Fashion Forum RSS Feed

Subscribe to Fashion Forum RSS Feed feed
Updated: 1 hour 47 min ago

Blanche gør status over første modeuge

18. August 2017

Mette Fredin Christensen og Melissa Bech kunne for to uger siden løfte sløret for deres fælles projekt: Jeansbrandet, Blanche. Efter en veloverstået modeuge og en flyvende start på de sociale medier har feedbacken været positiv, og de to iværksættere fik blandt andet kommentarer om, at de lignede et erfarent brand, med flere år på bagen:

”Vi havde brugt mange ressourcer på at opbygge vores brand og også vores stand til Revolver-messen, fordi det var her, førstehåndsindtrykket af Blanche blev skabt. Folk havde ikke regnet med at se en fuld kollektion og et gennemført brand koncept så hurtigt efter offentliggørelsen og opstarten. Det har derfor givet positive resultater at være omhyggelig og grundig omkring at træffe de rigtige beslutninger om selv de mindste detaljer allerede fra starten af,” siger Mette Fredin Christensen.

Selvom Blanche er et jeansbrand, er der ikke sparet på farver eller design, for hverken jeans eller bæredygtighed må være kedeligt, mener de:

Klædt på til bæredygtighedssnak
Foruden farverne og designet blev deres fokus på bæredygtighed taget godt imod, og det var et emne flere indkøbere og andre interesserede spurgte ind til og havde fokus på, er Blanches oplevelse.

”Når vi forsøger at blive mere og mere bæredygtige, så skal vi også kunne stå på mål for det, når vi står og fortæller om brandet på messen. Vores forberedelser med en bæredygtighedskonsulent gjorde, at vi kunne svare på de spørgsmål, folk havde,” siger Melissa Bech.

Med standen på Revolver var Blanche-duoen positive over for trafikken og glædeligt overraskede over den udenlandske interesse.

”Vi fik besøg af flere indkøbere fra Tyskland og England, og departmentstores som for eksempel Selfridges var forbi. Vi er dog påpasselige med at sprede mærket for hurtigt ud, for vi vil gerne være stærkt repræsenteret herhjemme, før vi går bredt ud – de kunder, vi har og får, går vi meget op i at støtte op om, samarbejde med og værne om,” siger Melissa Bech, der allerede nu blandt andet kan skrive Kyoto i København, Støy i Aarhus, Dr. Adams i Odense og onlinebutikken Youheshe på kundelisten.

Også CIFF lagde messe til Blanche-brandet, der via deres norske agentur, Freudian Kicks, havde stand i Bella Center. Agenterne har meldt tilbage om en god uge, hvor flere store forhandlere har meldt sig på banen.

“Vores nuværende norske agent har søsat initiativer under Oslo Runway Week, så det er næste skridt at vi afholder event med dem i Oslo.

Under denne modeuge har vi – udover møder med indkøbere og forhandlere – også haft møde med agenter, som kunne være potentielle samarbejdspartnere til den kommende sæson,” siger og Melissa.

Indsalget af Blanches første kollektion slutter først til september, hvor ordrebogen lukkes, og indtil da er der for Melissa Bechs vedkommende fuldt fokus på insalg i showroom og kunde besøg i hele landet.

“Personalet i butikkerne skal have mulighed for at prøve vores jeans, og vi suger al respons til os her i starten,” er den afsluttende kommentar fra Blanche.

Indlægget Blanche gør status over første modeuge blev vist første gang den Fashion Forum.

Ugen i mode

18. August 2017

Velgørenhed
Hjerteforeningen og Børnehjertefonden får nu hjælp af Decadent til at samle penge ind, da accessorybrandet har designet en hjerteformet nøglering, hvor overskuddet går til foreningens velgørende arbejde med forebyggelse, forskning og patientstøtte.

Sæsonafslutning
Årets sidste Tradono-marked finder sted denne weekend, og Tradono slutter sæsonen af med at have plads til flere end normalt – op til 90 stande, hvor forskellige bloggere, heriblandt Caroline Plummer og Mie Kirstine, vil sælge ud af deres garderober.

På gensyn
AW17-kollektionen for smykkebrandet, Rebekka Rebekka, bliver den sidste – i denne omgang, men sandsynligvis ikke nogensinde. Virksomheden går i dvale med positiv kapital, og tvillingeparret bag, Camilla T. Nielsen og Rebekka C. Nielsen, har truffet beslutningen, fordi de har et ønske og behov om at gå nye veje.

International interesse
Oven på den københavnske modeuge, hvor flere internationale medier mødte talstærkt op, har anderkendte publikationer som Vogue.com, Elle.com og The Telegraph berettet om den farverige og eksperimenterende stil, der var til at finde på gæster, modeller og bloggere før og efter shows – og showanmelderne havde også pæne ord at sige om blandt andet Henrik VibskovGanni og Saks Potts.

Team-Sana
SKAM-feberen har knap lagt sig, før fans har endnu en nyhed at debattere i Kosegruppa. Iman Meskini – bedre kendt som Sana – der spillede hovedrollen i femte sæson, er på forsiden af norsk Costume. Hun er iført hijab, en Millennial-pink jakke og dansk design i form af en top fra Designers’ Remix.

Jubilæumsnummer
Verdenskrige, finanskriser og depressioner kan ikke slå amerikansk Vogue ud. 125 år har magasinet overlevet, og det ser ud til at fortsætte. Jennifer Lawrence – og Frihedsgudinden – pryder forsiden for september- og jubilæumsnummeret.

Indlægget Ugen i mode blev vist første gang den Fashion Forum.

Natasha Skou rykker til SPALT PR

18. August 2017

Natasha Skou kommer fra en stilling som Managing Senior PR Consultant ved Agency V, hvor hun har stået i spidsen for det danske kontor de sidste tre et halvt år og arbejdet med brands som Henrik Vibskov, Weekday og lala Berlin.

Natasha er et velkendt ansigt i modebranchen med 20 års erfaring indenfor både indkøb, salg, marketing og PR, og har tidligere arbejdet med PR og marketing ved Georg Jensen, og siddet i stillinger som PR & Marketing Manager ved Vision modemessen (Revolver) og PR director for MUUSE. 

“SPALT PR er en virksomhed som står utrolig stærkt på det nordiske marked med kontorer i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Det er et moderne og nytænkende kommunikationsbureau med en god energi, stor seriøsitet og med et stærkt portfolio af danske og internationale brands indenfor mode, interiør og skønhed – og ikke mindst et team som arbejder hårdt for resultater. Et bureau jeg 100 % kan relatere til,” siger Natasha Skou.

Hos Spalt PR kommer Natasha blandt andet til at arbejde med brands og designere som Martin Asbjørn, Freya Dalsjø, &Other Stories, Soulland, Aesop og BOLIA. Rebeckah Stensson, CEO for SPALT GROUP siger om ansættelse:

“Vi er utrolig glade og stolte over, at Natasha har valgt at blive en del af Spalt PR. Allerede fra første møde stod det klart, at Natasha har en solid erfaring og en bred viden om branchen og fremfor alt den personlighed, vi søgte til stillingen som country manager for Spalt Danmark. For os på Spalt PR er det utrolig vigtigt at bibeholde den fine gruppedynamik og stemning, der allerede eksisterer mellem medarbejderne i virksomheden – og med Natasha, er jeg overbevist om, at vi nu tager det næste skridt i Spalts fantastiske rejse.”

 Natasha Skou tilføjer afslutningsvis:

“Jeg er spændt og ydmyg overfor opgaven som landechef for Spalt PR og jeg glæder mig til, i samarbejde med teamet, at sikre Spalt PRs position som den fortrukne partner inden for mode og livsstilskommunikation,“

 Natasha Skou er startet i stillingen den 14. August 2017.

Indlægget Natasha Skou rykker til SPALT PR blev vist første gang den Fashion Forum.

”Det var en fantastisk sæson på CIFF KIDS”

17. August 2017

Den danske børnetøjsvirksomhed, MarMar Copenhagen, der kan fejre ti års jubilæum næste år, har de seneste år haft massiv medvind i sejlene. Brandet, der i tidernes morgen blev skabt af designer og direktør Marlene Anine Holmboe, er vokset stødt siden begyndelsen, hvilket det netop offentliggjorte regnskab for 2015/2016 understreger.

MarMar Copenhagen havde en bruttofortjeneste på 12,8 millioner kroner, samt et driftsresultat på 2,6 millioner kroner – og begge tal var fordoblet siden året før. Derudover forventer brandet en yderligere stigning på omkring 40-50 procent i 2017 – og her er det især udlandet, der skal trække væksten.

I sidste uge var MarMar Copenhagen og Marlene Anine Holmboe derfor at finde på CIFF KIDS, som er et af virksomhedens vigtigste salgsværktøjer, og denne sæson skuffede ikke:

”Det har været en helt fantastisk sæson på CIFF KIDS. Vi har haft faste aftaler med vores kunder alle tre dage, især vores agenter har haft mange aftaler med de udenlandske indkøbere, og til det fungerer CIFF KIDS rigtig godt,” fortæller direktøren, som er godt tilfreds med den danske messe som salgsplatform:

”CIFF KIDS har et flot visuelt udtryk, der er rent og skandinavisk, og det passer rigtig godt til vores brand. De har et meget anderledes udtryk end de andre messer vi besøger i Europa, og har ikke travlt med at ligge sig op af, hvad alle andre gør, og det giver virkelig god mening – det er vigtigt, at indkøbere fra andre lande mærker den danske og nordiske stil, og at vi signalerer tydeligt overfor dem, at de er kommet til København,” siger hun videre.

Stor forberedelse forud for messen
På nuværende tidspunkt bliver cirka 40 procents af MarMar Copenhagens produkter eksporteret til udlandet, men det tal håber den ambitiøse direktør vil stige i fremtiden og dertil er både messer og agenter afgørende.

”De sidste par år har vi derfor haft en del af vores udenlandske agenter på standen, så vi er klar til at gribe de internationale indkøbere, der kommer forbi, og så vi har et dygtigt mandskab, der kan tage sig af de møder, vi har lavet på forhånd,” fortæller direktøren.

Denne sæson havde brandet også en aftale med en kinesisk indkøber på CIFF-kids standen, der på forhånd var sat i stand af deres kinesiske agent – hvis der opstår en mulighed, er Marlene Anine Holmboe nemlig ikke bleg for at gribe den:

”Der er mange ting, vi gerne vil, og vi har mange planer for fremtiden. Men jeg arbejder også meget organisk – vi udnytter de muligheder, der dukker op, og sørger for at få det bedste ud af det.”

Indlægget ”Det var en fantastisk sæson på CIFF KIDS” blev vist første gang den Fashion Forum.

”Newline HALO er født til at være international”

17. August 2017

I marts sidste år kunne det danske sportsbrand, Newline, løfte sløret for deres nyeste satsning – et underbrand kaldet Newline HALO, skabt i samarbejde med den garvede modeentreprenør Rasmus Storm og den erfarne PR-mand Malkit Singh, hvilket stadig er den konstellation, som udgør brandet den dag i dag. Men nu er Newline HALO klar til at tage projektet skridtet videre, og har denne sæson prøvet kræfter med sit første modeshow under Copenhagen Fashion Week.

Newline, der har lavet sports- og løbetøj siden begyndelsen af 1980’erne og som altid har specialiseret sig i funktionalitet, tog nemlig med Newline HALO hul på et nyt og mere moderelateret kapitel i virksomhedens historie:

”Vi har fra starten forsøgt at tænke Newline HALO og Newline forskelligt. Vores fokus på funktionalitet, historie og produkttyper er den samme, men med Newline HALO bringer vi de kvaliteter ind i modeverdenen,” fortæller administrerende direktør Jesper Blicher Dahl.

Modeshow som kommunikationskanal
Newline HALOs fokus på livsstil og mode og brandets modeerfarne bagland betyder desuden, at både strategi og publikum adskiller sig fra moderselskabet. Hvor Newline, der i dag bliver solgt i især europæiske sportskæder og løbebutikker, har haft en mere traditionel tilgang til internationalisering, så har ambitionerne med Newline HALO fra starten været internationalt funderede.

Det er en af grundene til, at Newline HALO fra og med denne sæson, har satset på modeshowet, som en del af deres markedsføringsstrategi. Det kan, ifølge direktøren, nemlig være med til at sætte brandet i den rette kontekst og at få vist kollektionen i de rigtige rammer:

”Newline HALO er født internationalt og vi har fra dag ét arbejdet på at etablere en global distribution. Derfor er fokus på at henvende os til og positionere os overfor især internationale indkøbere og medier, og det kan blandt andet modeugen hjælpe til,” fortæller Jesper Blicher Dahl.

Derfor havde brandet sørget for at have alle sine agenter med i processen omkring showet, da de har forbindelserne til kunder og butikker, og derigennem skabe kontakt til de rigtige partnere i udlandet.

Ét skridt af gangen
Men selvom Newline HALOs ambitioner rækker udover de danske grænser, valgte de alligevel den københavnske modeuge til deres debut, og det er der, ifølge Jesper Blicher Dahl, en helt specielt grund til:

”Vi har en stærk base i Skandinavien og vi vil gerne være med til at understøtte den danske modeuge og den danske branche. Og så er det et rigtig godt sted at starte og få lidt mere erfaring” fortæller direktøren videre og understreger, at det dog ikke kan udelukkes, at brandet fremover rykker præsentationen til udlandet – hvis der da kommer et show mere:

”Vi har fået rigtig god respons på showet, og vi kan se i medierne, at det er blevet taget rigtig godt imod, hvilket jeg selvfølgelig håber og forventer resultater i salg. Men nu skal vi evaluere internt på det hele og se på, hvad det egentlig har givet os som brand. Vi er stadigvæk nye og forholdsvis små, og vi har mange visioner for, hvor vi gerne vil hen, men vi tager ét år ad gangen – og så ser vi hvad der sker,” slutter Jesper Blicher Dahl af.

Indlægget ”Newline HALO er født til at være international” blev vist første gang den Fashion Forum.

MOND of Copenhagen: ”Viljen til at købe kvalitet er blevet større”

16. August 2017

I 2013 åbnede brødrene Michael og Martin Birch Jacobsen dørene til deres nye butik Mond of Copenhagen på Ågade i København. Herfra sælger de jakkesæt, der bliver tilpasset og skræddersyet til kunderne via en 3D scanner – og det har vist sig at være populært hos de danske mænd. I 2016 kunne de åbne butik nummer to i Aarhus, og derudover har brandet netop fremlagt et rekordregnskab for 2016, der viser en bruttofortjeneste på over 4,5 millioner kroner, modsat 2 millioner kroner året før.

Ifølge de to brødre, forventes omsætningen at stige yderligere i 2017, og ambitionerne er da også derefter – på tegnebrættet er endnu en butiksåbning i Danmark – og indenfor den nærmeste fremtid også i udlandet.

“Vi har netop overstået et første halvår af 2017, hvor vi kan konstatere en vækst på 40 procent i forhold til sidste år. Vi kan helt klart mærke, at viljen og råderummet til at købe kvalitet er blevet større”, fortæller ejer Michael Birch Jacobsen.

Hård konkurrence
Selvom Mond of Copenhagen har vind i sejlene, er de dog ikke de eneste, der satser på skræddersyet jakkesæt til den kvalitetsbevidste mand. Flere andre brands er gået i samme retning, og det kan da også mærkes:

”Konkurrencen er hård, men forskellen er, at vi kun fokuserer på én ting og på at gøre det godt. Derudover er vores mere teknologiske tilgang med til at skille os ud. Det har vakt en del nysgerrighed” fortæller Michael Birch Jacobsen, der af den grund i starten havde flest ingeniører som kunder, men som i dag får besøg af alle typer mænd.

Mond of Copenhagens kunder booker tid og placerer deres ordre online, hvorefter al rådgivning, udvælgelse og opmåling sker i den fysiske butik. Sidstnævnte foregår via en 3D-scanner, og det var lidt af en satsning.

”Da vi startede brugte vi ikke en 3D-scanner, men efter noget tid tænkte vi, at opmålingen af kunderne burde kunne gøres smartere, hurtigere og mere kontinuerligt end på traditionel vis, og derfra kom idéen med scanneren. Der var ikke andre, der gjorde det, på det tispunkt, så det var lidt en satsning, også økonomisk. Det er ikke billigt, og vi havde kun lige akkurat råd til maskinen. Men vi tog en chance, og det er heldigvis gået godt,” fortæller butiksejeren videre.

Flere butikker i sigte
I forlængelse af det positive regnskab, tør Michael Birch Jacobsen godt røbe nogle af de planer, virksomheden har i støbeskeen – både dem, der skal implementeres i den nærmeste fremtid, og dem, der eksisterer længere ude i horisonten.

Første mål på dagsordenen er åbningen af endnu en butik i København, så brandet, der på nuværende tidspunkt holder til på Frederiksberg, kan sprede kendskabet endnu mere ud til de københavnske mænd. Men foruden at øge tilstedeværelsen på hjemmemarkedet, er også udlandet i kikkerten, fortæller Michael Birch Jacobsen.

”Det skal være en eskalering, som vi kan håndtere fuldt ud, og derfor er vores nabolande de første, vi skuer til. England er oplagt, men konkurrencen er meget hård, og så er der også en del usikkerhed i forbindelse med Brexit. Derfor er lande som Sverige, Norge og Tyskland mest interessante lige nu,” fortæller Mond of Copenhagen-ejeren videre. Han forventer at udvidelsen til udlandet sker indenfor det næste halvandet år:

”Vi udelukker ikke noget, men det skal gøres rigtigt, når man gør det. Vi er i gang med at implementere flere optimeringer og opdateringer netop nu, som skal til for at brandet kan blive klar til at eskalere internationalt,” fortæller Michael Birch Jacobsen, der sammen med sin bror lige nu ligger alle kræfter i at videreudvikle brandets IT, så de kan blive klar til den ønskede internationalisering.

”Vi fik en mulighed og den greb vi, og så har vi løbet med den lige siden,” afslutter han.

Indlægget MOND of Copenhagen: ”Viljen til at købe kvalitet er blevet større” blev vist første gang den Fashion Forum.

Dulong Fine Jewelry sætter endeligt punktum i kopisag

16. August 2017

Tilbage i maj sidste år faldt afgørelsen i kopi-sagen mellem Dulong Fine Jewelry og Izabel Camille – den 9. maj 2016 fastslog Sø- og Handelsretten, at Izabel Camille havde handlet i strid med både ophavsretsloven og markedsføringsloven, i forbindelse med salget af to forskellige øreringe, som ligner Dulong Fine Jewelry’s øreringe i en sådan karakter, at de udgør en krænkelse af ophavsretten.

På daværende tidspunkt udtalte Dulong Fine Jewelrys administrerende direktør, Michael Brock Jeppesen, at kopisager tager tid, men er det hele værd, hentydende til den proces, som blev indledt flere år tilbage, og hvor der i første omgang blev indgået forlig. Men da forligsbetingelserne ikke blev overholdt, endte striden i et reelt sagsanlæg, som nu er blevet endelig afgjort.

Den 6. juli 2017 stadfæstede Østre Landsret nemlig den afgørelse, som året forinden blev fastslået af Sø- og Handelsretten.

Anja Camilla Alajdi, designer og partner i Dulong Fine Jewelry, udtaler i en pressemeddelelse:

“Ligesom andre kendte brands reagerer vi naturligvis kraftigt på design- og konceptkopiering. Og vi sætter alle kræfter ind, når vi oplever, at vores designbeskyttelse bliver krænket,” siger hun, hvortil Michael Brock Jeppesen tilføjer:

“Vi er meget tilfredse med, at Landsretten har stadfæstet Sø- og Handelsrettens dom og anerkendelse af vores originale design. Dommen viser, at enestående design kan beskyttes – også når det karakteristiske består i enkeltheden af designet som netop vores Kharisma ørerige,” siger han.

Stadfæstelsen betyder, at Izabel Camilles dom er blevet fastlagt, og designeren er herunder blevet pålagt et forbud mod at producere, markedsføre og sælge sine Superior og Darling-øreringe. Derudover skal virksomheden betale en væsentlig erstatning til Dulong Fine Jewelry, samt dække brandets sagsomkostninger.

”Dulong Fine Jewelry lever af at udvikle nye, originale klassikere – og derfor er det i både i vores og andre designvirksomheders interesse at holde en hånd over det originale design. Kopier er et stadig større problem, både for dansk design generelt, men også særligt i smykkebranchen, hvor der ofte er for lidt forståelse og respekt omkring designrettigheder. Kopiering udvander værdien af det originale design, som er med til at opbygge en mærkevare, fordi forbrugerne kan forveksle det med designkopier,” siger den administrerende direktør videre i pressemeddelelsen og afslutter:

”I den forbindelse er det vigtigt også at påpege, at det ligeledes er op til indkøbere at være sig sit ansvar bevidst. Det er en dom, som alle, der lever af eget design, kan være glade for.”

Indlægget Dulong Fine Jewelry sætter endeligt punktum i kopisag blev vist første gang den Fashion Forum.

Wrangler vil forbedre bomuldsproduktion

15. August 2017

Som verdensomspændende denim-brand tager Wrangler endnu et initiativ, der har fokus på at forbedre den amerikanske bomuldsproduktion.

Wrangler har, som den første store tøjvirksomhed, tilsluttet sig organisationen, Field to Market, hvor formålet er at øge udbuddet af bæredygtigt bomuld. Field to Market hjælper brands og producenter med at kunne følge og fremme forbedringer inden for blandt andet produktion af bomuld.

Ved at fokusere på bomuldsproduktionen ønsker Wrangler i samarbejde med Field to Market både at forbedre lønsomheden for bomuldsproducenterne og mindske de miljømæssige konsekvenser.

”Wrangler køber cirka 50% af sin bomuld fra amerikanske bomuldsproducenter, og vi ønsker, at det skal være så bæredygtigt som muligt,” siger bæredygtighedsansvarlig for Wrangler, Roian Atwood.

Denim-produkter er blandt de mest forurenende beklædningsgenstande, da et par jeans eksempelvis skal igennem mange processer for at ende med den rette farve og rette slid, foruden bomuldens lange vej fra mark til spinderi, til væveri og til fabrik.

Brandet har derfor også søsat andre bæredygtighedsinitiativer i år, blandt andet at lancere et pilotprojekt med en amerikansk bomuldsfarm, hvor formålet er opnå mere bæredygtige produktionsprocesser. Projektet skal give input til samarbejdet med Field to Market.

Derudover arbejder Wrangler med bæredygtighed på flere forskellige områder foruden bomuldsproduktion – eksempelvis er målsætningen at anvende 100% vedvarende energi i 2025, og det seneste årti har brandet sparet mere end tre milliarder liter vand ved at forbedre fremstillingsprocesser og teknologier.

Indlægget Wrangler vil forbedre bomuldsproduktion blev vist første gang den Fashion Forum.

DAY Birger et Mikkelsen tester nyt butikskoncept

15. August 2017

Den 10. august kunne DAY Birger et Mikkelsen åbne dørene til deres nyeste satsning indenfor detail – en helt ny konceptbutik på Købmagergade i København. Men i stedet for at indrette butikken med nye møbler, har brandet valgt at gå genbrugsvejen.

Den nye butik, som har fået navnet DAY Serendipity, er designet udelukkende med interiør, genbrugt fra virksomhedens øvrige butikker, kontorer, stande, med mere. Formålet er at sætte fokus på bæredygtighed, og initiativet er fra brandets side et forsøg på at tage del i den stadig voksende bevidsthed indenfor modebranchen.

”Vi vil prøve kræfter med det vi har. Derfor har vi fundet ting, vi har haft glæde af før i tiden i andre sammenhænge, og givet dem en ny funktion. Vi går efter at være mindre strømlinet og arbejde på tværs af de brands vi har skabt – det har været en virkelig interessant proces” siger ejer af DAY Birger et Mikkelsen, Keld Mikkelsen, i en pressemeddelelse.

Butikken vil, foruden at forhandle en kombination af tøj fra DAY Birger et Mikkelsens tre linjer, 2NDDAY, DAY Birger et Mikkelsen og accessorymærket DAY et, også sælge showpieces fra tidligere kollektioner, der normalt ender deres dage på et designarkiv, uden at komme til salg – et initiativ, der ligesom butikkens indretning, har til formål at mindske spild og udnytte alle materialer til fulde, og som markerer brandets fremtidige strategi indenfor detail.

”SERENDIPITY handler om glædelige overraskelser. Det visuelle udtryk og varerne i butikken skal blive ved med at kunne ændre sig for at forblive interessant for kunderne. Vi vil blive ved med at udfordre os selv og være innovative indenfor det DAY univers, vi har skabt. Vi håber at dette bliver fremtiden for vores retail” afslutter Keld Mikkelsen.

Igennem de sidste år har flere danske brands åbnet såkaldte arkivbutikker, der sælger udgåede kollektioner – heriblandt Ganni, Wood Wood og Won Hundred.

Indlægget DAY Birger et Mikkelsen tester nyt butikskoncept blev vist første gang den Fashion Forum.

“Der er masser af håb og potentiale for skandinaviske brands”

14. August 2017

“Jeg er en glad mand,” lyder det klart fra CIFFs direktør, Kristian Andersen.

“Det er fredag eftermiddag, og der er stadig fuld skrue på. Vi kan se, at vi langt hen af vejen har fået de brands med, vi gerne vil have, og ligeså med de internationale indkøbere, der er kommet. Det er utroligt positivt, at vi midt i august måned, hvor der er ferieperiode, alligevel har tiltrukket så mange – eksempelvis Barney’s og Printemps. Zalando er også mødt talstærkt op med deres indkøbere, der er kommet igen flere dage i streg,” uddyber Kristian Andersen om grunden til sin begejstring, da Fashion Forum fanger ham på messens sidste dag.

Han har denne sæson haft stort fokus på menswear, og det har båret frugt i forhold til nytilkommende brands og betydet, at der allerede nu bliver tegnet kontrakter til næste sæson. Derudover har CIFF bygget en trappe på broen i Bella Center, for at skabe bedre flow imellem stueetagens udstillere og førstesalens showrooms.

Også Revolver-direktør, Christian Maibom, er positivt stemt efter denne messesæson:

“Det er gået rigtig fint, og der er meget potentiale. Vores branche skrumper lige for øjeblikket, så jeg er glad for den størrelse vores projekt har. Det skal holdes i mindre og præcise konstellationer, og vores strategi er, at vi ikke skal være større, men skarpere. Det handler om at levere varen og ikke spilde indkøbernes tid med ting, de ikke kommer til at købe. Det fornemmer jeg, vi er lykkedes med i denne sæson – og så har Gud heldigvis været venlig med vejret,” fortæller messedirektøren, som fortsat har fokus på White-samarbejdet i Milano og at åbne showroom i Paris, for at hjælpe de af deres brands, der er i gang med en internationalisering, på vej.

DM&T forudså allerede inden modeugens start, at eksporten af dansk mode er i vækst. Ifølge organisationen tegner 2017 til at blive endnu et rekordår – i første kvartal ses en samlet omsætningsstigning på 5%, hvortil størstedelen af branchens virksomheder forventer vækst i sidste halvdel af året, ligesom de melder om et foreløbigt positivt salg i år.

Nye strategier afprøves

Og den optimisme er også at spore hos sæsonens messeudstillere. Fashion Forum har besøgt begge messer alle tre dage og talt med et hav af udstillere, som generelt melder om godt flow, mange internationale besøgende og god stemning. Især én ting, er der bred enighed om – messer er et vigtigt salgsværktøj, uanset om man bruger dem til at få nye kunder eller til at få ordre fra eksisterende.

“Vi har lagt vores messestrategi om denne sæson. Tidligere var CIFF en stor ordremesse for Saint Tropez, men nu fokuserer vi fuldt ud på nye kunder. Det har vi længe gjort på de udenlandske messer, men denne sæson har vi valgt at implementere det på den danske også, og indtil nu er det gået over alt forventning,” fortæller Head of Sales hos Saint Tropez, Kim Kragbæk Larsen.

Også Markberg har skiftet strategi – og messe:

“Vi vil gerne lave et statement overfor vores kunder, og vores ønskede brand-image passer bedre til Revolver. Det er en del af en overordnet strategi om vores synlighed, der også betyder, at vi det kommende år vil bruge flere ressourcer på PR,” siger salgsansvarlig, Trine Rosendahl.

Strikdesigner Stinne Gorell var på Revolver og kunne torsdag fortælle, at hun netop havde haft besøg af en ny og rigtig lovende Schweizisk kunde, som placerede en god ordre. Hos Pop CPH på CIFF har de denne sæson fået flere kvadratmeter at boltre sig på, og det gav udslag i form af, at brandet fik flere nye kunder og ordrer i hus på grund af placeringen, fortalte brandejer Mikkel Kristensen.

Sommer versus vintermesse
Også denne sæson har den tilbagevendende snak om, hvornår på sommeren messerne bør ligge været samtaleemne hos udstillerne på både CIFF og Revolver.

“Jeg synes, der har været lidt færre indkøbere end forventet indtil nu. Det ville give bedre mening for os, hvis den danske messesæson startede allerede i juni, fordi så er alle indkøberne stadig i gang og er allerede på besøg i Europa. Jeg tror, det ville bidrage med en større international tilstedeværelse. Når det så er sagt er jeg stor tilhænger af de danske messer, det er vigtigt at stå sammen som branche,” fortæller CEO og ejer af Storm & Marie, Kim Vedel Hansen, torsdag morgen.

Det er Knowledge Cotton Apparels indtryk som herrebrand, at indkøberne er meget specifikke og allerede på forhånd ved, hvad de går efter:

“De bruger i højere grad messen til at købe ind, fremfor at søge inspiration, og det synes vi er lidt ærgerligt. Det er her, vi kan vise, hvem vi er og fortælle historien om vores brand, så vi ville ønske der var flere, som tog sig tid til at gå rundt og sondere terrænet og søge ny inspiration,” siger Mads Mørup, CEO hos Knowledge Cotton Apparel, der også oplever, at bæredygtighed vinder mere indpas, hvilket Stinne Gorell, kan stemme i:

“Folk er blevet mere bevidste omkring bæredygtighed. Det er ikke nødvendigvis grunden til, at de kommer forbi, men det er klart et vigtigt incitament for at den endelige ordre bliver placeret. Flere er villige til en lidt højere pris, når de ved, hvordan tøjet er lavet og under hvilke forhold,” siger hun om de indkøbere hun har haft forbi.

Spiller på flere heste
Dyrberg/Kern holdt en række sæsoner pause fra messerne, men i februar valgte de at vende tilbage, og brandet var i sidste uge tilstede på både CIFF og The Jewellery Room:

“Vi havde hørt godt om CIFF-messen fra indkøbere og virksomheder, så nu prøver vi det af og giver det en chance. Tidligere målte vi værdien af en messe på salget, men i dag handler det i højere grad om det image, vi har over for forhandlere og forbrugere. Vi har fået positiv feedback, og det er mit generelle indtryk, at folk er blevet mere modige og nysgerrigheden er tilbage,” siger Sales Manager for smykkebrandet, Sanne Byllemos.

Le Fix, der især har fokus på det udenlandske marked, spiller på alle tangenter denne sæson:

“Vi vil have det optimale ud af ugen og har derfor søsat flere initiativer. Udover at benytte vores showroom, har vi fået flere kvadratmeter her i Raven-området på CIFF, og vores designere har opdateret vores messe-look. Under modeugen holdt vi derudover lanceringsevent af vores Star Wars-kollektion og en særudstilling i vores galleri, Le Fix Gallery,” siger medejer, Valdemar Kludt.

Revolver-direktør Christian Maibom ser tilbage på tre veloverståede dage, og ifølge ham er opskriften på en succesfuld messe, at der er symbiose mellem udstillerne og indkøbere.

“Det er fedt at se, at de brands, der arbejder professionelt og har gjort deres hjemmearbejde, får et fantastisk udbytte af messen. Der er masser af håb og potentiale for skandinaviske brands,” siger han afslutningsvist.

Indlægget “Der er masser af håb og potentiale for skandinaviske brands” blev vist første gang den Fashion Forum.

BESTSELLER går med i Global Fashion Agenda

14. August 2017

Global Fashion Agenda er bedst kendt for at organisere det årlige internationale topmøde om bæredygtig mode, Copenhagen Fashion Summit, der tiltrækker verdens industriledere, politikere, NGO’ere og meningsdannere til København for at sætte fokus på branchens miljømæssige, sociale og etiske udfordringer. Herudover arbejder Global Fashion Agenda løbende på en række større projekter så som modebranchens Call to Action for a Circular Fashion System, udgivelsen af den årlige Pulse of the Fashion Industry rapport, Youth Fashion Summit, masterclasses og workshops om bæredygtighed i modebranchen.

Eva Kruse, adm. direktør i Danish Fashion Institute og Global Fashion Agenda, fortæller:

“Vi er utrolig glade for BESTSELLERs beslutning om at gå med som strategisk partner. Med deres ambitiøse målsætning om at blive en af verdens mest bæredygtige virksomheder i deres segment, og med den store indsats, de allerede har lagt for dagen, er jeg sikker på, at de vil bidrage betydeligt til vores arbejde i Global Fashion Agenda. Og at BESTSELLER tilmed er den første danske virksomhed, der tilslutter sig, synes jeg heller ikke skal gå ubemærket hen. For selvom vores udsyn er globalt, så er Danmark vores hjemmebane, og det bør selvfølgelig afspejles i vores partnerkreds.”

Med tilslutningen til Global Fashion Agenda bliver BESTSELLER således en del af kredsen af strategiske partnere, der i forvejen består af nogle af de største og vigtigste aktører i den globale modeindustri, herunder H&M og luksuskoncernen Kering, samt Target, Li & Fung og Sustainable Apparel Coalition. Om beslutningen siger Dorte Rye Olsen, Sustainability Manager i BESTSELLER:

“Vi mener, der skal en fælles og målrettet indsats til for at skabe en mere bæredygtig modeindustri. Derfor er vi glade for at indgå i dette partnerskab med Global Fashion Agenda og tror på, at vi kan lære af hinandens erfaringer og i fællesskab påvirke den globale agenda i en positiv retning.”

Som strategisk partner i Global Fashion Agenda kommer BESTSELLER til at være med til at sætte dagsordenen for udviklingen af den globale modeindustri i en mere bæredygtig retning.

 

Indlægget BESTSELLER går med i Global Fashion Agenda blev vist første gang den Fashion Forum.

Stor ros til arrangørerne af CIFF KIDS

11. August 2017

Det er fredag formiddag på den danske børnemesse, CIFF KIDS, og rundt på gangene finder man lutter tilfredse standholdere omringet af farverige børneuniverser og ikke mindst interesserede kunder. En ting, der især går igen, når man taler med sæsonens udstillere, er, at arrangørerne skal have ros – ros, for endnu engang at have stablet en messe på benene, der bare fungerer.

Ansvarlig for CIFF KIDS, Jeanette Marchussen, oplever også, at tilbagemeldingerne er positive. Igennem de sidste par år har CIFF KIDS, foruden at tiltrække børnetøjsbrands fra nær og fjern, også fokuseret på at inkorporere mere livstilsorienterede brands og det skaber en god dynamik på messen, blandt andet fordi det tiltrækker en bred vifte af indkøbere, fortæller Jeanette Marchussen. Den synergi oplever de også hos brandet Nofred:

“Vi oplever, at børnetøjsbutikker, der primært sælger tøj, er begyndt også at supplere med interiør, og derfor giver det god mening for os at være på CIFF KIDS. Derudover er vi placeret side om side med ligesindede,” fortæller grundlæggerne af Nofred, Signe Holst og Sandra Greve, der netop er på messen med børnemøbler og -interiør, og som synes messens opbygning giver rigtig god mening.

“Det fungerer rigtig godt, at vi er placeret samlet med andre livsstilsbrands, så vi ikke forsvinder blandt alt børnetøjet,” tilføjer de.

Godt sammenhold mellem udstillere
Generelt er stemningen imellem standholderne positiv. Flere fortæller, at der på denne messe er enighed om at stå sammen og sparre med hinanden:

“Jeg synes, folk er meget åbne og hjælpsomme overfor hinanden. Her udveksler man erfaring, fremfor at holde ‘forretningshemmelighederne’ for sig selv,” lyder det fra Kamilla Aaen Rønberg, Export Sales Representative, hos Småfolk.

Men det er ikke kun imellem udstillere, at tonen er god. Kamilla Aaen Rønberg synes også, at der har været god kommunikation fra messen side – og det er noget, som flere standholdere kan stemme i:

“Vi oplever, at der er en rigtig god dialog mellem udstillere og arrangørerne. Det virker som om, der er styr på tingene, og hvis noget skal fikses, sker det altid indenfor en halv time,” fortæller Emilie Eberhardt, sælger fra Kongens Sløjd.

Tiltrækker internationalt publikum
Også i forhold til udenlandske besøgende, får CIFF KIDS gode tilbagemeldinger. Småfolks Kamilla Aaen Rønberg oplever, at messens navn alene er med til at tiltrække et internationalt publikum og kan berette, at brandet de sidste tre dage har haft flere udenlandske besøgende, end danske. Især Norge og Sverige har mødt talstærkt op denne sæson.

Det kan Peter Galsgaard, CEO hos Wheat, melde sig enig i. De bruger især messen til at vise sig frem og har denne sæson givet standen en overhaling i form af ny indretning, og det ser ud til at have virket:

“Vi har en god mavefornemmelse og har mødt rigtig mange spændende indkøbere fra udlandet. Vi har især fået nye kunder fra Skandinavien og Tyskland. Indtil nu har vi fokuseret på Danmark, men næste skridt for brandet bliver at tage på nogle de udenlandske messer også, og forhåbentlig åbne op for nye markeder der – eksempelvis på Playtime i Paris,” fortæller han.

Hos Krutter er der også en oplevelse af en stærk international tilstedeværelse, men derfor kunne de stadig godt tænke sig at se endnu flere udenlandske indkøbere i løbet af messedagene:

“Vi har haft rigtig travlt og har arrangeret mange møder på forhånd, både med kunder fra Danmark, men også fra Holland, Schweiz, Japan og Østrig. Sidste sæson var der flere fra lande som England, Tyskland, Skotland og New Zealand. Dem er der ikke så mange af denne gang,” fortæller Birgitta Sonn, CEO og designer fra Krutter, der går på weekend efter tre dage med en fyldt kalender.

Også flere udenlandske brands finder vej til CIFF KIDS, så som Mini Rodini, Bobo Choses og Les Coyotes de Paris. CIFF KIDS har nemlig et godt image udenfor de danske grænser.

“Det er første gang, at jeg er på CIFF KIDS med brandet. Jeg er normalt på Playtime, men denne sæson ville jeg prøve messen af, både for at skabe en større synlighed omkring brandet, men også fordi jeg har hørt rigtig godt om messen og det Skandinaviske marked generelt,” fortæller In-Yeo Couperus, grundlægger af det hollandske brand Repose Ams, der ligesom de øvrige udstillere på CIFF KIDS, pakker sin stand sammen i eftermiddag med endnu en veloverstået børnemesse i bagagen.

Indlægget Stor ros til arrangørerne af CIFF KIDS blev vist første gang den Fashion Forum.

Freya Dalsjø i Virtual Reality på Revolver

11. August 2017

Ved første øjekast kan Freya Dalsjøs stand på Revolver syne af en klassisk opsætning – stativer med den nyeste kollektion og et mødebord. Første element, der skiller sig ud, er ikke til at overse, da hun har skabt et to meter højt værk af havehandsker. Men den største forskel fra de mange andre udstillere på messen i Øksnehallen – og på CIFF for den sags skyld – er, hvordan hun præsenterer kollektionen på messen.

Freya Dalsjø har denne sæson valgt at prøve et, for hende, nyt format af, nemlig virtual reality. Det fortæller hun, da Fashion Forum møder hende på Revolver og får vist SS18-kollektionen gennem et par VR-briller og høretelefoner.

”Jeg har valgt ikke at holde show i år, fordi vi vil prøve kræfter med et nyt og spændende format, som har nogle andre muligheder end det traditionelle show. Med denne her video kan vi ramme en større gruppe mennesker i især udlandet og nå bredere ud, end vi kan selv med et stort show-venue,” siger Freya Dalsjø, og uddyber, at hun synes, at kollektionen og universet kommer bedre til sin ret i videoen sammenlignet med catwalkbilleder fra et show.

En anden fordel, hendes strategi medfører, er, at hun selv kan være tilstede på messen og møde kunder fra ind- og udland, som hun de sidste sæsoner ikke i samme grad har haft tid til at mødes med på grund af showforberedelser. Videoen giver hende derfor en større frihed denne sæson:

”På messen plejer vi vores forhold til de eksisterende kunder, som vi dog også holder møder med efter messen. På Revolver kan vi især få kontakt til nye kunder fra eksempelvis Skandinavien. Derfor er messen et godt værktøj, som vi benytter både her på vores hjemmemarked og i Paris,” siger Freya Dalsjø.

Ingen tid at spilde
Hun udgiver to kollektioner om året, og de mellemliggende perioder bliver brugt optimalt på forskellige større og mindre projekter, eksempelvis en kommende designkonkurrence på Færøerne.

”Idet jeg ”kun” skal designe en sommer- og vinterkollektion, kan jeg også bruge mine min tid og ressourcer på at lave fede samarbejder. Denne sæson har jeg igen samarbejdet med H2O, som vi får meget ud af, fordi de har så stor erfaring og vi kan lære meget omkring eksempelvis produktion,” siger hun.

Freya Dalsjø fortæller, at hun op til denne sæson også har optimeret processen omkring leverancen af hendes produkter, hvilket betyder, at hun kan levere eksempelvis en dunjakke inden for halvanden måned i et begrænset oplag og derved efterkomme et kundekrav om flere leverancer i løbet af året og med kort leveringstid, fortæller hun.

I dag præsenterede Freya Dalsjø officielt kollektionen i et Virtual Reliaty-show på Revolver.

Indlægget Freya Dalsjø i Virtual Reality på Revolver blev vist første gang den Fashion Forum.

Les Deux: ”Danmark er det eneste sted, vi er på messe”

11. August 2017

For et halvt år siden var udmeldingen fra partner i Les Deux, Andreas Von der Heide, at brandet ikke skulle på messe efter AW17-sæsonen. Urban-området på CIFF har dog alligevel fornøjelsen af at kunne lægge kvadratmeter til det danske brand og deres stand, der giver fornemmelsen af en parisisk park med kunstgræs og væggene beklædt med billeder af den franske hovedstad.

”Efter vi havde meldt ud til Fashion Forum, at vi ville droppe messer efter AW17, tog CIFF fat i os, og vi indledte en dialog omkring, hvordan vi ser en fremtidig messe. De gav udtryk for, at de var glade for os, fordi vi blandt andet tiltrækker gode kunder,” siger Andreas Von der Heide.

Les Deux var derudover i dialog med egne agenter om den kommende messestrategi:

”Vores agenter så helst, at vi er på messe, og vi blev enige om, at det var et forkert signal at sende, ikke være tilstede på messe på vores hjemmemarked. Men Danmark er eneste land, hvor vi denne sæson har stand på en messe – alle de andre markeder er valgt fra,” siger Andreas Von der Heide.

Men han lægger samtidig ikke skjul på, at de ikke undervurderer den værdi, en messe har i forhold til at pleje netværket og møde nye og eksisterende kunderne – især de udenlandske, som ellers ikke ligger vejen forbi Danmark.

Og kalenderen disse dage er fuldt booket med møder, for brandet vil have det optimale ud af at være her. CIFF-messen bliver derfor brugt på at netværke med nye markeder som eksempelvis Storbritannien, hvor brandet er kommet godt fra start med blandt andet at lande Harvey Nichols som kunde. Les Deux kan derudover afslutte messen med ordre i bogen fra forhandlere fra de eksisterende markeder og hjemmemarkedet.

Ting tager tid
For Andreas Von der Heide og hans kollegaer på CIFF, er der stadig skarpt fokus på, hvordan deres brand bedst muligt er tilstede i messeformatet:

”Vi arbejder fortsat med måden, hvorpå vi er på messe. At skabe et univers og en stand, der ikke ligner de andre her på messen er høj prioritet for os. I denne her branche er der nogle til tider meget faste rammer, og vi har fundet ud af, at man ikke kan ændre tingene fra den ene sæson til den anden – selvom det var vores håb tilbage i februar,” siger han.

I stedet for at bruge ressourcer på have stande på messer i Europa, har de prioriteret at forberede showrooms, så brandoplevelsen er endnu bedre, når agenter præsenterer indkøberne for kollektionen. De store kunder har allerede på nuværende tidspunkt lagt ordrer i de respektive showrooms.

Andreas Von der Heide slutter samtalen af med at afsløre, at Les Deux åbner butik i Danmark starten af 2018. De starter med en shop-in-shop i Magasin, og planen er, at de i løbet af 2018 vil åbne flere butikker – med start i Danmark og derefter i udlandet.

”Vi er nået dertil i vores udvikling, og brandet er modent nok til at have egne butikker,” siger han.

Indlægget Les Deux: ”Danmark er det eneste sted, vi er på messe” blev vist første gang den Fashion Forum.

FIVEUNITS gør klar til international ekspansion

11. August 2017

På ni år er det lykkedes grundlægger og tidligere CEO Carit Løvdal at skabe en tøjvirksomhed, der nu er klar til yderligere vækst. For at kunne fortsætte udviklingen og planerne om at styrke den internationale opmærksomhed omkring de tre brands, FIVEUNITS, 2ND ONE og PLAIN DENIM, har han derfor valgt at sælge en andel af virksomheden til den danske kapitalfond Finance Zealand, den norske partner Frode Strømman og virksomhedens nuværende CEO, Thomas Nissen.

Sidstnævnte er på CIFF med et stort hold af danske og udenlandske sælgere og distributører for virksomhedens tre brands. FIVEUNITS er det etablerede mærke på markedet, 2ND ONE er det opkommende med fire år på bagen og PLAIN DENIM er det nyeste med fire sæsoner i baggage. Derfor er hvert brand også messe med hver deres strategi.

”Vi har foretaget et messeskifte og det er første gang vi er på CIFF. Vi tror på, det er det rigtige, i forhold til de internationale profiler vi gerne vil tiltrække, og indtil videre har vi haft nogle positive dage. Trafikken er god og det er den største messe for os, og her vi lukker vigtige ordre for det skandinaviske marked,” fortæller Thomas Nissen.

Han satte sig i CEO-stolen for virksomheden i starten af i år med mange års erfaring som salgschef på Levi’s’ britiske marked, som Head of Wholesale hos Wood Wood og et kort smut forbi Esprit, førend han fik et tilbud fra Carit Løvdal som var for relevant til at sige nej til.

Menneskelig kapital er lige så vigtig som økonomisk
Den virksomhed Thomas Nissen trådte ind i, i januar, er en virksomhed i udvikling og tilfredsstillende tal på bundlinjen – et resultat af et skarpt fokus på kerneforretningen, ifølge stifter af virksomheden Carit Løvdal. Et udsagn Thomas Nissen istemmer, hvilken også er baggrunden for, at han nu selv har investeret i forretningen og er blevet en del af ejerkredsen.

”Carit har skabt et godt fundament af international karakter, som der kan bygges videre på. Jeg tror fuldt ud på konceptet og forretningen, og har nogle meget klare strategier for, hvordan vi skal vækste, som jeg glæder mig til at præsentere for resten af den nye ejerkreds,” siger han.

Den udvidede ejerstruktur sker som et led i en vækststrategi, der har fokus på ekspansion til nye og eksisterende markeder.

”Gennem de sidste tre år har vi arbejdet os op på et niveau, der har gjort det nødvendigt at styrke organisationens internationale profil. Ansættelsen af Thomas Nissen som CEO i januar samt salget til Finance Zealand er netop et led i denne udvikling,” fortæller Carit Løvdal og fortsætter:

”Med kapitalfonden bliver virksomheden ikke kun økonomisk styrket, men får samtidig en professionel bestyrelse, der skal sikre en effektiv, nuanceret og langsigtet strategi.”

Dertil tilføjer Thomas Nissen:

”Det, der har været vigtig i søgen efter en kapitalinvestor, har været 1) selvfølgelig, at det var nogen, som var villige til at lægge den nødvendige kapital og 2) mindst lige så vigtigt, at der var fælles menneskeligt fodslag og værdisæt. Hvis man skal tage temperaturen på en hvilken som helst given virksomhed, så er det altid de mennesker, der udgør den, som viser, hvor man er. Det er mennesker man skal investere i,” siger han.

Virksomheden sælger på nuværende tidspunkt til omkring femten lande og har en årlig omsætning på over 100 millioner. Carit Løvdal fortsætter som direktør, medejer og aktivt bestyrelsesmedlem i den nye konstellation og vil fortsat være med til at sikre den igangværende udvikling og fremgang. Virksomheden er blevet handlet for et trecifret millionbeløb.

Indlægget FIVEUNITS gør klar til international ekspansion blev vist første gang den Fashion Forum.

Dagens program: Her er din fredag og lørdag

11. August 2017

Messernes åbningstider, fredag
CIFF, Bella Center: 9.00-18.00
CIFF Kids, Forum: 9.00-17.00
Revolver, Halmtorvet 11: 10.00-16.00

Kl. 10.00-21.00 United We Differ
Udstilling med værker af elever fra KADK.
Adresse: Skt. Petri, Krystalgade 22, 1172 København K.

Fredag kl. 15.00-19.00 Saks Potts x Holly Golightly
Saks Potts inviterer til lanceringen af ‘Collection 7’ hos Holly Golightly.
Adresse: Holly Golightly, Store Regnegade 2, København K.

Fredag kl. 16.00-19.00 C.P. Company – The Art og Garment Dyeing
Mød folkene bag C.P. Company og hør om farvning af tekstiler.
Adresse: Le Fix, Kronprinsensgade 9b, København K.

Fredag kl. 16.00-21.00 Nixonbui Women SS18
Mød designeren, Nixon Bui, og oplev brand-universet.
Adresse: Galleri VESS, Oehlenschlægersgade 36, 1663 København V.

Fredag kl. 23.30-05.00 Le Management x The AM Crew x Le 21ème x Hærværk
Modelbureauet, designerne og fotografen slutter ugen af med manér.
Adresse: Arch, Nørregade 41, 1165 København K. 

Lørdag kl. 10-12 Shopping med Alt for Damernes moderedaktør, Sille Henning
Copenhagen Fashion Week og Sille Henning inviterer på inspirationstur til et udvalg af hendes yndlingsbutikker i København, præsenterer sæsonens tendenser og giver tips til din personlige stil.
Adresse: Designers Remix, Pilestræde 8, 1112 København.
Find billetter her.

Lørdag kl. 12-13 Frokost med designerne bag HELIOT/EMIL og Mai Svanhvit
HELIOT/EMIL og Mai Svanhvit debuterer denne sæson på Copenhagen Fashion Weeks officielle showkalender. Til frokosten lørdag fortæller de blandt andet om alt det, der ligger bag showet; hvordan det gik og hvilket arbejde, der ligger bag afholdelse af et show. 
Adresse: Les Trois Cochons, Værnedamsvej 10, 1619 København.
Find billetter her.

Lørdag kl. 13-14 Art Walk med Euroman og Eurowomans moderedaktør, Frederik Lentz Andersen
Kom en tur bag scenen på et par af Frederik Lentz Andersens foretrukne københavnske kunstgallerier i Kødbyen, Eighteen og V1, hvor han også giver et ekslusivt besøg i galleriernes kælderarkiv. 
Adresse: V1 Gallery, Flæsketorvet 69, 1711 København.
Find billetter her. 

Lørdag kl. 23.30-05.00 Elite Models x CFW SS18 Closing Party
Sidste event i kalenderen er afslutningensfesten arrangeret af Elite Model og Moncler.
Adresse: Arch, Nørregade 41, 1165 København K.

Modeuge i dit TV
Fredag:
Gud bevare mine sko, DR K kl. 18.55
Pop-modeller, DR K kl. 20.00
Mode, mig og Dior, DR K kl. 22.35

Lørdag:
Coco før Chanel, DR K kl. 22.40

Indlægget Dagens program: Her er din fredag og lørdag blev vist første gang den Fashion Forum.

Dagens Direktør: ”De danske messer har genfundet potentialet”

11. August 2017

Tidligere ejer af Bruuns Bazaar, Teis Bruun, tiltrådte som administrerende direktør hos Baum und Pferdgarten den 10. februar i år, og denne modeuge er derfor hans første ved roret hos det danske brand. Han mener København og byens messer leverer de helt rigtige omgivelser til Baum und Pferdgartens kollektionsfremvisning – og gælder ikke mindst overfor de internationale kunder, som brandet har bedre fat i end nogensinde før.

Hvordan har sæsonen været indtil videre for jer?
”Baum und Pferdgarten er inde i en rigtig god udvikling, specielt udenfor Skandinavien. Sæsonen har allerede været rigtigt god, med øget tilgang til store spændende internationale nøglekunder, og samtidigt har vores eksisterende kunder taget rigtigt godt imod vores SS18-kollektion.”

Hvorfor er messer vigtige i jeres årshjul?
”Vi føler, at modeugen i København er et perfekt sted at lancere vores kollektion. Det er altid nemmere at præsentere Baum und Pferdgarten for et internationalt publikum på egen hjemmebane. Vi forsøger i højere grad at invitere vores vigtige internationale kunder til København, hvor de kan opleve os i den helt rigtige kontekst.”

Hvad kendetegner de danske messer anno 2017?
”Jeg har oplevelsen af, at vi for 10 år siden havde en skandinavisk messe med et stort internationalt potentiale. Så kom finanskrisen, og messerne blev væsentligt mindre og mere lokale. I dag føler jeg, at modeuge-messerne har genfundet sit store, internationale potentiale, og jeg krydser i fingre for, at det fælles fodslag blandt aktørerne fortsætter, så vi fortsat kan udbygge Københavns fantastiske fremtidige potentiale.”

Hvordan har detailhandlen det lige nu i din optik?
”Jeg har meget respekt for at drive detailhandel, og det er ikke let i øjeblikket.  Vi oplever dog, at de fleste af vores kunder har rigtig fine resultater med at forhandle Baum und Pferdgarten.”

Hvordan prioriterer i messen i forhold til andre modeuge-aktiviteter?
”Vi har valgt at prioritere messen, selvom vi er fuldt distribueret i både Danmark og Norge, fordi vi gerne vil støtte op om det og fordi stærke messer er med til at underbygge hele modeugen og sikre København, som en førende modedestination.”

Læs mere om de danske messer anno 2017 ifølge dr. Adams-indkøber Jacob Larsen her og sælger fra S.N.S. Herning, Henrik Just, her.

Indlægget Dagens Direktør: ”De danske messer har genfundet potentialet” blev vist første gang den Fashion Forum.

Peder Tang: ”Man skal holde for øje, hvad der giver værdi til kunderne”

10. August 2017

Det aarhusianske brand, Minimum, kan i år fejre sin 20 års fødselsdag, men alligevel er virksomheden stadig i rivende udvikling. I dag er Peder Tang hovedaktionær og administrerende direktør, efter tidligere partner, Jacob Fisker, tilbage i juni valgte at træde ud af foretagenet.

Af denne grund er det også Peder Tang, som i denne uge repræsenterer Minimum på CIFF-messen i Bella Centret – et sted, han efterhånden kender bedre end sin egen baglomme, men som han dog også har haft en vis mængde skepsis overfor:

”Overordnet set synes jeg, at CIFF fungerer rigtig godt og at de er utroligt dygtige. Men det er svært for os, som er et unisex-brand, hvor vi tvinges til at splitte vores brand op i dame- og herrekollektion – det bliver der ikke taget hensyn til i messens format” lyder det fra Peder Tang, der sidder omringet af Minimums nyeste kollektion til kvinder på brandets stand på CIFF. Af samme grund har han fravalgt at vise kollektionen på herresiden – det bliver klaret fra et showroom, og sidste sæson var Minimum slet ikke at finde på messe.

Tid til forandring
Nu er brandet delvist tilbage og Peder Tang kan præsentere et brand, der siden sidst ser lidt anderledes ud:

”Minimum har det rigtig godt, men lige nu har vi har mindre fokus på vækst. Man kan sige vi er inde i en stabiliseringsperiode, hvor vi skal kigge alle processer gennem i sømmene – det er lidt ligesom et servicetjek af virksomheden,” fortæller den administrerende direktør om status quo hos brandet, efter forsommerens omfattende ændringer i ejerstrukturen.

Selvom vækst ikke er første punkt på to do-listen netop nu, er der dog alligevel flere nye tiltag på tegnebrættet hos det aarhusianske mærke. Siden juni har Peder Tang haft anledning til at genoverveje, hvad Minimum egentlig står for – og det skal fremover bruges mere strategisk i virksomhedens kommunikation udadtil.

”Mange spørger hvor vi er fra, og vi har da heller ikke været så højtråbende om det tidligere. Men fremover vil vi gerne bruge mere energi på at fortælle, at vi er fra Aarhus og på at brande os gennem vores ophav – målet er at få mere kontekst og historie ind i vores produkt,” fortæller Peder Tang, der ligeledes har besluttet at sløjfe de underlinjer, som Minimum førhen har stået bag, herunder både Black- og Grey Label. Fokus er nemlig på kunderne nu, og det er også grunden til, at Peder Tang igen er at finde på CIFF i denne uge – skepsis eller ej.

”Det er tid til at komme videre og vende fokus ud. Jeg tror det er vigtigt, at man konstant holder sig for øje om det man gør, giver værdi for kunderne, og svaret på det, det får vi først på den anden side,” afslutter Peder Tang, inden han rejser sig for at tage imod flere besøgende i sin stand på CIFF.

Indlægget Peder Tang: ”Man skal holde for øje, hvad der giver værdi til kunderne” blev vist første gang den Fashion Forum.

For Hosbjerg er messer altafgørende

10. August 2017

Første dag på Revolver er ovre og anden dagen er allerede godt i gang – og den håber Camilla Hosbjerg, ejer og CEO hos brandet af samme navn, bliver ligeså positiv som i går:

”Det gik rigtig godt i går – der kom rigtig mange store udenlandske agenter og kunder forbi, så det var en rigtig positiv første dag på sæsonen,” fortæller Camilla Hosbjerg, som startede Hosbjerg i 2014, med ønsket om at skabe kvalitetstøj til overkommelige priser. I dag leverer de fire årlige kollektioner, og til salget af disse er modeugens messer altafgørende:

”Vi bruger messen til at vise, hvad vi kan og til at åbne døre til nye forhandlere og markeder. Vi vil rigtig gerne udvide bredere internationalt og have flere agenter i udlandet, og til det er messerne et vigtigt redskab,” fortæller hun videre.

Hosbjergs kollektioner forhandles på nuværende tidspunkt allerede i både Australien, Holland, Norge og selvfølgelig Danmark – alle steder via agenter. Men Camilla Hosbjerg har også især Belgien, Sverige og Tyskland i søgelyset, og det er en af de ting, som messerne allerede har vist sig at være gode til:

”Der blev ikke lagt ordrer fra nye kunder i går, men jeg har fået to meget lovende aftaler, blandt andet med en agent fra Tyskland og en fra Sverige,” tilføjer Camilla Hosbjerg.

At turde drømme stort
På trods af, at Camilla Hosbjergs brands stadig er forholdsvist nyt i branchen, holder det hende ikke tilbage fra at drømme stort – men det er dog ikke udelukkende udenfor de danske grænser, at brandet fremtid ligger. Hun drømmer også om at åbne egne butikker, og selvom det på sigt er ønsket, at det også skal være internationalt, er planen at starte herhjemme i de velkendte rammer:

”I starten var jeg bare mig selv, så jeg har hele tiden taget tingene i et tempo, hvor jeg selv har kunne gabe over processen og følge med. Det har været og er stadig en rejse, og nu er tiden inde til at satse større. Jeg oplever, at der er en stigende interesse fra vores danske kunder, så målet er at åbne egen butik – gerne indenfor den nærmeste fremtid,” fortæller hun.

Af denne grund har hun også lige siden begyndelsen aktivt benyttet influencere som en fast del af mærkets strategiske branding – og det er der en helt specielt grund til:

”Det var fra starten et bevidst valg at markedsføre Hosbjerg via samarbejder med udvalgte piger, som vi synes repræsenterer brandet godt. Ikke fordi jeg havde specielt meget erfaring med det, eller med PR generelt, men fordi det er sådan jeg selv finder inspiration som kunde – og hvis jeg gør, så er der sikkert også andre der gør,” afslutter Camilla Hosbjerg.

Indlægget For Hosbjerg er messer altafgørende blev vist første gang den Fashion Forum.

”The Jewellery Room er højeste standard”

10. August 2017

Dagens værter og grundlæggere af The Jewellery Room, Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen, bød torsdag morgen velkommen til endnu en sæson i smykkernes tegn. Men ikke alt var som det plejer. I år var det nemlig Skuespilhuset, der lagde lokaler til, og havnebassinets vand glimtede fra morgenstunden om kap med guld, sølv og ædelstene i augustsolen. Side om side stod tyske, engelske, finske, norske, svenske og danske smykkebrands – heriblandt Pandora, Orit Elhanati, Ole Lynggard Copenhagen, Pilgrim, Sif Jakobs og Shamballa Jewels.

”Den her location overgår alle vores forventninger, og det var en god beslutning at prøve noget nyt. Energien fra både udstillere og besøgende er vildt god, og vi er meget glade,” fortæller Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen, der igen i år startede dagen ud med en morgenmad, hvor udstillere, presse og indkøbere kunne møde hinanden inden det hele gik løs – en strategi, The Jewellery Room med succes har kørt med i flere sæsoner.

”Igen i år har vi brands med, der har været her siden begyndelsen, nogle er tilbage efter et par sæsoner, og så er der de helt nye, som eksempelvis to bæredygtige brands fra Tyskland og Sverige. Flere af udstillerne skal også med, når vi første gang afholder The Jewellery Room under London Fashion Week i september,” fortæller de to grundlæggere.

Indkøbere og presse, dansk som udenlandsk, var mødt talstærkt op og cirklede ud og ind imellem de 25 udstillende brands. For Dulong Fine Jewellery er The Jewellery Room et godt samlingssted for smykker under modeugen, fortæller Head of Marketing, Helene Basse.

”Denne kobling imellem modeuge og udstilling af smykker giver rigtig god mening. Vi er her for at vise vores efterårskollektion frem og for det PR-mæssige og den netværksmæssige værdi, det giver os at være her. Vi koncentrerer os primært om Norden lige nu, men håber, at vi måske kan tage med til London næste år,” siger hun.

Marie-Louise Joensen er her for første gang med sit brand Mary-Lou Jewellery. Hun og Julie Nielsdotter Jewellery deler til daglig univers i deres for nyligt åbnede butik på Gammel Kongevej, og det gør de også her.

”Det er en fantastisk platform, og vi er virkelig godt selskab med de andre brands, der er her. Det er godt at se sine smykker i en anden kontekst og se dem tage sig lidt anderledes ud visuelt. Jeg håber at møde nogle indkøbere og lave nogle gode kontakter i dag,” siger Marie-Louise Joensen.

De to guldsmede har haft travlt, siden de åbnende butikken på Frederiksberg.

”Jeg er blevet positiv overrasket over lokalmiljøet, som er fantastisk. Folk er meget gode til at købe smykker på Gammel Kongevej, som har mange dygtige guldsmede,” fortæller hun.

For første gang i år, er der også to bæredygtige smykkebrands med på The Jewellery Room. Et af dem er berlinbaserede Vieri. De håber at få en fod indenfor på det skandinaviske marked, fortæller Sarah Vogt, brandets PR Manager.

”Vi har ikke kunne finde noget tilsvarende i forhold til at udstille og netværke, som har den standard, The Jewellery Room har. Brandmikset er virkelig godt. Vi skal også med til London, og det ser vi meget frem til,” fortæller hun.

Indlægget ”The Jewellery Room er højeste standard” blev vist første gang den Fashion Forum.

Pages