Ny Nordisk Mode

De seneste 20 år har den nordiske beklædningsindustri udviklet sig fra en primært produktionsorienteret tekstilindustri til en eksportorienteret, videns- og designdreven modeindustri. Således huser Sverige i dag verdens største, kommercielle modehus, H&M, i Danmark udgør mode det fjerde største eksporterhverv, Norge er førende indenfor højteknologisk sportstøj mens Finland og Island har en unik tradition for at kombinere kulturarv og innovation i designprocessen. Den nordiske mode er i disse år er genstand for stor international bevågenhed. For at fastholde denne og dermed sikre fortsat eksport samt fastholdelse arbejdspladser har DAFI i samarbejde med Nordic Fashion Assoication søsat et nyt projekt: Ny Nordisk Mode.

Formålet med Ny Nordisk Mode er at skabe en fælles nordisk platform for eksport og branding samt samle initiativer, der imødekommer de transformationsprocesser som modeindustrien på globalt plan står overfor, på grund af den aktuelle ikke-bæredygtige forretningsmodel, der dominerer branchen. Ny Nordisk Mode er allerede konkretiseret i form af en kollektion, bestående af styles, der alle viser at bæredygtig mode ikke behøver kompromittere design eller kvalitet.

Læs mere om Ny Nordisk Mode på www.nordicfashionassociation.com