Fashion Forum RSS Feed

Subscribe to Fashion Forum RSS Feed feed
Updated: 24 sec ago

Plastikflasker får nyt liv i Gestuz-kollektion

23. August 2017

Det danske brand Gestuz har netop sendt en ny minikollektion på gaden ­­– fire styles – to kjoler, en nederdel og en dertilhørende bluse, alle i blomsterprint. Hvad det blotte øje ikke kan se er, at det polyester som tøjet er lavet af, i sin oprindelige form var plastikflasker.

”Vi har længe haft et stort fokus på bæredygtighed og vil gerne bidrage til at gøre en forskel for de udfordringer, vores planet står overfor. Ved at bruge genanvendte plastikflasker mindsker vi blandt andet forbruget af energi, vand og CO2-udslip i produktionen og undgår brugen af olieressourcer, da plastikflaskerne allerede har været involveret i denne proces én gang,” fortæller Sanne Sehested, Kreativ Direktør hos Gestuz.

Gestuz har arbejdet sammen med den amerikanskejede virksomhed, Repreve, der laver det genbrugte polyestermateriale. Det blev startet tilbage i 2005, hvor moderselskabet, Unifi, udviklede genbrugte polyesterfibre, som skulle ligne og opføre sig som en almindelig polyesterfiber i udtryk, følelse og indfarvningsmuligheder.

Repreve bliver produceret på fabrikker i USA, Kina, Vietnam, Taiwan, Brasilien, Centralamerika og Tyrkiet. Produktionen af Gestuz’ varer foregår i Kina, hvor de indsamlede plastikflasker primært stammer fra Kina, Taiwan og Indonesien.

Fra plastik til polyester
Processen er således, at flaskerne bliver indsamlet fra eksempelvis supermarkeder, institutioner, kommuner og virksomheder – altså inden de lander i have og naturen. Derefter bliver de rengjorte og hakket til små plastikflager og smeltet til granulater, hvilket gøres uden kemi. De små granulater ender i en tørretumbler og bliver herefter smeltet til en tyk flydende masse, der hældes igennem en form for en si med små huller, for at sikre små tynde tråde, der kan spindes til polyestertråd, som til sidst bliver lavet til den færdige metervare.

For at skelne sin polyester fra andre fibre, har Repreve udviklet en teknologi, som omfatter en sporingschip ved navn FIBERPRINT. FIBERPRINT bliver tilføjet i starten af processen, hvor flagerne bliver smeltet til granulater. FIBERPRINT er en permanent sporing gennem hele processen, også i slutproduktet til kunden. FIBERPRINT ligger inde i polyestermolekylerne og er derfor ikke noget, som kan gøre en forskel for metervaren og heller ikke vaskes ud. Den er permanent og ikke sundhedsskadelig for mennesker.

På den måde kan brands, som Gestuz, der bruger Repreves genbrugspolyester, sikre sig, at det rent faktisk er den ægte vare, de har købt af deres leverandører.

”På denne minikollektion har vi brugt, hvad der svarer til i alt 24.400 plastikflasker i produktionen. Plastik, som kunne have endt som skrald, forbrænding eller deponering, og som vil tage naturen over 500 år at nedbryde. Ambitionen er at implementere genanvendte materialer i alle fremtidige kollektioner fra Gestuz,” fortæller Sanne Sehested.

Selvom det er kompliceret information at videreformidle, er det meningen, at det skal komme slutforbrugeren for øre, hvordan Gestuz’ tøj er lavet. I hvert af de fire designs kunne finde et tag, hvorpå der henvises til at materialet er fra Repreve samt teksten ”Made from recycled plastic bottles”. Herved kan Gestuz garantere, at produktet er fremstillet på den måde, de beskriver. Ligeledes er alle forhandlere og samarbejdspartnere informeret om processen bag de bæredygtige produkter, og det er Gestuz’ håb, at det indbyder forbrugeren til at være nysgerrig.

Med den nye minikollektion er Gestuz i selskab med brands som Quiksilver, Ford, Adidas, New Balance og Timberland, der også anvender Repreves genbrugspolyester.

Indlægget Plastikflasker får nyt liv i Gestuz-kollektion blev vist første gang den Fashion Forum.

Freya Dalsjø repræsenterer Danmark i designkonkurrence

23. August 2017

I dag starter Blue Fashion Challenge – den nordiske designkonkurrence i Tórshavn på Færøerne, hvor 11 designere fra Island, Grønland, Norge, Finland, Danmark og Færøerne skal dyste om at kreere det bedste haute couture.

De 11 skandinaviske designere, hvoraf danske Freya Dalsjø er eneste danske repræsentant, får stillet materialer til rådighed – ikke bomuld, silke eller tyl, men råvarer som for eksempel tang, sæl, skaldyr og fisk. Designerne skal maksimere værdien af ressourcerne ved at udnytte den store mængde restmaterialer, der er i den lokale fiskeindustri. Samtidig skal de forsøge at designe ud fra ideen om, at produkterne skal efterlade mindst mulige fodaftryk.

Sælskind er et velkendt og udbredt materiale, hvorimod tang, skaldyr og fisk stadig ikke har fået fodfæste i en kommerciel, modemæssig sammenhæng. Formålet med Blue Fashion Challenge er, at designerne skal give deres bud på, hvordan disse vil materialer kan bruges i fremtidens modeindustri. Initiativet skal bidrage til at løfte industrien ind i en ny tidsalder, hvor ressourcer og industrien skal være i balance med naturen.

Konkurrencen dækker over en række tematikker inden for bæredygtig mode, eksempelvis promovering af miljøvenlige materialer, ansvarlig produktion og tankegangen om at designe produkter med lang levetid.

Designerne får tre dage til at designe deres kreationer, og konkurrencen afsluttes med et modeshow den 26. august på Færøerne. For at få den færøske kultur og tradition ind under huden er blandt andet inspirationsture til forskellige øer en del af programmet.

Den færøske natur ligger også landskab til de fotoskydninger, som designerne kommer på med den anderkendte modefotograf, Tommy Ton, bag kameraet.

Dommerpanelet er et miks af danske og internationale profiler. Tommy Ton er hoveddommer, og han får selskab af Head of Policy hos Fashion Revolution, Sarah Ditty, direktør for Icelandic Fashion Center, Halla Helgadóttir, og danske bæredygtighedskonsulent, Suzi Christoffersen, fra Closed Loop.

Søndag den 27. august kåres vinderen, der får æren og hovedpræmien på 50.000 kroner – andenpladsen får 25.000 kroner.

Nordisk Atlantsamarbejde er arrangørerne bag Blue Fashion Challenge, og stabler konkurrencen på benene i samarbejde med det færøske fiskeriministerium og Nordisk Ministerråd.

Indlægget Freya Dalsjø repræsenterer Danmark i designkonkurrence blev vist første gang den Fashion Forum.

Rekordopbakning til Fashion Revolution Week

23. August 2017

Den britiske organisation, Fashion Revolution, har siden 2013 dedikeret en uge til at spørge ’Who made my clothes?’ – et spørgsmål, som forbrugere opfordres til at stille og brands til at svare på. Nu er tallene gjort op, og i april i år har mere end to millioner mennesker verden over involveret sig i den globale kampagne, der kører i 90 lande – det være sig på sociale medier, til tøj-byttearrangementer, filmvisninger, paneldebatter og workshops – alt sammen in the name of en mere transparent modeindustri.

Den store opbakning har også betydet en fordobling i antallet af globale virksomheder og brands, der har givet et indblik i ­­– nogle mere end andre – hvordan deres tøj bliver lavet, og hvem menneskene bag symaskinerne er. Af globale brands kan nævnes Zara, G-Star Raw, Marimekko og Marks & Spencer, der ifølge Fashion Revolution Week har bidraget med reel information om deres produktionsled.

Dansk deltagelse
Herhjemme var flere danske brands og forbrugere også aktive under Fashion Revolution Week i april, særligt på de sociale medier.

På Gannis Instagram kunne man finde tre indlæg omkring hvem, der producerer deres tøj, heriblandt producenter fra Hong Kong og Portugal samt arbejdere fra en fabrik i Beijing-området, der laver brandets strik. Samtidig gjorde Ganni brug af hashtaggene #fashionrevolutionweek og #imadeyourclothes.

Danske forbrugere stillede også spørgsmålet til hjemlige brands. Blandt andet vendte blogger Emma Slebsager sin stribede 101’er-trøje fra Mads Nørgaard på vrangen, og spurgte på Instagram brandet, hvem der havde lavet den. Mads Nørgaard svarede tilbage, hvor de producerer hendes bluse, og henviste også til den information man kan finde omkring deres CSR-arbejde på deres hjemmeside.

Det mest konkrete svar, fik sangerinde Stine Bramsen, da hun spurgte Aiayu ’Who made my clothes?’. Ud fra initialerne C.H., der er vævet ind i Stine Bramsens strikketrøje, kunne Aiayu helt specifikt fortælle, at Casilda Huchani Apaza, født 9. april 1983, har håndstrikket trøjen, og at hun har arbejdet på den fabrik, der strikker for Aiayu, i fem år.

Lang vej endnu
Det er dog langt fra alle brands, der går så langt, som at kende fødselsdagen på de mennesker, der producerer deres tøj. Hvert år i forbindelse med Fashion Revolution Week offentliggør organisationen Fashion Transparency Index – en rapport over, hvilke globale brands, som er bedst til at være åbne omkring deres produktionskæder, arbejdsforhold og miljøpolitik.

En tredjedel af de 100 brands, som er en del af årets rapport, har en samlet score på under 10% ud fra det forskellige parametre, der bliver målt på. Tre brands scorer nul point, heriblandt Dior. Det betyder ikke nødvendigvis, at de ikke overholder loven, men at der er absolut ingen information tilgængelige omkring deres produktionsforhold.

Derfor er spørgsmålet ’Who made my clothes?’ mere pressende end nogensinde, siger Fashion Revolution-grundlægger, Carry Somers.

”Vores kollektive stemme er meget magtfuld. Ved at stille brands det enkle spørgsmål ’Hvem har lavet mit tøj?’, har vi startet en global samtale omkring gennemsigtighed i modeindustriens produktionskæder. Vi har set over de seneste år, at jo flere mennesker, der stiller spørgsmålet, jo flere brands hører efter. Sammen er vi stærkest, og sammen har vi muligheden for at ændre industrien til det bedre.”

Du kan læse mere om Fashion Revolutions Transparency Index her.

Indlægget Rekordopbakning til Fashion Revolution Week blev vist første gang den Fashion Forum.

Ny kreativ direktør til By Malene Birger

22. August 2017

I By Malene Birgers arbejde med at accelerere den internationale vækst foretager modehuset udskiftning i den kreative top, idet Mathilde Torp Mader er ansat som ny kreativ direktør. Hun erstatter derved Christina Exsteen per 28. august og bliver ansvarlig for By Malene Birger ready-to-wear og accessories-kollektioner fra AW18-sæsonen. I hendes nye rolle skal hun bistå ledelsesteamet med den internationale ekspansion. Det skriver brandet i en pressemeddelelse i dag.

Mathilde Torp Mader er uddannet fra Central Saint Martin og har mere end 10 års erfaring fra både Paris, Milano og London hos modehuse som Marni, Sonia Rykiel, Vanessa Bruno og senest Mulberry.

”Mathilde er det perfekte match til By Malene Birger. Hun har ikke kun en indgående forståelse for dansk design og en intuitiv fornemmelse for By Malene Birgers ånd, hun bibringer også et globalt udsyn, hvilket er lige det, vi har ville tilføre brandet. Vi har fuld tillid til Mathildes moderne, internationale vision for design og hendes evner til kreativt at guide brandet og skabe momentum ud over Skandinaviens grænser,” siger CEO hos By Malene Birger, Morten Linnet.

Brandets nye kreative direktør vil arbejde på hovedkontoret i København og have base i London – hvor brandet vil åbne et nyt designstudie.

”Det er et godt tidspunkt at blive en del af By Malene Birger på. Jeg er enormt taknemmelig for denne mulighed for at bidrage til et dansk brand, som jeg altid har set op til og respekteret – et brand, der altid designer til kvinder og af kvinder.”

By Malene Birger afslutter pressemeddelelsen med at udtrykke taknemmelighed over for Christina Exsteen bidrag til brandet. SS18-kollektionen, der blev vist under Copenhagen Fashion Week, bliver Christina Exsteens sidste.

Indlægget Ny kreativ direktør til By Malene Birger blev vist første gang den Fashion Forum.

Bestseller henter ny direktør fra Nike

22. August 2017

Bestseller har ansat Dorthe Scherling Nielsen som ny Head of Corporate Affairs, hvor hun får ansvar for de tre områder: bæredygtighed, kommunikation og at virksomheden handler i overensstemmelse med loven.

“Jeg glæder mig til at skulle udnytte synergien mellem de tre ansvarsområder og være med til at skabe en stærk Corporate Affairs-afdeling, der tjener Bestseller og engagerer eksterne interessenter i bæredygtighedsudfordringer og -muligheder,” siger Dorthe Scherling Nielsen i en pressemeddelelse.

Hun har flere års international erfaring med netop kommunikation og bæredygtighed fra sin stilling som Director of Global Sustainability Policy hos Nike Inc., og denne position forlader hun til fordel for Bestseller.

Det betyder samtidig, at hun rykker teltpælene i USA op og flytter til Danmark, hvor hun starter hos Bestseller 1. september.

“Dorthe tilfører en bred international erfaring med at udvikle og implementere bæredygtigheds- og corporate strategier, og vi er sikre på, at hun bliver en værdifuld aktør for vores virksomhed,” siger kommunikationschef, Jesper Stubkier.

Tidligere kommunikation- og bæredygtighedsansvarlig, Mogens Werge, opsagde sit job tilbage i marts måned, og Bestseller har nu fundet hans afløser med ansættelsen af Dorthe Scherling Nielsen.

Indlægget Bestseller henter ny direktør fra Nike blev vist første gang den Fashion Forum.

hummel styrker sit modefokus

22. August 2017

Tilbage i maj måned fortalte hummel-ejer Christian Stadil, at brandets omsætning skal runde to milliarder inden for få år – en målsætning, der skal indfries ved hjælp af en trebenet strategi, hvoraf det ene ben orienterer sig specifikt imod modekategorien.

Det kommer til udtryk i, at hummel lancerer en række kollektioner, heriblandt sneakerskollektionen, Athletic Heritage, der får følgeskab af HUMMEL HIVE track suits – joggingsættet, der havde sin storhedstid i 1970’erne og 1980’erne, men som er vendt stærkt tilbage på modescenen de seneste sæsoner.

”Vi er på en længere rejse med hummel, hvor vi blandt andet fokuserer markant på mode- og livsstilssegmentet. Vi har en lang tradition og historie for at skabe livsstilsprodukter, og vi er derfor gået i arkiverne for at finde de bedste. På den korte bane indskriver vi i os en større tendens med athleisures udbredelse og 90’er-referencerne i modebilledet, og på den lange bane laver vi en platform, hvor vi kan skabe vores fremadskuende modeprodukter på,” siger head of Branding, Communication og HUMMEL HIVE hos hummel, Dan Bjerg.

hummels modefokus ses også i valget af forhandlere – Athletic Heritage-sneakers sælges i Magasin du Nord, The Athletes Foot og Sneakers & Coffee, og de nye track suits sælges hos blandt andet Le Fix og Siersted Store. hummel har arbejdet målrettet på at skaffe nye forhandlere, da det er brandets ønske, at der skal være en klar opdeling mellem de nye, modeorienterede kollektioner og sportstøjet, der sælges primært i sportsbutikker.

De nye kollektioner hører til under HUMMEL HIVE – paraplyprojektet, der dækker over forskellige limiterede designsamarbejder og streetwear-kollektioner.

Alt i et modeperspektiv
Produkterne skal også leve online, og Instagramprofilen, @hummelstyle, skal sætte hummel i en modeorienteret kontekst, og hummels creative content specialist, Moussa Mchangama, er ansvarlig for denne platform. Her florerer HUMMEL HIVE-kampagnebilleder skudt af fotograf, Victor Jones, der er kendt for sine streetstyle-billeder fra modeuger verden over; stylingen har tidligere moderedaktør på Cover, Camilla Louise Høg, stået for; og VICE har skudt Athletic Heritage-kampagnen.

”Når vi siger, at vi fokuserer på mode- og livstilssegmentet, skal det skinne igennem på alle parametre – også i valget af fotograf og stylist eksempelvis. Det er afgørende, at vi viser nye sider og et andet udtryk af hummel end sport. Vi orienterer os mod de kulturelle bølger, der rykker verden, og nu er det på tide, at modebranchen og forbrugerne også kommer med på den rejse,” siger Dan Bjerg.

hummel har en høj kendskabsgrad på det danske marked, og forbrugere født i 1980’erne og før har sandsynligvis minder om hummel fra barn- og ungdommen.

”Overfor for en yngre målgruppe kan vi skabe en ny fortælling om hummel. Den gruppe forbrugere er spændende, og de definerer fremtiden. De ved, hvad de vil have – og hvad de ikke vil have. Samtidig er de helt opdaterede på, hvad der rør sig. Dem vil vi gerne udbrede fortællingen om hummel over for,” slutter Dan Bjerg.

Indlægget hummel styrker sit modefokus blev vist første gang den Fashion Forum.

Nyt onlinekoncept satser på plus-size segment

21. August 2017

I dag lancerer Rune og Thomas Hørslev deres nyeste satsning – onlinekonceptet AnnoAnno. Målgruppen er udelukkende plus-size segmentet, og det vil sige, at der kan købes tøj i størrelse 42 til 56. AnnoAnno bliver i første omgang lanceret på det danske marked, men planerne er at åbne op for andre europæiske markeder i december i år, når konceptet er efterprøvet og finpudset herhjemme.

AnnoAnno håber at finde sin plads i onlineverdenen ved at personalisere shoppeoplevelsen. Derfor kan kunder heller ikke selv udvælge sit tøj – det bliver gjort af AnnoAnnos stylister.

”I de undersøgelser vi har lavet forud for lanceringen, har tilbagemeldingen været, at det vores målgruppe savner, er selve rådgivningen omkring styling og udvalg. Der findes masser af webshops, der sælger plus-sizetøj, men det der skal adskille os på markedet, er den personlige styling,” fortæller administrerende direktør, Thomas Hørslev.

AnnoAnnos koncept fungerer således, at kunden skal udfylde en stylingprofil om størrelse, kropsform, præferencer og stil, hvorefter stylisten finder et udvalg af tøj. Der er et stylistgebyr på 100 kr., et beløb som kunden får fratrukket sin regning, hvis hun vælger at beholde noget af tøjet. Tøjet bliver sendt hjem til kunden, som kan prøve det under hjemlige forhold, og både levering og returnering er gratis. Blandt de brands AnnoAnno forhandler er flere danske – Junarose, Studio, Zizzi og My Little Curvy Love.

”Vores forretningskoncept er bygget på, at vi skal lære vores kunder at kende så godt som muligt, således at de selvfølgelig vælger at beholde det tøj, vi har sendt dem. Hvis de returnerer tøjet, spørger vi nøje ind til hvorfor, så vi hele tiden kan forfine servicen,” forklarer Thomas Hørselv, omkring hvordan økonomien skal hænge sammen med flere gratis services.

Med ovenstående in mente, mener Thomas og Rune Hørslev, at AnnoAnno vil skille sig ud på et allerede konkurrencepræget onlinemarked, hvor de blandt andet er oppe mod Zalando, der både sælger plus-size brands og tilbyder stylistservice.

”Det er det personlige forhold til vores kunder, som vi profilerer os på. Man kan sige, at hver gang en kunde køber tøj hos os, så hjælper det os faktisk med at blive endnu skarpere på, hvilke behov kunden har, fordi vi kan indsamle en masse data på, hvad vedkommende foretrækker, ” forklarer Thomas Hørslev.

Alle stylister tilknyttet AnnoAnno har erfaring med at arbejde med plus-size kvinder eller er selv plus-size, hvilket er været helt essentielt for konceptet, påpeger Thomas Hørslev.

”Vi kan selvfølgelig ikke hævde at specialisere os i plus-size målgruppen, hvis ikke vores stylister har indgående forstand på at klæde det segment på,” siger Thomas Hørslev.

Blandt de tilknyttede stylister er blandt andre Birgit Axelsen og Ditte Vallø – sidstnævnte gik Nicholas Nybros show under den netop afholdte modeuge.

AnnoAnno går i luften i dag.

Indlægget Nyt onlinekoncept satser på plus-size segment blev vist første gang den Fashion Forum.

Royal RepubliQ: ”Vi vil tættere på slutforbrugerne”

21. August 2017

Royal RepubliQ har et ben i hver lejr – hovedkontor for salg i Danmark og hovedkontor for de resterende stabsfunktioner i Amsterdam. Brandet har oplevet god vækst og vokset sig større og større de seneste år, og lædervarerne forhandles i 40 lande. Foruden en pop-up-butik i Berlin har brandet udelukkende haft wholesale, indtil nu.

”Vi vil gerne understrege, at vi er et dansk brand, og det gør vi med butiksåbningen i København. Det er en investering i fremtiden for at sikre en fortsat styrke af vores brand. Det er ikke for at øge profitten,” siger partner i Royal RepubliQ, Morten Kristiansen, der til daglig er ansvarlig for det danske kontor.

Spoler vi tiden et år tilbage, fortalte CEO, Nicolas Kjær, Fashion Forum, at de arbejder henimod en større brand-awareness, samt i højere grad at kommunikere på egne platforme – og planen holder stik.

Butikken i Store Strandstræde åbnede under den københavnske modeuge, og allerede på åbningsaftenen tjente butikken sit formål:

”På Revolver-messen havde vi besøg af Printemps, der indikerede, at de var interesserede i brandet. Om aftenen kom de forbi butiksåbningen, hvor indkøberne fik et endnu bedre billede af vores brand og univers – præcis, som det er tiltænkt. Samme oplevelse havde vi med en kunde fra London,” siger Morten Kristiansen.

Butikken skal både agere showroom når eksisterende og nye kunder er på visit og at tjene slutforbrugerne, fortæller Morten Kristiansen:

”Med en butik får vi en direkte dialog med kunderne, der kan give os feedback på vores produkter, som vi ellers har fået gennem forhandlere. Vi skal lytte til, hvad kunderne har af feedback og bruge det til at udvikle produkterne og fortsat være relevante.”

Og netop kundernes efterspørgsel fik Royal RepubliQ indsigt i, i det halve år pop-up-butikken i Berlin havde åbent.

”Vi lærte, hvordan det er at drive retail. Hvis du vil have egen butik, skal du investere i den 100%, for konceptet skal være skarpt, der skal nogle varer over disken og du skal ikke mindst forstå forbrugerne og dine kunders behov,” siger Morten Kristiansen.

Butikken skal styrke brandets profil udadtil, men det interne perspektiv er lige så vigtigt for Royal RepubliQ:

”At åbne egen butik kræver ikke kun investeringer i lokaler og interiør – medarbejderne har lige så høj prioritet, for brandets styrke ligger også i en velfungerende medarbejderstab. Og i takt med at flokken vokser, skal investeringerne i den interne del af virksomheden følge med. Medarbejdernes opbakning til brandet i en udviklings- og vækstfase må ikke undervurderes,” afslutter Morten Kristiansen.

Indlægget Royal RepubliQ: ”Vi vil tættere på slutforbrugerne” blev vist første gang den Fashion Forum.

Blanche gør status over første modeuge

18. August 2017

Mette Fredin Christensen og Melissa Bech kunne for to uger siden løfte sløret for deres fælles projekt: Jeansbrandet, Blanche. Efter en veloverstået modeuge og en flyvende start på de sociale medier har feedbacken været positiv, og de to iværksættere fik blandt andet kommentarer om, at de lignede et erfarent brand, med flere år på bagen:

”Vi havde brugt mange ressourcer på at opbygge vores brand og også vores stand til Revolver-messen, fordi det var her, førstehåndsindtrykket af Blanche blev skabt. Folk havde ikke regnet med at se en fuld kollektion og et gennemført brand koncept så hurtigt efter offentliggørelsen og opstarten. Det har derfor givet positive resultater at være omhyggelig og grundig omkring at træffe de rigtige beslutninger om selv de mindste detaljer allerede fra starten af,” siger Mette Fredin Christensen.

Selvom Blanche er et jeansbrand, er der ikke sparet på farver eller design, for hverken jeans eller bæredygtighed må være kedeligt, mener de:

Klædt på til bæredygtighedssnak
Foruden farverne og designet blev deres fokus på bæredygtighed taget godt imod, og det var et emne flere indkøbere og andre interesserede spurgte ind til og havde fokus på, er Blanches oplevelse.

”Når vi forsøger at blive mere og mere bæredygtige, så skal vi også kunne stå på mål for det, når vi står og fortæller om brandet på messen. Vores forberedelser med en bæredygtighedskonsulent gjorde, at vi kunne svare på de spørgsmål, folk havde,” siger Melissa Bech.

Med standen på Revolver var Blanche-duoen positive over for trafikken og glædeligt overraskede over den udenlandske interesse.

”Vi fik besøg af flere indkøbere fra Tyskland og England, og departmentstores som for eksempel Selfridges var forbi. Vi er dog påpasselige med at sprede mærket for hurtigt ud, for vi vil gerne være stærkt repræsenteret herhjemme, før vi går bredt ud – de kunder, vi har og får, går vi meget op i at støtte op om, samarbejde med og værne om,” siger Melissa Bech, der allerede nu blandt andet kan skrive Kyoto i København, Støy i Aarhus, Dr. Adams i Odense og onlinebutikken Youheshe på kundelisten.

Også CIFF lagde messe til Blanche-brandet, der via deres norske agentur, Freudian Kicks, havde stand i Bella Center. Agenterne har meldt tilbage om en god uge, hvor flere store forhandlere har meldt sig på banen.

“Vores nuværende norske agent har søsat initiativer under Oslo Runway Week, så det er næste skridt at vi afholder event med dem i Oslo.

Under denne modeuge har vi – udover møder med indkøbere og forhandlere – også haft møde med agenter, som kunne være potentielle samarbejdspartnere til den kommende sæson,” siger og Melissa.

Indsalget af Blanches første kollektion slutter først til september, hvor ordrebogen lukkes, og indtil da er der for Melissa Bechs vedkommende fuldt fokus på insalg i showroom og kunde besøg i hele landet.

“Personalet i butikkerne skal have mulighed for at prøve vores jeans, og vi suger al respons til os her i starten,” er den afsluttende kommentar fra Blanche.

Indlægget Blanche gør status over første modeuge blev vist første gang den Fashion Forum.

Ugen i mode

18. August 2017

Velgørenhed
Hjerteforeningen og Børnehjertefonden får nu hjælp af Decadent til at samle penge ind, da accessorybrandet har designet en hjerteformet nøglering, hvor overskuddet går til foreningens velgørende arbejde med forebyggelse, forskning og patientstøtte.

Sæsonafslutning
Årets sidste Tradono-marked finder sted denne weekend, og Tradono slutter sæsonen af med at have plads til flere end normalt – op til 90 stande, hvor forskellige bloggere, heriblandt Caroline Plummer og Mie Kirstine, vil sælge ud af deres garderober.

På gensyn
AW17-kollektionen for smykkebrandet, Rebekka Rebekka, bliver den sidste – i denne omgang, men sandsynligvis ikke nogensinde. Virksomheden går i dvale med positiv kapital, og tvillingeparret bag, Camilla T. Nielsen og Rebekka C. Nielsen, har truffet beslutningen, fordi de har et ønske og behov om at gå nye veje.

International interesse
Oven på den københavnske modeuge, hvor flere internationale medier mødte talstærkt op, har anderkendte publikationer som Vogue.com, Elle.com og The Telegraph berettet om den farverige og eksperimenterende stil, der var til at finde på gæster, modeller og bloggere før og efter shows – og showanmelderne havde også pæne ord at sige om blandt andet Henrik VibskovGanni og Saks Potts.

Team-Sana
SKAM-feberen har knap lagt sig, før fans har endnu en nyhed at debattere i Kosegruppa. Iman Meskini – bedre kendt som Sana – der spillede hovedrollen i femte sæson, er på forsiden af norsk Costume. Hun er iført hijab, en Millennial-pink jakke og dansk design i form af en top fra Designers’ Remix.

Jubilæumsnummer
Verdenskrige, finanskriser og depressioner kan ikke slå amerikansk Vogue ud. 125 år har magasinet overlevet, og det ser ud til at fortsætte. Jennifer Lawrence – og Frihedsgudinden – pryder forsiden for september- og jubilæumsnummeret.

Indlægget Ugen i mode blev vist første gang den Fashion Forum.

Natasha Skou rykker til SPALT PR

18. August 2017

Natasha Skou kommer fra en stilling som Managing Senior PR Consultant ved Agency V, hvor hun har stået i spidsen for det danske kontor de sidste tre et halvt år og arbejdet med brands som Henrik Vibskov, Weekday og lala Berlin.

Natasha er et velkendt ansigt i modebranchen med 20 års erfaring indenfor både indkøb, salg, marketing og PR, og har tidligere arbejdet med PR og marketing ved Georg Jensen, og siddet i stillinger som PR & Marketing Manager ved Vision modemessen (Revolver) og PR director for MUUSE. 

“SPALT PR er en virksomhed som står utrolig stærkt på det nordiske marked med kontorer i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Det er et moderne og nytænkende kommunikationsbureau med en god energi, stor seriøsitet og med et stærkt portfolio af danske og internationale brands indenfor mode, interiør og skønhed – og ikke mindst et team som arbejder hårdt for resultater. Et bureau jeg 100 % kan relatere til,” siger Natasha Skou.

Hos Spalt PR kommer Natasha blandt andet til at arbejde med brands og designere som Martin Asbjørn, Freya Dalsjø, &Other Stories, Soulland, Aesop og BOLIA. Rebeckah Stensson, CEO for SPALT GROUP siger om ansættelse:

“Vi er utrolig glade og stolte over, at Natasha har valgt at blive en del af Spalt PR. Allerede fra første møde stod det klart, at Natasha har en solid erfaring og en bred viden om branchen og fremfor alt den personlighed, vi søgte til stillingen som country manager for Spalt Danmark. For os på Spalt PR er det utrolig vigtigt at bibeholde den fine gruppedynamik og stemning, der allerede eksisterer mellem medarbejderne i virksomheden – og med Natasha, er jeg overbevist om, at vi nu tager det næste skridt i Spalts fantastiske rejse.”

 Natasha Skou tilføjer afslutningsvis:

“Jeg er spændt og ydmyg overfor opgaven som landechef for Spalt PR og jeg glæder mig til, i samarbejde med teamet, at sikre Spalt PRs position som den fortrukne partner inden for mode og livsstilskommunikation,“

 Natasha Skou er startet i stillingen den 14. August 2017.

Indlægget Natasha Skou rykker til SPALT PR blev vist første gang den Fashion Forum.

”Det var en fantastisk sæson på CIFF KIDS”

17. August 2017

Den danske børnetøjsvirksomhed, MarMar Copenhagen, der kan fejre ti års jubilæum næste år, har de seneste år haft massiv medvind i sejlene. Brandet, der i tidernes morgen blev skabt af designer og direktør Marlene Anine Holmboe, er vokset stødt siden begyndelsen, hvilket det netop offentliggjorte regnskab for 2015/2016 understreger.

MarMar Copenhagen havde en bruttofortjeneste på 12,8 millioner kroner, samt et driftsresultat på 2,6 millioner kroner – og begge tal var fordoblet siden året før. Derudover forventer brandet en yderligere stigning på omkring 40-50 procent i 2017 – og her er det især udlandet, der skal trække væksten.

I sidste uge var MarMar Copenhagen og Marlene Anine Holmboe derfor at finde på CIFF KIDS, som er et af virksomhedens vigtigste salgsværktøjer, og denne sæson skuffede ikke:

”Det har været en helt fantastisk sæson på CIFF KIDS. Vi har haft faste aftaler med vores kunder alle tre dage, især vores agenter har haft mange aftaler med de udenlandske indkøbere, og til det fungerer CIFF KIDS rigtig godt,” fortæller direktøren, som er godt tilfreds med den danske messe som salgsplatform:

”CIFF KIDS har et flot visuelt udtryk, der er rent og skandinavisk, og det passer rigtig godt til vores brand. De har et meget anderledes udtryk end de andre messer vi besøger i Europa, og har ikke travlt med at ligge sig op af, hvad alle andre gør, og det giver virkelig god mening – det er vigtigt, at indkøbere fra andre lande mærker den danske og nordiske stil, og at vi signalerer tydeligt overfor dem, at de er kommet til København,” siger hun videre.

Stor forberedelse forud for messen
På nuværende tidspunkt bliver cirka 40 procents af MarMar Copenhagens produkter eksporteret til udlandet, men det tal håber den ambitiøse direktør vil stige i fremtiden og dertil er både messer og agenter afgørende.

”De sidste par år har vi derfor haft en del af vores udenlandske agenter på standen, så vi er klar til at gribe de internationale indkøbere, der kommer forbi, og så vi har et dygtigt mandskab, der kan tage sig af de møder, vi har lavet på forhånd,” fortæller direktøren.

Denne sæson havde brandet også en aftale med en kinesisk indkøber på CIFF-kids standen, der på forhånd var sat i stand af deres kinesiske agent – hvis der opstår en mulighed, er Marlene Anine Holmboe nemlig ikke bleg for at gribe den:

”Der er mange ting, vi gerne vil, og vi har mange planer for fremtiden. Men jeg arbejder også meget organisk – vi udnytter de muligheder, der dukker op, og sørger for at få det bedste ud af det.”

Indlægget ”Det var en fantastisk sæson på CIFF KIDS” blev vist første gang den Fashion Forum.

”Newline HALO er født til at være international”

17. August 2017

I marts sidste år kunne det danske sportsbrand, Newline, løfte sløret for deres nyeste satsning – et underbrand kaldet Newline HALO, skabt i samarbejde med den garvede modeentreprenør Rasmus Storm og den erfarne PR-mand Malkit Singh, hvilket stadig er den konstellation, som udgør brandet den dag i dag. Men nu er Newline HALO klar til at tage projektet skridtet videre, og har denne sæson prøvet kræfter med sit første modeshow under Copenhagen Fashion Week.

Newline, der har lavet sports- og løbetøj siden begyndelsen af 1980’erne og som altid har specialiseret sig i funktionalitet, tog nemlig med Newline HALO hul på et nyt og mere moderelateret kapitel i virksomhedens historie:

”Vi har fra starten forsøgt at tænke Newline HALO og Newline forskelligt. Vores fokus på funktionalitet, historie og produkttyper er den samme, men med Newline HALO bringer vi de kvaliteter ind i modeverdenen,” fortæller administrerende direktør Jesper Blicher Dahl.

Modeshow som kommunikationskanal
Newline HALOs fokus på livsstil og mode og brandets modeerfarne bagland betyder desuden, at både strategi og publikum adskiller sig fra moderselskabet. Hvor Newline, der i dag bliver solgt i især europæiske sportskæder og løbebutikker, har haft en mere traditionel tilgang til internationalisering, så har ambitionerne med Newline HALO fra starten været internationalt funderede.

Det er en af grundene til, at Newline HALO fra og med denne sæson, har satset på modeshowet, som en del af deres markedsføringsstrategi. Det kan, ifølge direktøren, nemlig være med til at sætte brandet i den rette kontekst og at få vist kollektionen i de rigtige rammer:

”Newline HALO er født internationalt og vi har fra dag ét arbejdet på at etablere en global distribution. Derfor er fokus på at henvende os til og positionere os overfor især internationale indkøbere og medier, og det kan blandt andet modeugen hjælpe til,” fortæller Jesper Blicher Dahl.

Derfor havde brandet sørget for at have alle sine agenter med i processen omkring showet, da de har forbindelserne til kunder og butikker, og derigennem skabe kontakt til de rigtige partnere i udlandet.

Ét skridt af gangen
Men selvom Newline HALOs ambitioner rækker udover de danske grænser, valgte de alligevel den københavnske modeuge til deres debut, og det er der, ifølge Jesper Blicher Dahl, en helt specielt grund til:

”Vi har en stærk base i Skandinavien og vi vil gerne være med til at understøtte den danske modeuge og den danske branche. Og så er det et rigtig godt sted at starte og få lidt mere erfaring” fortæller direktøren videre og understreger, at det dog ikke kan udelukkes, at brandet fremover rykker præsentationen til udlandet – hvis der da kommer et show mere:

”Vi har fået rigtig god respons på showet, og vi kan se i medierne, at det er blevet taget rigtig godt imod, hvilket jeg selvfølgelig håber og forventer resultater i salg. Men nu skal vi evaluere internt på det hele og se på, hvad det egentlig har givet os som brand. Vi er stadigvæk nye og forholdsvis små, og vi har mange visioner for, hvor vi gerne vil hen, men vi tager ét år ad gangen – og så ser vi hvad der sker,” slutter Jesper Blicher Dahl af.

Indlægget ”Newline HALO er født til at være international” blev vist første gang den Fashion Forum.

MOND of Copenhagen: ”Viljen til at købe kvalitet er blevet større”

16. August 2017

I 2013 åbnede brødrene Michael og Martin Birch Jacobsen dørene til deres nye butik Mond of Copenhagen på Ågade i København. Herfra sælger de jakkesæt, der bliver tilpasset og skræddersyet til kunderne via en 3D scanner – og det har vist sig at være populært hos de danske mænd. I 2016 kunne de åbne butik nummer to i Aarhus, og derudover har brandet netop fremlagt et rekordregnskab for 2016, der viser en bruttofortjeneste på over 4,5 millioner kroner, modsat 2 millioner kroner året før.

Ifølge de to brødre, forventes omsætningen at stige yderligere i 2017, og ambitionerne er da også derefter – på tegnebrættet er endnu en butiksåbning i Danmark – og indenfor den nærmeste fremtid også i udlandet.

“Vi har netop overstået et første halvår af 2017, hvor vi kan konstatere en vækst på 40 procent i forhold til sidste år. Vi kan helt klart mærke, at viljen og råderummet til at købe kvalitet er blevet større”, fortæller ejer Michael Birch Jacobsen.

Hård konkurrence
Selvom Mond of Copenhagen har vind i sejlene, er de dog ikke de eneste, der satser på skræddersyet jakkesæt til den kvalitetsbevidste mand. Flere andre brands er gået i samme retning, og det kan da også mærkes:

”Konkurrencen er hård, men forskellen er, at vi kun fokuserer på én ting og på at gøre det godt. Derudover er vores mere teknologiske tilgang med til at skille os ud. Det har vakt en del nysgerrighed” fortæller Michael Birch Jacobsen, der af den grund i starten havde flest ingeniører som kunder, men som i dag får besøg af alle typer mænd.

Mond of Copenhagens kunder booker tid og placerer deres ordre online, hvorefter al rådgivning, udvælgelse og opmåling sker i den fysiske butik. Sidstnævnte foregår via en 3D-scanner, og det var lidt af en satsning.

”Da vi startede brugte vi ikke en 3D-scanner, men efter noget tid tænkte vi, at opmålingen af kunderne burde kunne gøres smartere, hurtigere og mere kontinuerligt end på traditionel vis, og derfra kom idéen med scanneren. Der var ikke andre, der gjorde det, på det tispunkt, så det var lidt en satsning, også økonomisk. Det er ikke billigt, og vi havde kun lige akkurat råd til maskinen. Men vi tog en chance, og det er heldigvis gået godt,” fortæller butiksejeren videre.

Flere butikker i sigte
I forlængelse af det positive regnskab, tør Michael Birch Jacobsen godt røbe nogle af de planer, virksomheden har i støbeskeen – både dem, der skal implementeres i den nærmeste fremtid, og dem, der eksisterer længere ude i horisonten.

Første mål på dagsordenen er åbningen af endnu en butik i København, så brandet, der på nuværende tidspunkt holder til på Frederiksberg, kan sprede kendskabet endnu mere ud til de københavnske mænd. Men foruden at øge tilstedeværelsen på hjemmemarkedet, er også udlandet i kikkerten, fortæller Michael Birch Jacobsen.

”Det skal være en eskalering, som vi kan håndtere fuldt ud, og derfor er vores nabolande de første, vi skuer til. England er oplagt, men konkurrencen er meget hård, og så er der også en del usikkerhed i forbindelse med Brexit. Derfor er lande som Sverige, Norge og Tyskland mest interessante lige nu,” fortæller Mond of Copenhagen-ejeren videre. Han forventer at udvidelsen til udlandet sker indenfor det næste halvandet år:

”Vi udelukker ikke noget, men det skal gøres rigtigt, når man gør det. Vi er i gang med at implementere flere optimeringer og opdateringer netop nu, som skal til for at brandet kan blive klar til at eskalere internationalt,” fortæller Michael Birch Jacobsen, der sammen med sin bror lige nu ligger alle kræfter i at videreudvikle brandets IT, så de kan blive klar til den ønskede internationalisering.

”Vi fik en mulighed og den greb vi, og så har vi løbet med den lige siden,” afslutter han.

Indlægget MOND of Copenhagen: ”Viljen til at købe kvalitet er blevet større” blev vist første gang den Fashion Forum.

Dulong Fine Jewelry sætter endeligt punktum i kopisag

16. August 2017

Tilbage i maj sidste år faldt afgørelsen i kopi-sagen mellem Dulong Fine Jewelry og Izabel Camille – den 9. maj 2016 fastslog Sø- og Handelsretten, at Izabel Camille havde handlet i strid med både ophavsretsloven og markedsføringsloven, i forbindelse med salget af to forskellige øreringe, som ligner Dulong Fine Jewelry’s øreringe i en sådan karakter, at de udgør en krænkelse af ophavsretten.

På daværende tidspunkt udtalte Dulong Fine Jewelrys administrerende direktør, Michael Brock Jeppesen, at kopisager tager tid, men er det hele værd, hentydende til den proces, som blev indledt flere år tilbage, og hvor der i første omgang blev indgået forlig. Men da forligsbetingelserne ikke blev overholdt, endte striden i et reelt sagsanlæg, som nu er blevet endelig afgjort.

Den 6. juli 2017 stadfæstede Østre Landsret nemlig den afgørelse, som året forinden blev fastslået af Sø- og Handelsretten.

Anja Camilla Alajdi, designer og partner i Dulong Fine Jewelry, udtaler i en pressemeddelelse:

“Ligesom andre kendte brands reagerer vi naturligvis kraftigt på design- og konceptkopiering. Og vi sætter alle kræfter ind, når vi oplever, at vores designbeskyttelse bliver krænket,” siger hun, hvortil Michael Brock Jeppesen tilføjer:

“Vi er meget tilfredse med, at Landsretten har stadfæstet Sø- og Handelsrettens dom og anerkendelse af vores originale design. Dommen viser, at enestående design kan beskyttes – også når det karakteristiske består i enkeltheden af designet som netop vores Kharisma ørerige,” siger han.

Stadfæstelsen betyder, at Izabel Camilles dom er blevet fastlagt, og designeren er herunder blevet pålagt et forbud mod at producere, markedsføre og sælge sine Superior og Darling-øreringe. Derudover skal virksomheden betale en væsentlig erstatning til Dulong Fine Jewelry, samt dække brandets sagsomkostninger.

”Dulong Fine Jewelry lever af at udvikle nye, originale klassikere – og derfor er det i både i vores og andre designvirksomheders interesse at holde en hånd over det originale design. Kopier er et stadig større problem, både for dansk design generelt, men også særligt i smykkebranchen, hvor der ofte er for lidt forståelse og respekt omkring designrettigheder. Kopiering udvander værdien af det originale design, som er med til at opbygge en mærkevare, fordi forbrugerne kan forveksle det med designkopier,” siger den administrerende direktør videre i pressemeddelelsen og afslutter:

”I den forbindelse er det vigtigt også at påpege, at det ligeledes er op til indkøbere at være sig sit ansvar bevidst. Det er en dom, som alle, der lever af eget design, kan være glade for.”

Indlægget Dulong Fine Jewelry sætter endeligt punktum i kopisag blev vist første gang den Fashion Forum.

Wrangler vil forbedre bomuldsproduktion

15. August 2017

Som verdensomspændende denim-brand tager Wrangler endnu et initiativ, der har fokus på at forbedre den amerikanske bomuldsproduktion.

Wrangler har, som den første store tøjvirksomhed, tilsluttet sig organisationen, Field to Market, hvor formålet er at øge udbuddet af bæredygtigt bomuld. Field to Market hjælper brands og producenter med at kunne følge og fremme forbedringer inden for blandt andet produktion af bomuld.

Ved at fokusere på bomuldsproduktionen ønsker Wrangler i samarbejde med Field to Market både at forbedre lønsomheden for bomuldsproducenterne og mindske de miljømæssige konsekvenser.

”Wrangler køber cirka 50% af sin bomuld fra amerikanske bomuldsproducenter, og vi ønsker, at det skal være så bæredygtigt som muligt,” siger bæredygtighedsansvarlig for Wrangler, Roian Atwood.

Denim-produkter er blandt de mest forurenende beklædningsgenstande, da et par jeans eksempelvis skal igennem mange processer for at ende med den rette farve og rette slid, foruden bomuldens lange vej fra mark til spinderi, til væveri og til fabrik.

Brandet har derfor også søsat andre bæredygtighedsinitiativer i år, blandt andet at lancere et pilotprojekt med en amerikansk bomuldsfarm, hvor formålet er opnå mere bæredygtige produktionsprocesser. Projektet skal give input til samarbejdet med Field to Market.

Derudover arbejder Wrangler med bæredygtighed på flere forskellige områder foruden bomuldsproduktion – eksempelvis er målsætningen at anvende 100% vedvarende energi i 2025, og det seneste årti har brandet sparet mere end tre milliarder liter vand ved at forbedre fremstillingsprocesser og teknologier.

Indlægget Wrangler vil forbedre bomuldsproduktion blev vist første gang den Fashion Forum.

DAY Birger et Mikkelsen tester nyt butikskoncept

15. August 2017

Den 10. august kunne DAY Birger et Mikkelsen åbne dørene til deres nyeste satsning indenfor detail – en helt ny konceptbutik på Købmagergade i København. Men i stedet for at indrette butikken med nye møbler, har brandet valgt at gå genbrugsvejen.

Den nye butik, som har fået navnet DAY Serendipity, er designet udelukkende med interiør, genbrugt fra virksomhedens øvrige butikker, kontorer, stande, med mere. Formålet er at sætte fokus på bæredygtighed, og initiativet er fra brandets side et forsøg på at tage del i den stadig voksende bevidsthed indenfor modebranchen.

”Vi vil prøve kræfter med det vi har. Derfor har vi fundet ting, vi har haft glæde af før i tiden i andre sammenhænge, og givet dem en ny funktion. Vi går efter at være mindre strømlinet og arbejde på tværs af de brands vi har skabt – det har været en virkelig interessant proces” siger ejer af DAY Birger et Mikkelsen, Keld Mikkelsen, i en pressemeddelelse.

Butikken vil, foruden at forhandle en kombination af tøj fra DAY Birger et Mikkelsens tre linjer, 2NDDAY, DAY Birger et Mikkelsen og accessorymærket DAY et, også sælge showpieces fra tidligere kollektioner, der normalt ender deres dage på et designarkiv, uden at komme til salg – et initiativ, der ligesom butikkens indretning, har til formål at mindske spild og udnytte alle materialer til fulde, og som markerer brandets fremtidige strategi indenfor detail.

”SERENDIPITY handler om glædelige overraskelser. Det visuelle udtryk og varerne i butikken skal blive ved med at kunne ændre sig for at forblive interessant for kunderne. Vi vil blive ved med at udfordre os selv og være innovative indenfor det DAY univers, vi har skabt. Vi håber at dette bliver fremtiden for vores retail” afslutter Keld Mikkelsen.

Igennem de sidste år har flere danske brands åbnet såkaldte arkivbutikker, der sælger udgåede kollektioner – heriblandt Ganni, Wood Wood og Won Hundred.

Indlægget DAY Birger et Mikkelsen tester nyt butikskoncept blev vist første gang den Fashion Forum.

“Der er masser af håb og potentiale for skandinaviske brands”

14. August 2017

“Jeg er en glad mand,” lyder det klart fra CIFFs direktør, Kristian Andersen.

“Det er fredag eftermiddag, og der er stadig fuld skrue på. Vi kan se, at vi langt hen af vejen har fået de brands med, vi gerne vil have, og ligeså med de internationale indkøbere, der er kommet. Det er utroligt positivt, at vi midt i august måned, hvor der er ferieperiode, alligevel har tiltrukket så mange – eksempelvis Barney’s og Printemps. Zalando er også mødt talstærkt op med deres indkøbere, der er kommet igen flere dage i streg,” uddyber Kristian Andersen om grunden til sin begejstring, da Fashion Forum fanger ham på messens sidste dag.

Han har denne sæson haft stort fokus på menswear, og det har båret frugt i forhold til nytilkommende brands og betydet, at der allerede nu bliver tegnet kontrakter til næste sæson. Derudover har CIFF bygget en trappe på broen i Bella Center, for at skabe bedre flow imellem stueetagens udstillere og førstesalens showrooms.

Også Revolver-direktør, Christian Maibom, er positivt stemt efter denne messesæson:

“Det er gået rigtig fint, og der er meget potentiale. Vores branche skrumper lige for øjeblikket, så jeg er glad for den størrelse vores projekt har. Det skal holdes i mindre og præcise konstellationer, og vores strategi er, at vi ikke skal være større, men skarpere. Det handler om at levere varen og ikke spilde indkøbernes tid med ting, de ikke kommer til at købe. Det fornemmer jeg, vi er lykkedes med i denne sæson – og så har Gud heldigvis været venlig med vejret,” fortæller messedirektøren, som fortsat har fokus på White-samarbejdet i Milano og at åbne showroom i Paris, for at hjælpe de af deres brands, der er i gang med en internationalisering, på vej.

DM&T forudså allerede inden modeugens start, at eksporten af dansk mode er i vækst. Ifølge organisationen tegner 2017 til at blive endnu et rekordår – i første kvartal ses en samlet omsætningsstigning på 5%, hvortil størstedelen af branchens virksomheder forventer vækst i sidste halvdel af året, ligesom de melder om et foreløbigt positivt salg i år.

Nye strategier afprøves

Og den optimisme er også at spore hos sæsonens messeudstillere. Fashion Forum har besøgt begge messer alle tre dage og talt med et hav af udstillere, som generelt melder om godt flow, mange internationale besøgende og god stemning. Især én ting, er der bred enighed om – messer er et vigtigt salgsværktøj, uanset om man bruger dem til at få nye kunder eller til at få ordre fra eksisterende.

“Vi har lagt vores messestrategi om denne sæson. Tidligere var CIFF en stor ordremesse for Saint Tropez, men nu fokuserer vi fuldt ud på nye kunder. Det har vi længe gjort på de udenlandske messer, men denne sæson har vi valgt at implementere det på den danske også, og indtil nu er det gået over alt forventning,” fortæller Head of Sales hos Saint Tropez, Kim Kragbæk Larsen.

Også Markberg har skiftet strategi – og messe:

“Vi vil gerne lave et statement overfor vores kunder, og vores ønskede brand-image passer bedre til Revolver. Det er en del af en overordnet strategi om vores synlighed, der også betyder, at vi det kommende år vil bruge flere ressourcer på PR,” siger salgsansvarlig, Trine Rosendahl.

Strikdesigner Stinne Gorell var på Revolver og kunne torsdag fortælle, at hun netop havde haft besøg af en ny og rigtig lovende Schweizisk kunde, som placerede en god ordre. Hos Pop CPH på CIFF har de denne sæson fået flere kvadratmeter at boltre sig på, og det gav udslag i form af, at brandet fik flere nye kunder og ordrer i hus på grund af placeringen, fortalte brandejer Mikkel Kristensen.

Sommer versus vintermesse
Også denne sæson har den tilbagevendende snak om, hvornår på sommeren messerne bør ligge været samtaleemne hos udstillerne på både CIFF og Revolver.

“Jeg synes, der har været lidt færre indkøbere end forventet indtil nu. Det ville give bedre mening for os, hvis den danske messesæson startede allerede i juni, fordi så er alle indkøberne stadig i gang og er allerede på besøg i Europa. Jeg tror, det ville bidrage med en større international tilstedeværelse. Når det så er sagt er jeg stor tilhænger af de danske messer, det er vigtigt at stå sammen som branche,” fortæller CEO og ejer af Storm & Marie, Kim Vedel Hansen, torsdag morgen.

Det er Knowledge Cotton Apparels indtryk som herrebrand, at indkøberne er meget specifikke og allerede på forhånd ved, hvad de går efter:

“De bruger i højere grad messen til at købe ind, fremfor at søge inspiration, og det synes vi er lidt ærgerligt. Det er her, vi kan vise, hvem vi er og fortælle historien om vores brand, så vi ville ønske der var flere, som tog sig tid til at gå rundt og sondere terrænet og søge ny inspiration,” siger Mads Mørup, CEO hos Knowledge Cotton Apparel, der også oplever, at bæredygtighed vinder mere indpas, hvilket Stinne Gorell, kan stemme i:

“Folk er blevet mere bevidste omkring bæredygtighed. Det er ikke nødvendigvis grunden til, at de kommer forbi, men det er klart et vigtigt incitament for at den endelige ordre bliver placeret. Flere er villige til en lidt højere pris, når de ved, hvordan tøjet er lavet og under hvilke forhold,” siger hun om de indkøbere hun har haft forbi.

Spiller på flere heste
Dyrberg/Kern holdt en række sæsoner pause fra messerne, men i februar valgte de at vende tilbage, og brandet var i sidste uge tilstede på både CIFF og The Jewellery Room:

“Vi havde hørt godt om CIFF-messen fra indkøbere og virksomheder, så nu prøver vi det af og giver det en chance. Tidligere målte vi værdien af en messe på salget, men i dag handler det i højere grad om det image, vi har over for forhandlere og forbrugere. Vi har fået positiv feedback, og det er mit generelle indtryk, at folk er blevet mere modige og nysgerrigheden er tilbage,” siger Sales Manager for smykkebrandet, Sanne Byllemos.

Le Fix, der især har fokus på det udenlandske marked, spiller på alle tangenter denne sæson:

“Vi vil have det optimale ud af ugen og har derfor søsat flere initiativer. Udover at benytte vores showroom, har vi fået flere kvadratmeter her i Raven-området på CIFF, og vores designere har opdateret vores messe-look. Under modeugen holdt vi derudover lanceringsevent af vores Star Wars-kollektion og en særudstilling i vores galleri, Le Fix Gallery,” siger medejer, Valdemar Kludt.

Revolver-direktør Christian Maibom ser tilbage på tre veloverståede dage, og ifølge ham er opskriften på en succesfuld messe, at der er symbiose mellem udstillerne og indkøbere.

“Det er fedt at se, at de brands, der arbejder professionelt og har gjort deres hjemmearbejde, får et fantastisk udbytte af messen. Der er masser af håb og potentiale for skandinaviske brands,” siger han afslutningsvist.

Indlægget “Der er masser af håb og potentiale for skandinaviske brands” blev vist første gang den Fashion Forum.

BESTSELLER går med i Global Fashion Agenda

14. August 2017

Global Fashion Agenda er bedst kendt for at organisere det årlige internationale topmøde om bæredygtig mode, Copenhagen Fashion Summit, der tiltrækker verdens industriledere, politikere, NGO’ere og meningsdannere til København for at sætte fokus på branchens miljømæssige, sociale og etiske udfordringer. Herudover arbejder Global Fashion Agenda løbende på en række større projekter så som modebranchens Call to Action for a Circular Fashion System, udgivelsen af den årlige Pulse of the Fashion Industry rapport, Youth Fashion Summit, masterclasses og workshops om bæredygtighed i modebranchen.

Eva Kruse, adm. direktør i Danish Fashion Institute og Global Fashion Agenda, fortæller:

“Vi er utrolig glade for BESTSELLERs beslutning om at gå med som strategisk partner. Med deres ambitiøse målsætning om at blive en af verdens mest bæredygtige virksomheder i deres segment, og med den store indsats, de allerede har lagt for dagen, er jeg sikker på, at de vil bidrage betydeligt til vores arbejde i Global Fashion Agenda. Og at BESTSELLER tilmed er den første danske virksomhed, der tilslutter sig, synes jeg heller ikke skal gå ubemærket hen. For selvom vores udsyn er globalt, så er Danmark vores hjemmebane, og det bør selvfølgelig afspejles i vores partnerkreds.”

Med tilslutningen til Global Fashion Agenda bliver BESTSELLER således en del af kredsen af strategiske partnere, der i forvejen består af nogle af de største og vigtigste aktører i den globale modeindustri, herunder H&M og luksuskoncernen Kering, samt Target, Li & Fung og Sustainable Apparel Coalition. Om beslutningen siger Dorte Rye Olsen, Sustainability Manager i BESTSELLER:

“Vi mener, der skal en fælles og målrettet indsats til for at skabe en mere bæredygtig modeindustri. Derfor er vi glade for at indgå i dette partnerskab med Global Fashion Agenda og tror på, at vi kan lære af hinandens erfaringer og i fællesskab påvirke den globale agenda i en positiv retning.”

Som strategisk partner i Global Fashion Agenda kommer BESTSELLER til at være med til at sætte dagsordenen for udviklingen af den globale modeindustri i en mere bæredygtig retning.

 

Indlægget BESTSELLER går med i Global Fashion Agenda blev vist første gang den Fashion Forum.

Stor ros til arrangørerne af CIFF KIDS

11. August 2017

Det er fredag formiddag på den danske børnemesse, CIFF KIDS, og rundt på gangene finder man lutter tilfredse standholdere omringet af farverige børneuniverser og ikke mindst interesserede kunder. En ting, der især går igen, når man taler med sæsonens udstillere, er, at arrangørerne skal have ros – ros, for endnu engang at have stablet en messe på benene, der bare fungerer.

Ansvarlig for CIFF KIDS, Jeanette Marchussen, oplever også, at tilbagemeldingerne er positive. Igennem de sidste par år har CIFF KIDS, foruden at tiltrække børnetøjsbrands fra nær og fjern, også fokuseret på at inkorporere mere livstilsorienterede brands og det skaber en god dynamik på messen, blandt andet fordi det tiltrækker en bred vifte af indkøbere, fortæller Jeanette Marchussen. Den synergi oplever de også hos brandet Nofred:

“Vi oplever, at børnetøjsbutikker, der primært sælger tøj, er begyndt også at supplere med interiør, og derfor giver det god mening for os at være på CIFF KIDS. Derudover er vi placeret side om side med ligesindede,” fortæller grundlæggerne af Nofred, Signe Holst og Sandra Greve, der netop er på messen med børnemøbler og -interiør, og som synes messens opbygning giver rigtig god mening.

“Det fungerer rigtig godt, at vi er placeret samlet med andre livsstilsbrands, så vi ikke forsvinder blandt alt børnetøjet,” tilføjer de.

Godt sammenhold mellem udstillere
Generelt er stemningen imellem standholderne positiv. Flere fortæller, at der på denne messe er enighed om at stå sammen og sparre med hinanden:

“Jeg synes, folk er meget åbne og hjælpsomme overfor hinanden. Her udveksler man erfaring, fremfor at holde ‘forretningshemmelighederne’ for sig selv,” lyder det fra Kamilla Aaen Rønberg, Export Sales Representative, hos Småfolk.

Men det er ikke kun imellem udstillere, at tonen er god. Kamilla Aaen Rønberg synes også, at der har været god kommunikation fra messen side – og det er noget, som flere standholdere kan stemme i:

“Vi oplever, at der er en rigtig god dialog mellem udstillere og arrangørerne. Det virker som om, der er styr på tingene, og hvis noget skal fikses, sker det altid indenfor en halv time,” fortæller Emilie Eberhardt, sælger fra Kongens Sløjd.

Tiltrækker internationalt publikum
Også i forhold til udenlandske besøgende, får CIFF KIDS gode tilbagemeldinger. Småfolks Kamilla Aaen Rønberg oplever, at messens navn alene er med til at tiltrække et internationalt publikum og kan berette, at brandet de sidste tre dage har haft flere udenlandske besøgende, end danske. Især Norge og Sverige har mødt talstærkt op denne sæson.

Det kan Peter Galsgaard, CEO hos Wheat, melde sig enig i. De bruger især messen til at vise sig frem og har denne sæson givet standen en overhaling i form af ny indretning, og det ser ud til at have virket:

“Vi har en god mavefornemmelse og har mødt rigtig mange spændende indkøbere fra udlandet. Vi har især fået nye kunder fra Skandinavien og Tyskland. Indtil nu har vi fokuseret på Danmark, men næste skridt for brandet bliver at tage på nogle de udenlandske messer også, og forhåbentlig åbne op for nye markeder der – eksempelvis på Playtime i Paris,” fortæller han.

Hos Krutter er der også en oplevelse af en stærk international tilstedeværelse, men derfor kunne de stadig godt tænke sig at se endnu flere udenlandske indkøbere i løbet af messedagene:

“Vi har haft rigtig travlt og har arrangeret mange møder på forhånd, både med kunder fra Danmark, men også fra Holland, Schweiz, Japan og Østrig. Sidste sæson var der flere fra lande som England, Tyskland, Skotland og New Zealand. Dem er der ikke så mange af denne gang,” fortæller Birgitta Sonn, CEO og designer fra Krutter, der går på weekend efter tre dage med en fyldt kalender.

Også flere udenlandske brands finder vej til CIFF KIDS, så som Mini Rodini, Bobo Choses og Les Coyotes de Paris. CIFF KIDS har nemlig et godt image udenfor de danske grænser.

“Det er første gang, at jeg er på CIFF KIDS med brandet. Jeg er normalt på Playtime, men denne sæson ville jeg prøve messen af, både for at skabe en større synlighed omkring brandet, men også fordi jeg har hørt rigtig godt om messen og det Skandinaviske marked generelt,” fortæller In-Yeo Couperus, grundlægger af det hollandske brand Repose Ams, der ligesom de øvrige udstillere på CIFF KIDS, pakker sin stand sammen i eftermiddag med endnu en veloverstået børnemesse i bagagen.

Indlægget Stor ros til arrangørerne af CIFF KIDS blev vist første gang den Fashion Forum.

Pages