Modebranchens økonomiske situation – 2015

2015 markerede det fjerde år, med fremgang i modebranchen. Især eksporten bragede derudaf, mens branchens samlede omsætning aldrig har været større. 

Selvom 2015 var et rekordfuldt år for både eksport og brancheomsætning opretholdes status qou for 2016 i de foreløbige to kvartaler. Den endelige status må dog vente, til der offentliggøres data for de resterende kvartaler senere på året.

Ifølge tal fra Dansk Mode & Textil havde den danske beklædningsbranche et rekordår i 2015, når det gælder omsætningstallene. På baggrund af tal fra Danmarks Statistik kunne brancheorganisationen nemlig berette om, at den samlede omsætning steg hele 4 pct. fra 40,2 mia. kr. i 2014 til 41,8 mia. kr. i 2015.

Eksporten trækker læsset
Baggrunden for fremgangen i omsætningen skal fortsat findes uden for Danmarks grænser. Således eksporterede de danske virksomheder tøj for en værdi af 26,5 mia. kr. i 2015 og bragte den danske modeeksport op på det højeste niveau nogensinde. Ifølge Dansk Mode & Textil opgørelse en stigning på knap 7 pct. fra 2014.

Ser man nærmere på eksporten, så er det fortsat nærmarkederne, der trækker læsset. Eksempelvis udgør eksporten til Tyskland mere end en fjerdedel af den samlede eksport på 7,5 mia. kr., mens Sverige udgør det næststørste marked med 3,4 mia. kr. og derefter Norge med 2,4 mia. kr. Ingen af de nordiske markeder bidrog med positiv vækst i 2014 modsat 2015, hvor kun Norge halter bagefter med en nedgang på -5,6 pct., mens den største tilbagegang blev målt på det finske marked (-12,3 pct.).

Eksporthøjdespringeren i 2015 var det britiske marked, som steg med 25 pct. sammenlignet med 2014, og landede på 1,7 mia. kr. Markederne Italien (+16,6 pct.), Frankrig (+15,7 pct.) og Tyskland (+15,1 pct.) udmærkede sig ligeledes.

Det tunge danske marked letter
Mens eksporten klarede sig udemærket i 2015, så det også godt ud for de danske modevirksomheders hjemlige engrossalg. Ifølge tal fra Danmarks Statistik steg omsætningen 3 pct. og landede på 14,2 mia. kr. modsat 13,8 mia. kr. i 2014.

Udviklingen her er gensidigt afhængig af udviklingen i den hjemlige detailhandel, der ligeledes oplevede en beskeden fremgang i 2015. En stabil tendens, der har været kendetegnende for de seneste fem år. Ifølge tal fra Dansk Mode & Textil har detailsalget af beklædning oplevet en beskeden vækst fra 2014 til 2015 på 1,7 pct., nærmere bestemt fra 20,6 mia. kr. i 2014 til 20,9 mia. kr. i 2015. 

Udvikling inden for webhandel
Den danske webhandel er fortsat i vækst, og kan i 2015 melde om endnu en rekordomsætning på 86,9 mia. kr. mod 73,7 mia. kr. i 2014, en stigning på 18 pct. Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) årlige rapport ’Dansk e-handelsanalyse 2015’ tegner varekategorien ’Tøj, sko og smykker’ sig samlet set for ca. 19 pct. af den samlede webhandel i Danmark, hvilket gør modebranchen til den største online-varegruppe for 2015, efterfulgt af varegrupperne: 'rejser og kulturoplevelser' og ’film, musik, spil og legetøj’, som tegner sig for omtrent 14 pct.

Ifølge FDIH foregår næsten hver tredje køb i en udenlandsk netbutik, en andel svarende til 23 mia. kr. i 2014. Siden 2013 er de danske netbutikkers andel af det samlede websalg til danske forbrugere faldet fra 69 pct. til 57 pct. i 2014 og omkring 31. pct. i 2015. 

Kilder: Dansk Mode & Textil og Danmarks Statistik, FDIH (herunder ’Dansk e-handelsanalyse 2015’)