Ifølge Fashion Network, skal Rebekka Bays nye job ses som en indikation på, at Uniqlo i endnu større grad end tidligere har rettet øjnene mod det nordamerikanske marked.

Indlægget Rebekka Bay til Uniqlo blev vist første gang den Fashion Forum.

Zalando får ny dansk Senior PR Manager

20. April 2017

Fremover vil danske Maria Baré Johansen stå i spidsen for brandingen af den tyske online sko-og tøjforhandler, i jobbet som ansvarlig for Zalandos PR-afdeling i både Norden, Holland og Belgien. Maria Baré Johansen tiltrådte stillingen som Senior PR Manager den 1. april i år, og forlod herved stillingen som PR Manager for Norge og Danmark – en post hun har bestredet siden sommeren 2013.

Maria Baré Johansen har boet flere år i Berlin, hvor hun blandt andet har indhentet erfaring inden for PR og kommunikation i e-commerce og modeindustrien, via sin tidligere ansættelser hos to mindre, tyske PR-bureauer.

Ifølge Maria selv, er den nye stilling en oplagt mulighed for at søsætte flere nye projekter og tiltag – og dem har hun mange af:

”Jeg glæder mig til at være med til at styrke Zalandos brand image på tværs af Norden og det hollandske og belgiske marked. Vores fokus det kommende år er på Remix Fashion – at vise at du kan finde alt fra high street til high end brands hos Zalando. Og så har vi også sat fokus på mændene. Vores største kundegruppe er helt sikkert kvinder, så nu vil vi gerne vise mændene, at det kan være nemt og overskueligt få klaret shoppingen online,” fortæller Maria Baré Johansen i en pressemeddelelse.

Indlægget Zalando får ny dansk Senior PR Manager blev vist første gang den Fashion Forum.

Salling klar med ny modepris

20. April 2017

HEADSTART FASHION AWARDS uddeles for første gang i begyndelsen af maj og indtil nu har der været tre priser på programmet: Smarteyes Design Award, VERO MODA International Design Award og Danske Bank Fashion Award. Nu har stormagasinet Salling også meldt sig på banen og kreeret en pris, Salling Fashion Award, særligt til anledningen, som skal gives til en dansk modevirksomhed.

”I Salling ser vi et stort potentiale i de danske fashion brands. Derfor vil vi gerne være med til at støtte de spændende virksomheder, som har potentialet og ambitionerne om at markere sig på både den nationale og internationale scene i fremtiden. Vi håber prisen kan være et hjælpende skridt på vejen,” siger direktør i Salling, Marianne Bedsted.

De seks nominerede brands – som offentliggøres i uge 17 – er udvalgt ud fra kriterier som innovation og nytænkning, kvalitet og håndværk, bæredygtighed, potentiale og ambitioner samt virksomhedens idé.

Til at hjælpe sig med at finde den rette vinder har Salling samlet en jury, der alle har et ben i modebranchen: designer Mark Kenly Domino Tan, moderedaktør for Euroman og Eurowoman Frederik Lentz Andersen, modeblogger Marie Jedig, marketingchef i Salling Birthe Wiberg og direktør for HEADSTART FASHION, Christian Chapelle.

En af de seks nominerede modevirksomheder vinder både en pengepræmie på 30.000 kroner og en pop-up-shop i Sallings stormagasiner i Aarhus og Aalborg.

”Vi glæder os til at byde vinderen af prisen velkommen i vores stormagasiner. Med vores fokus på fashion er det oplagt, at fremtidens brands får lov til at fremvise deres kollektioner og fortælle deres historie til vores kunder. Vi ønsker at være et stormagasin i Aalborg såvel som Aarhus, hvor kunderne kan få inspiration, viden og indsigt om nutidens tendenser,” slutter Marianne Bedsted.

Indlægget Salling klar med ny modepris blev vist første gang den Fashion Forum.

Få leveret en pakke, mens du er på farten

19. April 2017

Den tyske onlinegigant synes ikke, det er luksus nok, at man kan få leveret sine nyindkøbte varer helt til døren i løbet af kun et par dage. Nu skal deres kunder også kunne modtage en pakke på en café, eller på arbejde – ja faktisk alle steder de befinder sig.

Det går nemlig rigtig godt for danskernes foretrukne shoppingstjeneste. Zalando kunne i starten af marts fremlægge et regnskab, der vidnede om en massiv fremgang i omsætningen, på hele 23 procent i 2016, samt planer om at udvide forretningen yderligere. Men den gode stime stopper ikke der. Zalando har netop offentliggjort et nyt pilotprojekt, der netop skal højne tilfredsheden for deres kunder.

”Vi har alle sammen prøvet det. Du venter på en pakke, men bliver pludselig nødt til at gøre et eller andet, og hvad gør man så? I stedet for at bede vores kunder om at være et bestemt sted, ønsker vi at være der, hvor de er,” fortæller Kenneth Melchior, Nordisk chef hos Zalando, i en pressemeddelelse.

Ifølge ham, er enkle leverancer kernen i en god kundeoplevelse og med den nye tjeneste, kan Zalandos kunder vælge og løbende ændre, hvornår og hvor deres pakke skal leveres. Via geotagging, der er indlejret på kundens smartphone, så kan kureren levere pakken præcist, hvor personen befinder sig.

”At lancere nye innovative tjenester er afgørende for at kunne forbedre kundeoplevelsen, at kunne reagere på forandrede kundebehov og at udnytte de muligheder, som følger med den nyeste teknologi,” siger Kenneth Melchior videre.

Den nye tjeneste vil blive testet i Belgien, nærmere bestemt i Bruxelles, Gent og Antwerpen, i samarbejde med den belgiske start-up virksomhed Parcify, der står bag en online leveringsplatform og app – og den type samarbejder ser Zalando stort potentiale i:

”Vi tror på at åbne op for vores platform for alle spillere i modebranchen. At integrere og arbejde sammen med lokale serviceforetagender er et godt eksempel på, hvordan vi kan udvikle vores platformsstrategi, samt hvordan lokale aktører også kan drage fordel af at arbejde sammen med Zalando,” siger Kenneth Melchior videre.

Den nye tjeneste vil løbe frem til slutningen af maj, og være gratis for kunderne i hele testperioden. Efterfølgende vil Zalando vurdere om tjenesten har potentiale til at ekspandere til andre markeder.

Indlægget Få leveret en pakke, mens du er på farten blev vist første gang den Fashion Forum.

Vogue Arabia i begyndervanskeligheder

19. April 2017

Da det tilbage i sommeren 2016 blev annonceret at Mellemøsten ville få sin egen udgave af Vogue, og det med den saudi arabiske prinsesse Deena Aljuhani Abdulaziz i spidsen, fik nyheden en positiv modtagelse.

Det første magasinet kom i marts i år og havde topmodellen Gigi Hadid på forsiden, skudt af Inez og Vinoodh. April-udgaven, som Deena Aljuhani Abdulaziz lige nåede at fejre for blot 14 dage siden, har den hollandske model Imaan Hammam, på forsiden.

Men nu er prinsesse Deena Aljuhani Abdulaziz altså blevet fyret fra stillingen, og meget tyder på, at det er på grund af uenigheder mellem hende og Condé Nast-ledelsens planer for, hvordan magasinet skal drives. Til Business of Fashion sagde hun i torsdags:

”Jeg står ved mine værdier og visioner for Vogue Arabia. Jeg nægtede at gå på kompromis, da jeg følte at udgivernes værdier var i konflikt med vores læseres og den autentiske stemme som magasinet skulle have.”

Flere medier har da også lagt mærke til Deena Aljuhani Abdulaziz’ personlige Instagram, i dagene op til fyringen. Onsdag lagde hun et billede fra filmen Scarface op med hashtagget #mood og dagen efter, et ikonisk Irving Penn-billede fra serien Veiled Mystery of Morocco af to mellemøstlige kvinder dækket fuldstændig til med kommentaren: ’There is us, and then there is how we are percieved”, som flere mener, er en direkte kommentar til hendes uenighed med Condé Nast i forhold til, hvordan man bør lave et magasin til mellemøstlige kvinder.

Ikke desto mindre er en ny chefredaktør fundet. Manuel Arnaut kommer til stillingen fra en ligeså chefredaktørpost hos Architechtural Digest Middle East. Han har tidligere været involveret i portugisisk Vogue og GQ samt samme publikationer i Brasilien. Han er den tredje mand i rækken, der i år har sat sig som chefredaktør på et Vogue-magasin. I sidste uge blev Edward Enninful udpeget til at følge i fodsporene på Alexandra Shulman på britisk Vogue, og i begyndelsen af året overtog Emanuele Farneti teten på Vogue Italia efter den afdøde Franca Sozzani.

 

Indlægget Vogue Arabia i begyndervanskeligheder blev vist første gang den Fashion Forum.

DAFI Tuesday: Bæredygtighed kan godt være overskueligt

18. April 2017

Tirsdag den 25. april er det materiale- og bæredygtighedsekspert, Suzi Christoffersen, som taler til DAFI Tuesday om hvordan modevirksomheder kan kvalitetssikre deres produktion og dermed gøre den mere bæredygtig.

”Formålet med foredraget er at bidrage med inspiration og retningslinjer til, hvad man som minimum skal tage højde for i sin opstartsvirksomhed, hvis man vil tage de bedst mulige valg, både for sin egen virksomhed, men også for samfundet og miljøet,” fortæller Suzi Christoffersen.

Hun er grundlæggeren af Closed Loop og har stor erfaring med bæredygtige materialer og fiberstrategier i sit arbejde som konsulent for forskellige nationale og internationale virksomheder. Derudover har Suzi Christoffersen været med til at etablere DAFIs Fabric Source, Nordens største bæredygtige materialebibliotek.

”Når der er besøgende i materialebiblioteket, og jeg snakker om eksempelvis kemikaliesikring eller Code of Conduct, oplever jeg tit, at folk bliver lidt opgivende, fordi de simpelthen ikke ved, hvor de skal starte, og det kan jeg godt forstå – det kan være en jungle at finde rundt i,” siger Suzi Christoffersen, som derfor gerne vil hjælpe virksomheder med at implementere den bæredygtige tilgang, som en inkorporeret del af rygraden i hele forretningen.

”Det handler om alt fra sikring af kemikalier til kvalitet, og hertil er det vigtigt at man etablerer en god samarbejdsaftale med sin leverandør. Man kan have det skønneste produkt, men hvis man ikke en klar aftale med leverandøren, kan det gå rigtig galt, og det er super ærgerligt,” siger Suzi Christoffersen, og fortsætter:

”For eksempel er kemikaliehåndtering et overset område, selvom der faktisk er en lovgivning, som skal overholdes. Ansvaret ligger hos det enkelte brand, og ikke hos leverandørerne, og derfor er det en rigtig god idé, at have helt styr på det område.”

Suzi Christoffersen vil komme ind på forskellige områder til næste DAFI Tuesday, blandt andet:

  1. Hvordan man finder inspiration til at komme godt i gang
  2. En række konkrete retningslinjer og styringsredskaber
  3. Indsigt i den mere langsigtede retning, som modebranchen bevæger sig mod, i forhold til bæredygtighed

Læs mere om arrangementet, samt hvordan du tilmelder dig, her.

Indlægget DAFI Tuesday: Bæredygtighed kan godt være overskueligt blev vist første gang den Fashion Forum.

Ny PR-ansvarlig hos Stine Goya

18. April 2017

Stine Goya har ansat Majbritt Madsen som deres nye PR Manager. Majbritt Madsen nåede at være hos Group88 i to et halvt år, hvor hun senest sad som PR & Communication Manager og arbejdede med luksusbrands i Norden, blandt andet Gucci, Saint Laurent og Balenciaga. Nu skal hun tilbage og arbejde med et dansk brand – hvilket hun ikke er helt uvant med, da hun også har arbejdet for Designers Remix og hos Noise PR.

Om hendes nye job siger hun:

”Stine Goya er et stærkt brand og en virksomhed i vækst med høje ambitioner for fremtiden – det matcher mit temperament utrolig godt. Brandet har et stort internationalt potentiale, som de er I fuld gang med at realisere, og det glæder jeg mig til at blive en del af.”

Hos Stine Goya er Majbritt Madsen ansvarlig for at udvikle brandets tilstedeværelse nationalt og internationalt, med et specielt fokus på PR- & social media-aktiviteter. Derudover skal Majbritt Madsen udvikle og eksekvere den overordnede kommunikationsstrategi i samarbejde med udvalgte PR bureauer.

”Jeg synes det er særligt imponerende, at Stine Goya – trods evig skiftende tendenser – altid har formået at holde fast i sit eget design-DNA. Med farverige kollektioner, båret af smukke prints og interessante kunst-samarbejder har Stine Goya skabt et helt unikt univers. Jeg glæder til at dykke ned i universet og yderligere styrke brandes tilstedeværelse og relationer blandt andet på de sociale medier. Og, så ser jeg selvfølgelig frem til, at blive en del af det kompetente team,” fortæller hun.

Majbritt Madsens erfaring og profil var afgørende i ansættelsen, fortæller CEO, Thomas Hertz:

”Vi er rigtig glade for at byde Majbritt velkommen til Stine Goya. Vi oplever en positiv udvikling med markant vækst både herhjemme og i udlandet. Arbejdet med PR er et uhyre vigtigt redskab til at understøtte og styrke denne udvikling. Majbritt har en god kombination af solid erfaring med PR fra sit arbejde med højprofilerede internationale brands samt en virkelig god forståelse for, hvad det kræver at bruge sociale medier på den rigtige måde og skabe de rette relationer til interessenter og ambassadører.”

Majbritt Madsen har studeret Branding og Marketing Management på VIA University College, og har haft fokus på mode hele sin karriere.

Indlægget Ny PR-ansvarlig hos Stine Goya blev vist første gang den Fashion Forum.

Saint Tropez er klar med stor dansk satsning

12. April 2017

Som et led i Saint Tropez’ nye strategi, investerer virksomheden et betydeligt millionbeløb i det danske hjemmemarked. Saint Tropez har de seneste år oplevet vækst på eksportmarkederne og ønsker nu at overføre denne succes til det danske marked, der ikke har haft samme fremgang.

Det kræver investeringer at vende sådan en udvikling. Saint Tropez er officielt stadig til salg, men salgsprocessen optager dem ikke i dagligdagen, fortæller direktør, Hans-Peter Henriksen:

”Saint Tropez er en rentabel virksomhed, og et potentielt frasalg er derfor ikke en hastesag. Det medfører, at vi aktivt investerer i alle vores distributionskanaler: I en tættere relation til vores engroskunder, i en opdatering af vores egne retail-butikker og i en videreudvikling af vores onlinekanal. Alene i år opdaterer vi 11 butikker med et nyt butikskoncept, og vi planlægger flere til næste år. Det er vores største investering i det danske marked nogensinde.”

Strategien for Danmark bygger på en tre­benet distribution med engrossalg, 33 egne butikker samt e­commerce, og engroskunderne spiller en vigtig rolle:

”For os er det ikke afgørende, om forbrugerne køber deres Saint Tropez-tøj i en multibrand-butik, i en Saint Tropez-butik eller online; forbrugerne har deres præferencer, og vi skal være, hvor de foretrækker at handle. Det ene udelukker ikke det andet. Faktisk kan vi se, at vores engrossalg er stærkest, hvor vi også har egne butikker, stik imod hvad man vil kunne forvente”.

For at styrke engrossalget har Saint Tropez netop reorganiseret den danske salgsstyrke med henblik på at skabe et tættere samarbejde og partnerskaber med kunderne.

”Et helt centralt element i vores strategi er, at vi vil indgå i et tættere samarbejde med vores kunder og være deres partnere. Det har vi ikke været gode nok til i Danmark. Vi har kun succes, hvis vores kunde har succes – det er vi meget opmærksomme på. Vi kan se fra andre markeder, at når vi kombinerer den tilgang med et dygtigt og dynamisk team, så skaber vi netop værdi for kunden,” siger Hans-Peter Henriksen.

Men trods ambitionerne om øget indsats på det danske marked, er Saint Tropez nødsaget til at lukke fem butikker i Danmark i henholdsvis Ålborg, Horsens, Slagelse, Hellerup og Hornbæk inden for de næste seks måneder.

”Vi må erkende, at der er lokationer, hvor markedsforholdene har ændret sig så markant, at det ikke længere giver mening at drive egne butikker. Det tager vi nu konsekvensen af. Her satser vi i stedet på at nå forbrugerne gennem vores partnere, som gennem deres lokalkendskab har andre forudsætninger for at drive butik,” siger Hans-Peter Henriksen, og uddyber, at Saint Tropez det sidste års tid har eksperimenteret med shop-in-shop-løsninger hos udvalgte kunder.

Tidligere på året offentliggjorde IC Group, der ejer Saint Tropez, at virksomheden arbejder på en ny struktur, og daværende administrerende direktør, Mads Ryder, blev opsagt. En ny direktør forventes at tiltræde til sommer.

”Saint Tropez er et portefølje-selskab, og vi deler derfor ikke faciliteter med IC Group og de tre premium brands (By Malene Birger, Peak Performance og Tiger of Sweden, red.). De forandringer, IC Group gennemgår, påvirker ikke vores drift eller dagligdag. Det er business as usual,” siger Hans-Peter Henriksen afslutningsvist.

Indlægget Saint Tropez er klar med stor dansk satsning blev vist første gang den Fashion Forum.

DAFI Tuesday: Få hjælp til at starte bæredygtig produktion

12. April 2017

Er du ved at starte en bæredygtig produktion op men ved ikke, hvor du skal starte og slutte? Mode- og tekstilbranchen er enormt kompleks, og det kan være svært at finde rundt i hvilke krav, man skal stille i forhold til for eksempel kvalitet, kemikalier og arbejdsforhold.

Til DAFI Tuesday den 25. april giver materiale- og bæredygtighedsekspert, Suzi Christoffersen, råd og inspiration til styringsværktøjer, der kan bruges eksternt og internt i din virksomhed. Her får du indblik i at navigere i de mange manualer, strategier og regler, der findes i forhold til bæredygtig produktion. Hun vil give en introduktion til følgende:

  • Code of Conduct
  • Kemikaliemanual
  • Kvalitetsmanual
  • Fiber- og materialestrategier
  • CSR-strategi

Arrangementet henvender sig primært til nystartede virksomheder.

Foredragsholder
Suzi Christoffersen er grundlæggeren af Closed Loop og har stor erfaring med bæredygtige materialer og fiberstrategier i sit arbejde som konsulent for forskellige nationale og internationale virksomheder omkring netop bæredygtige materialer og designstrategier. Suzi har derudover været med til at etablere DAFIs Fabric Source, Nordens største bæredygtige materialebibliotek.

PRAKTISK
Hvornår: Den 25. april klokken 9-10
Hvor: Design Society, Frederiksholms Kanal 30-C, 1220 København K
Hvordan: Tilmelding til rsvp@danishfashioninstitute.dk senest den 20. april (husk at oplyse navn, virksomhed, CVR nr. og titlen på DAFI Tuesday’en). Det er gratis at deltage, forudsat virksomheden besvarer det eftersendte spørgeskema.

Indlægget DAFI Tuesday: Få hjælp til at starte bæredygtig produktion blev vist første gang den Fashion Forum.

Adidas vil masseproducere 3D-printede sko

11. April 2017

En ny skomodel fra Adidas har en sål, der bliver formet ved hjælp af flydende harpiks, lysprojektion og ilt. Teknologivirksomheden, Carbon, står bag den nye og banebrydende fremstillingsteknik, der hedder ”Digital light Synthesis”. Skoen, Adidas og Carbon har skabt i fællesskab, kalder de for “Futurecraft 4D”.

Den nye teknik imødekommer udfordringerne, der er ved 3D-teknikken, som den er nu. Originalt er 3D-printede sko opbygget af lag af plastikpulver, men 3D-printede sko er endnu ikke udbredt, da det ofte resulterer i et dårligere produkt, end de mange millioner sko, der bliver støbt i en form. Det skriver The Fashion Law.

3D-printede sko er ofte – for mange af Adidas’ konkurrenter og for Adidas selv – prototyper eller specialdesignede sko til sponsorerede sportsfolk. Men nu vil Adidas masseproducere sine specialdesignede, 3D-printede sko, som nu kan lade sig gøre med ”Digital light Synthesis”.

Samtidig vil Adidas og Carbon producere til en pris og ved en hastighed, der muliggør masseproduktion – det vil kun 20 minutter at fremstille én sål, sammenlignet med 10 timer, det tog Adidas at printe tidligere 3D-modeller.

”Det er ikke kun en milepæl for os som virksomhed, men også for industrien,” siger chef for teknologisk innovation hos Adidas, Gerd Manz, til The Fashion Law.

Sidste år lancerede Adidas sin Future 3D, og det nye ved Future 4D er, at sålen er mere dynamisk og fleksibel på grund af materialet, hvor hver en celle kan justeres efter behov.

Den første lancering i april måned består af 300 par sko til udvalgte personer, men til Adidas forventer at sætte 5000 par til salg senere på året.

På sigt er det meningen, at sålen og skoen skal kunne skræddersyes til brugeren alt efter vægt, bevægelse, stabilitet, stødabsorbering og komfort.

Se Adidas’ film om Futurecraft 4D her:

Indlægget Adidas vil masseproducere 3D-printede sko blev vist første gang den Fashion Forum.

Ilse Jacobsen: ”Den enkle ide er ofte den sværeste at få”

11. April 2017

”Løvens Hule” søger deltagere til tredje sæson, og modeiværksættere opfordres til at byde ind med deres forretningside, hvis de er på jagt efter finansiering. Der er penge så vel som know-how på spil, hvis man formår at rammer investorerne både i hjerne og hjerte. Fashion Forum har spurgt de to i investorpanelet med tættest bånd til modebranchen, Ilse Jacobsen og Christian Stadil, hvad de vægter, når de skal vælge om de vil investere deres penge.

Designer og forretningskvinde, Ilse Jacobsen, har allerede investeret 300.000 kr. i henholdsvis Emma Jorns regntøj og brandet Agurks grafiske streetwear. Man skal have sin viden på plads, være realistisk omkring sin virksomheds værdisættelse og frem for alt troværdig, hvis man skal imponere Ilse Jacobsen.

Hvad tænder dig som investor?
”Ud over en fantastisk idé og et godt produkt, så køber jeg mig også ind i personen, der pitcher. Der skal være en god kemi, og jeg skal kunne se, at den samlede pakke passer ind i mit eksisterende brandunivers. Jeg skal have en fornemmelse af, at jeg, med den erfaring og viden jeg besidder, kan tilføre noget nyt og nyttigt til projektet. Og så skal man ikke underkende, at den enkle ide ofte er den sværeste at få.”

Hvad for lov at bestemme når du investerer – forretning eller følelser?
”Det emotionelle betyder meget. De to kvinder bag det økologiske madkoncept, Halvkær Ådal, faldt jeg pladask for. De var så skønne og jordnære, og det var tydeligt, at hele deres livsstil gennemsyrede deres forretning – det var ikke bare en fiks ide. Der var det ærlighed og troværdighed, der var med til at sælge ideen.”

Hvad skal modeiværksættere have styr på, for at fange din opmærksomhed?
”Hvis man kommer og kalder sig et modebrand, så skal man have forstand på det. Man ved hvordan man overleverer tegninger til systuen, hvordan en produktion fungerer, hvordan forsyningskæden hænger sammen. Og så skal man være seriøs i værdisættelsen af sin virksomhed. Hvis du designer t-shirts, men hverken har solgt eller har bestillinger herpå, så er din virksomhed ikke 2 mio. kr. værd. – så er det endnu ikke en så god forretning.”

Hvad slags investor foretrækker du at være?
”Jeg elsker at være aktiv. Jeg kan godt lide, at folk er selvkørende, samtidig med, at de kan lære af den erfaring jeg har samlet i min rygsæk. Jeg giver meget af min egen virksomhed i processen, så dem, jeg investerer i, får adgang til mit marketinghold, kan spørge designerne til råds, ligesom jeg trækker på de distributionsnetværk, jeg har. En gang om måneden møder de virksomheder op, jeg har investeret i, og giver mig en opdatering på, hvordan det går og får sparring til fremtidige valg. Så selvom man skal afgive nogle procenter, får man meget know-how for pengene.”


I tredje sæson bliver det de samme investorer, nye iværksættere møder. Løverne er Jesper Buch, kendt for at have opbygget og solgt Just-Eat, Birgit Aaby med rengøringsfirmaet Combi-Service, Christian Stadil kendt fra Thornico-koncernen og Hummel, serieinvestoren Tommy Ahlers som har solgt it-succeserne Zyb og Podio og endeligt Ilse Jacobsen, der ud over sine gummistøvler, designer tøj, har en spa, restaurant og blomsterbutikker under sit Ilse Jacobsen brand.

Deadline for ansøgninger til Løvens Hule 3 er 1. maj. Hent ansøgningsskemaet på dr.dk/løvenshule. Optagelser foregår i studier i København i slutningen af juni. DR1 viser programserien efter nytår.

Indlægget Ilse Jacobsen: ”Den enkle ide er ofte den sværeste at få” blev vist første gang den Fashion Forum.

Baum und Pferdgarten øger overskuddet

11. April 2017

Baum und Pfergarten har netop løftet sløret for resultatet fra regnskabsåret 2016, der blev opgjort i slutningen af sidste år. Regnskabet viser et positivt resultat med et overskud på 6.4 millioner kroner, overfor 3.9 millioner kroner året før – altså en stigning på næsten 2,5 millioner.

Baum und Pferdgarten har desuden oplevet vækst i omsætningen på samtlige af deres salgskanaler i 2016, der inkluderer både uafhængige forhandlere, stormagasiner, shop-in-shops, samt virksomhedens egen webshop og butikker, i henholdsvis Danmark og Norge.

Teis Bruun tiltrådte som ny administrerende direktør i Baum und Pferdgarten den 10. februar 2017, og forestående regnskab er det første offentliggjorte, siden han overtog roret fra Henrik Steensgaard, der havde siddet på posten siden 2009.

Teis Bruun havde allerede dengang store drømme for virksomheden, og udtalte tilbage i februar til Fashion Forum:

“Lige nu mærker vi, at Baum und Pferdgarten har et stærkt momentum. Jeg har en stor tro på vores fremtid, og der er et stort potentiale, som jeg er sikker på, vi kan indfri,” lød det fra Teis Bruun.

Baum und Pferdgarten er, sammen med mærket Six Ames, en del af Scandinavian Designers Gruppen, der ejes af de to Bruun-brødre, Bjørn og Teis. De ejede tidligere også modebrandet Bruuns Bazaar, der i marts 2016 blev erklæret konkurs. Brandnavnet er dog siden blev opkøbt og videreført af Hanssen Brands A/S, der også er storaktionær i IC Group.

Allerede dengang gjorde Baum und Pferdgarten det dog klart, at Bruuns Bazaars konkursbegæring, ikke ville påvirke deres forretning, hvilket de indtil videre har levet op til.

Indlægget Baum und Pferdgarten øger overskuddet blev vist første gang den Fashion Forum.

Britisk Vogue har fundet sin chefredaktør

11. April 2017

Edward Enninful har fået jobbet som chefredaktør for britisk Vogue, det bekræfter magasinet på sin hjemmeside. Han overtager stillingen fra Alexandra Shulman, der bestred jobbet i 25 år, før hun sagde op, i januar i år. Det er første gang i britisk Vogues 100 års historie, at det er en mand, der sætter sig i redaktørstolen.

Edward Enninful har stor erfaring med magasinverdenen. Som kun 18-årig påtog han sig jobbet som fashion director for i-D Magazine, han har bidraget til både amerikansk og italiensk Vogue igennem mange år og siddet som style director for W Magazine siden 2011. Han har ligeledes arbejdet som konsulent for nogle af verdens største brands, så som Dior, Céline, Lanvin, Gucci, Calvin Klein og Comme des Garçons.

Han tiltræder stillingen den 1. august 2017.

Indlægget Britisk Vogue har fundet sin chefredaktør blev vist første gang den Fashion Forum.

Euroman har fået ny chefredaktør

10. April 2017

Det er en journalistisk og ledelsesmæssig kapacitet, der fremover kan kalde sig chefredaktør for Egmont-magasinet Euroman. Det skriver Egmont Publishing i en pressemeddelelse. På CV’et står der både chefredaktør for BT, digital redaktionschef på Politiken og Berlingskes korrespondent i USA – og nu sætter Karl Erik Stougaard sig i stolen hos Euroman

“Vi er meget glade for at kunne præsentere en så stærk og alsidig journalistisk profil som Karl Erik. Han har stor ledererfaring og kommerciel forståelse – og så brænder han for det stærke indhold, som er og skal være Euromans særkende,” siger magasindirektør i Egmont Publishing, Tina Nikolaisen.

Det er fra store landsdækkende medier, Karl Erik Stougaard har sin ledererfaring for såvel print- som digitale redaktioner. Og han glæder sig til at stå i spidsen for Euroman, som er et stærkt brand på den danske mediescene.

“Euroman har leveret noget af den bedste journalistik overhovedet herhjemme og har samtidig hjulpet mig og andre mænd til at afværge adskillige katastrofer i vores garderober, i vores roller som kærester, fædre og karrieremennesker og på andre fronter i tilværelsen, hvor vi trængte til at stramme op. Jeg vil sammen med redaktionen og de kommercielle afdelinger arbejde hårdt for at fastholde og styrke den helt unikke kombination af livsstil, mode og journalistik. Euroman skal fortsat være Danmarks bedste magasin for den moderne mand, der stræber efter kvalitet, engagement, relevans og intelligent underholdning,” siger Karl Erik Stougaard.

Han tiltræder stillingen den 1. maj 2017.

Indlægget Euroman har fået ny chefredaktør blev vist første gang den Fashion Forum.

Vindrue-læder vinder Global Change Award

10. April 2017

Hele uge 13 har offentligheden kunne stemme på, hvilken af de fem udvalgte ideer, der fortjente at vinde Global Fashion Award – innovationskonkurrencen, som H&M Foundation står bag. De fem ideer bød på alt fra vindrue-læder og tekstiler af gylle til digitale systråde. Over 2.800 innovative ideer var i første omgang indsendt.

Stemmerne til hver af de fem finaleideer er nu talt op, og vinderne af konkurrencen blev kåret på Stockholms Rådhus den 5. april, hvor præmiesummen på én million euro blev fordelt. Ideerne er et bud på, hvordan modebranchen kan gå fra at være lineær til cirkulær.

Dem der fik flest stemmer, og løb med førstepladsen og 300.000 euro, var fire italienere, der vil udarbejde læder af overskudsmaterialet fra vinproduktion.

”Vi er meget stolte af, at sådan en prestigefyldt organisation anerkender værdien af vores innovation, og troede på den. Vores første målsætning er at gøre vores produktion klar til producere i større skala, og samtidig starte en grøn revolution inden for læderindustrien. Derudover vil vi løse de problemstillinger, der relaterer sig til netop læderproduktion,” siger Rossella Longobardo fra vinderholdet. 

Andenpladsen og 250.000 euro gik til det hold, der vil forbedre produktionen af nylon. De tre resterende hold fik hver 150.000 euro for henholdsvis deres ideer om denimfarve, en digital sytråd og tekstiler lavet af gylle.

Nogle af ideerne skal først til at lave en prototype, hvor eksempelvis vinderholdet skal bruge midlerne til at skalere deres ide og finde samarbejdspartnere, samt virksomheder der vil anvende ideerne. Personerne bag ideerne ejer rettighederne, og hverken H&M Foundation eller H&M som virksomhed får del af disse som følge af konkurrencen.

Indlægget Vindrue-læder vinder Global Change Award blev vist første gang den Fashion Forum.

Pages