Fashion Forum RSS Feed

Subscribe to Fashion Forum RSS Feed feed
Updated: 1 hour 53 min ago

”Vi ser ingen lukkede døre – kun nye muligheder”

16. February 2018

Byd velkommen til ISNURH – et helt nyt, dansk herretøjsbrand stiftet af Oliver Sand Abrenica og Kasper Juhl Todbjerg. Brandet har base i Silkegade i København, hvorfra de to designere – og venner gennem mange år – tegner, syer og sælger deres kollektioner af lette jerseydesigns og tunge uldvarer i høj kvalitet. Håndværket er i centrum i kælderen, som de to stiftere har døbt deres kreative hjem – målet er nemlig først og fremmest at skabe et godt og overbevisende produkt af blandt andet egyptisk bomuld, kashmir og med skræddersyede detaljer af høj kvalitet, fortæller Oliver og Kasper, der debuterede under navnet ISNURH på Revolver denne sæson.

”Vi har arbejdet op til den her debut siden marts sidste år, hvor ISNURH kom til verden. Planen var i første omgang at lancere allerede under modeugen i august, men det nåede vi ikke. Vi var måske lidt for ambitiøse i starten. Det er bedre at vente og sikre sig, at man har en overbevisende kollektion at præsentere,” fortæller de to venner og forretningspartnere, der på trods af selvindsigten ikke har skruet ned for hverken tempo eller ambitioner. Begge har et normalt fuldtidsarbejde ved siden af drømmen om at blive succesfulde modedesignere, hvorfor de hver aften og weekend er at finde i kælderen i Silkegade.

”Vi arbejder hårdt for at nå vores mål, men det er også nu, vi skal rykke, hvis det skal lykkes. Vi føler, at vi står midt i orkanens øje,” siger de videre.

Et godt råd
I dag, lige godt to uger efter modeugen, lever Oliver og Kasper stadig højt på deres debut på den danske modescene – en debut der gik over alle forventninger.

”Det gik virkelig godt. Vi havde på forhånd fået at vide fra flere i branchen, at vi ikke skulle sætte vores forventninger for højt op. At man aldrig sælger på sin første sæson, og at vi ikke skulle blive skuffede. Men allerede onsdag fik vi vores første store ordre,” fortæller de to designere, der har lavet aftaler med multibrand-butikker som Kyoto i København og Kul og Koks i Kolding.

Men det var ikke kun salgskriteriet, der blev mødt for de to ISNURH-stiftere. Også ønsket om at netværke blev indfriet på Revolver, hvilket netop var en af de vigtigste årsager til, at valget faldt på netop den messe.

”Revolver er en god platform for os lige nu, da det er et rigtigt godt sted at netværke. Derudover er den lidt mere uformel og har en god københavner-vibe, der passer godt til ISNURH. Og så er der jo ikke mere end 50 meter til den nærmeste fadøl,” bemærker de to venner med et smil på læben. Men det er ikke alt sammen sjov og spas. Det har også krævet meget forarbejde at få så god en start. Inden messen havde Oliver og Kasper fået et godt råd med på vejen af Revolver-direktør Christian Maibom – at forberedelse er altafgørende.

”Der var stor opmærksomhed omkring ISNURH, hvilket var virkelig fedt, men også noget som vi havde arbejdet meget for at sikre på forhånd. Vi havde sendt breve ud for at invitere folk forbi, og det betød blandt andet, at vi fik besøg fra Bergdorf Goodman i New York.”

Udlandet er først
Men det rigtige arbejde starter først for alvor efter modeugen. Siden Copenhagen Fashion Week lukkede og slukkede for denne sæson, har ISNURH-drengene rejst land og rige rundt for at stemme dørklokker og besøge de butikker, de gerne vil samarbejde med. Indtil nu har de solgt deres designs direkte til forbrugerne fra kælderen i Silkegade, men nu skal der flere salgskanaler i spil. Og her er målet først og fremmest at skabe et velfungerende B2B-salg.

”Lige nu fokuserer vi på at vækste, og det skal ske gennem wholesale, da det giver en god stabilitet at kunne sælge større partier ad gangen. Og så er det bare med at komme ud og fortælle om ISNURH. Det er ikke fordi vi regner med at lukke de helt store handler allerede, men vi håber, at nogen vil give os en chance for at vise, hvad vi kan. Vi ser ingen lukkede døre, kun nye muligheder – om ikke andet er det en potentiel åbning til næste sæson,” fortæller Oliver og Kasper videre.

Men hvorfor ikke online, vil nogen måske spørge? For de to iværksættere er det lige så vigtigt at kende sine begrænsninger, som det er at have ambitionerne i top.

”Man er naiv, hvis man tror, at man kan åbne en webshop og få gang i salget fra dag ét. Der er lang vej fra, at en kunde synes et produkt er fedt, til at han rent faktisk lægger en vare i kurven. Vi vil gerne skabe en relation til vores kunder, og det gør vi først og fremmest ved, at de kan mærke tøjet og se, hvor mange kræfter der er lagt i både design og kvalitet,” siger de og tilføjer:

”Planen er helt sikkert at lancere en ISNURH-webshop på sigt, men først når vi har kapaciteten og efterspørgslen til det.”

Udover at sprede budskabet om ISNURH herhjemme, er målet også at få brandet kendt udenfor de danske grænser. For Oliver og Kasper handler det både om at kende sit publikum men også om at turde at drømme stort fra dag ét.

”Nu skal vi ud og vise, hvad vi kan. Vi tror på, at ISNURH har internationalt potentiale, så vi vil hellere have aftaler med fire butikker i Danmark og tre i udlandet end syv herhjemme. Det handler om at komme bredere ud og at få den nødvendige eksterne validering, hvis vi skal have ISNURH kendt,” afslutter de to stiftere og fortæller, at de især har øjnene rettet mod Norge, Sverige og Tyskland lige nu.

”Så om lidt sidder vi i en FlixBus på vej til Berlin.”

Indlægget ”Vi ser ingen lukkede døre – kun nye muligheder” blev vist første gang den Fashion Forum.

9PR indgår samarbejde med svensk bureau

16. February 2018

9PR har fra februar 2018 indgået et nyt partnerskab med VASS PRODUCTIONS. Formålet er at kunne udvide deres PR-service indenfor skønhed og livsstil til både Sverige og Norge. Det skriver 9PR i en pressemeddelelse.

9PR er et af Danmarks førende PR-bureauer indenfor både mode, livsstil og skønhed. Sidstnævnte afdeling blev etableret i 2015 og har siden tilbudt alt fra overordnet strategisk rådgivning og pressetekst-håndtering til produktplaceringer og events. VASS PRODUCTIONS har siden 2016 haft et kontor i Oslo ved siden af bureauets hovedkontoret i Stockholm, hvorfra cirka 20 ansatte beskæftiger sig med både PR, digital markedsføring og eventproduktion.

”Vi er virkelig begejstrede for at have indgået dette samarbejde med VASS PRODUCTIONS i Norge og Sverige som partnerbureau til 9PR. Deres værdier og arbejdsmoral samt det høje niveau af ekspertise, de lægger i hver løsning og produkt de leverer, tilsvarer fuldstændigt hvad 9PR er bygget op omkring. Med denne nye konstellation bevarer vi vores fokus i Danmark, hvor vi er eksperter, samtidigt med at vi også kan tilbyde kunder PR-services i både Norge og Sverige af samme høje kvalitet igennem VASS PRODUCTIONS,” lyder det fra Line Plesner og Nina Wiboltt, grundlæggere af 9PR, i pressemeddelelsen.

Hos VASS PRODUCTIONS ser man også frem til samarbejdet med det danske bureau.

”Beslutningen om at samarbejde med 9PR faldt meget naturligt, da vores grundværdier er nærmest identiske. Vi er meget glade for at kunne tilbyde vores kunder services i den samme høje standard i Danmark, som på vores hjemmemarked i Sverige og Norge. At finde en dynamisk dansk partner gør, at vi føler os trygge i at tilbyde nordisk dækning til de største internationale kunder,” supplerer Ida-Sofia Klingspor, grundlægger af VASS PRODUCTIONS.

9PR og VASS PRODUCTIONS vil fremover samarbejde om store internationale kunder som Sephora, Moroccanoil og Decléor.

Indlægget 9PR indgår samarbejde med svensk bureau blev vist første gang den Fashion Forum.

Ugen i mode

16. February 2018

Kærlighed uden kemi
Det bæredygtige danske brand LauRie greb Valentinsdag lidt anderledes an end mange andre. De brugte nemlig anledningen til at lancere en kampagne for to nye T-shirts under navnet ’Spread Love Not Chemicals’. LauRie ønsker at sætte fokus på mængden af sprøjtegifte i forbindelse med bomuldsproduktion, hvorfor kollektionen er lavet i økologisk bomuld og uden brug af sundhedsskadelig kemi.

Shop-in-shops
Det danske taskebrand DECADENT har netop åbnet dørene til to nye shop-in-shops i henholdsvis Magasin i Lyngby og Steen & Strøm i Oslo. De to åbninger skal ses som et led i mærkets ambition om større synlighed og en klarere kommunikeret visuel identitet.

”Med vores shop-in-shop-koncept placeret centralt i disse stormagasiner, har vi som brand muligheden for at give kunden en mere fuldendt oplevelse og fortælle en mere personlig historie. Samtidig har vi mere kontrol over vores visuelle identitet og brandpræsentation, som er utrolig vigtig for os på kendte såvel som nye markeder,” fortæller Karina Mundt Holst, ejer og kreativ direktør i DECADENT, i en pressemeddelelse.

Nye materialer
Til april rammer H&Ms bæredygtige kollektion, Conscious Exclusive, butikkerne for syvende gang. Men denne gang er kollektionen akkompagneret af to nye materialer, som begge er resultater af koncernens store bæredygtige fokus, nemlig genanvendt sølv og det patenterede materiale ECONYL®.

“Det genanvendte sølv er fremstillet af skrotmetal med minimal miljøpåvirkning, og ECONYL® er 100 procent regenererede nylonfibre fra indsamlet nylonaffald, heriblandt gamle fiskenet, der flyder rundt i havene. Materialerne, der anvendes i vores Conscious Exclusive-kollektion, afspejler, hvordan den seneste teknologi kan indarbejdes med traditionelle teknikker og skabe imponerende resultater,” udtaler Ann-Sofie Johansson, Creative Advisor hos H&M, i en pressemeddelelse.

Den nye kollektion lanceres online og i udvalgte H&M-butikker den 19. april 2018.

Støtte til LGBTQ+-miljøet
Christopher Baileys sidste kollektion for det britiske modehus Burberry vil markere mærkets støtte til LGBTQ+-miljøet. Når den nye kollektion vises under den kommende modeuge I London, vil regnbuefarver nemlig pryde flere af mærkets kreationer – heriblandt deres genkendelige tern under navnet ‘Rainbow check’. Derudover vil mærket donere penge til the Albert Kennedy Trust, the Trevor Project og ILGA med en ambition om at sprede budskabet om øget diversitet.

En afslutning
Da BOSS præsenterede deres nyeste womenswear-kollektion under New York Fashion Week i tirsdags, markerede det samtidig afslutningen på Jason Wus virke som Artistic Director for brandets kvindelinje. Efter fem år i sadlen hos modehuset vil Jason Wu nemlig fremover fokusere al sin energi på sit eget mærke.

Wear The Change
Den store modekæde C&A har netop lanceret en kampagne med navnet ’WearTheChange’, som fokuserer på brandets bæredygtige arbejde og som har til formål at kommunikere, at man både kan se godt ud og samtidig gøre godt. C&A arbejder blandt andet på indfarvning af læder uden krom, denimproduktion af overskudsmaterialer samt unikke Cradle-to-Cradle certificerede T-shirts, der i øvrigt vandt dem prisen for ’Sustainable Innovation of the Year Award’ givet af Thomson Reuters Foundation i 2017.

Kopi-butik
Den italienske jeans-producent Diesel har netop afsluttet et humoristisk forsøg på at komme piratkopier til livs. Den 9. til 12. februar åbnede brandet dørene til en ’falsk’ Diesel-butik med navnet Deisel. Butiksåbningen var desuden et led i brandets ’Go with the Flaw’-kampagne, ligesom at den markerede genåbningen af deres New York-butik – i Diesel-regi vel at mærke.

Deisel-produkterne vil blive solgt via brandets egen hjemmeside fremadrettet.

Indlægget Ugen i mode blev vist første gang den Fashion Forum.

CARCEL udvider fængselssamarbejdet

15. February 2018

Flere og flere både danske og internationale modevirksomheder lancerer initiativer med velgørende formål. En af disse er danske CARCEL, der efter successen med indsatte i peruvianske kvindefængsler, netop har fået godkendt et partnerskab med den thailandske regering. Ligesom i Peru er planen, at kvinderne skal producere tøj – denne gang i silke – for brandet og til gengæld modtage både kompetencetræning og en fair løn for deres arbejde.

”Vi kiggede efter, hvor der er størst fattigdomsrelateret kriminalitet blandt kvinder, og hvor der samtidig er størst mulighed for at arbejde med de bedste naturlige materialer. I Thailand oplever vi, at der både er meget viden om silke og samtidig meget uudnyttet potentiale. Og så ser vi en stor mulighed for at gøre en forskel her,” fortæller CEO og medstifter Veronica D’Souza og forklarer, at samarbejdet er unikt, da den thailandske regering aldrig tidligere har indgået en lignende aftale. Ifølge CARCEL er det netop deres succesfulde peruvianske fængselsinitiativ, som de søsatte sidste år og som nu aflønner 15 indsatte peruvianske kvinder, der har været udslagsgivende for, at brandet nu har fået endnu en aftale i hus.

En lang optakt
CARCELs samarbejde med den thailandske regering indledes allerede til maj i år, hvor Chiang Mai’s kvindefængsel i den nordlige del af Thailand åbner dørene for den danske delegation. Her vil kvinder i det topsikrede kvindefængsel, hvor størstedelen af de indsatte har narkorelaterede domme bag sig, få mulighed for at forbedre både deres egen og deres families økonomiske vilkår ved at producere silkevarer for CARCEL.

De første spæde skridt til initiativet blev taget, da Veronica D’Souza besøgte tre kvindefængsler i Thailand. Samtidig fik de etableret kontakt til den thailandske regering og Kamlangjai, også kaldet The Inspire Project, som er en NGO, startet af den thailandske prinsesse Bajrakitiyabha, der arbejder for at fremme fængslede kvinders rettigheder.

”Vi havde en dygtig praktikant, som læser kriminologi og som undersøgte en masse landes kriminalitetstal. Vi ville gerne arbejde med silke, så hun skrev til forskellige lande og undersøgte, hvordan man kan få fat i de rigtige personer. Og for et år siden lykkedes det hende at få etableret kontakt med justitsministeriet i Thailand,” fortæller Veronica D’Souza om indledningen på samarbejdet.

”Herefter havde vi et møde med justitsministeriet, og så har det været lidt frem og tilbage, hvem vi skulle snakke med, og hvor ejerskabet skulle ligge. Projektet er hele tiden rykket højere og højere op i regeringshierarkiet i Thailand, fordi alle syntes, det var spændende. Så det er derfor, det hele er blevet udskudt lidt,” siger hun videre. 

En anderledes tilgang
Overgangen fra at arbejde med det peruvianske fængselsvæsen til nu også at arbejde med et thailandsk af slagsen har været både interessant og udfordrende, forklarer Veronica D’Souza.

”Det er ret anderledes at arbejde i Peru. Der har de en mere laissez-faire tilgang, hvilket betød, at vi byggede det hele fra bunden inde i fængslet. Her arbejdede vi mere fra dag til dag, og projektet var mere eksperimenterede, uden at vi havde en egentlig plan,” siger hun og fortæller, at det omvendt har været mere organiseret i Thailand.

”I Thailand er tingene mere planlagte. Vi havde faste mødedatoer med fængsler, fra vi ankom i maj sidste år. Så vi havde ikke på samme måde som i Peru mulighed for at udvikle nye idéer undervejs. Der blev stillet større krav til hvad vi vidste og hvordan vi skulle gøre det. Det er mere bureaukratisk, men nu hvor vi er kommet igennem, er der også fuld adgang,” siger Veronica D’Souza og fortæller om sin begejstring for den thailandske regerings ambition om at forbedre vilkårene for landets mange indsatte – for ikke at tale om hendes fortsatte glæde ved forhåbentligt at kunne hjælpe flere af verdens udsatte kvinder.

”Vi regner med at være i fem forskellige lande indenfor fem år og arbejde med fem forskellige materialer,” afslutter Veronica D’Souza om mærkets ambitioner for fremtiden.

Indlægget CARCEL udvider fængselssamarbejdet blev vist første gang den Fashion Forum.

Copenhagen Fashion Summit offentliggør de første hovedtalere

14. February 2018

Arrangørerne bag Copenhagen Fashion Summit kan i dag løfte sløret for de første prominente talere, der vil gæste topmødet i DR Koncerthuset den 15. til den 16. maj 2018. Bæredygtig modedesigner Stella McCartney og tidligere chefredaktør på Vanity Fair, Graydon Carter, vil indtage scenen foran mere end 1000 af branchens vigtigste ledere, politikere, NGO’er, presse og akademikere. Det skriver Global Fashion Agenda i en pressemeddelelse.

Administrerende direktør for Global Fashion Agenda og Danish Fashion Institute, Eva Kruse, er stolt af at kunne byde to så anerkendte modeprofiler velkommen på scenen til maj.

“På baggrund af hendes profil som en af ​​de mest dedikerede og inspirerende pionere indenfor bæredygtig mode har Stella McCartney været øverst på listen over ønskede talere, siden første udgave af Copenhagen Fashion Summit i 2009. Men på en eller anden måde har vores kalendere aldrig passet sammen. Jeg er derfor mere end begejstret for endelig at kunne byde Stella velkommen som hovedtaler ved topmødet i 2018. Hun er personificeringen af vores vision for en bæredygtig modeindustri, og det kunne ikke være et bedre match,” siger hun i pressemeddelelsen og tilføjer:

”En anden person, som jeg altid har beundret dybt, er Graydon Carter – en af ​​de mest legendariske magasinredaktører nogensinde –med både ham og Stella McCartney på talerlisten har Copenhagen Fashion Summit fået en rigtig god start.”

I sidste uge kunne Copenhagen Fashion Summit også annoncere topmødets to værter, nemlig model, skuespillerinde og entreprenør Amber Valletta, der også var vært sidste år, samt The Business of Fashions chefredaktør, Tim Blanks.

I slutningen af december blev det ligeledes offentliggjort, at Copenhagen Fashion Summit har valgt at udvide sit format på baggrund af en stigende interesse for topmødet. Det betyder, at de mere end 1000 forventede gæster for første kan se frem til en to-dags begivenhed, ligesom at de i år kan besøge markedspladsen Innovation Forum, hvor mere end 50 internationale leverandører udstiller deres bæredygtige produkter.

Læs mere om Copenhagen Fashion Summit her.

Indlægget Copenhagen Fashion Summit offentliggør de første hovedtalere blev vist første gang den Fashion Forum.

ARKET åbner endnu en butik i Danmark

14. February 2018

Det er ikke meget mere end et år siden, at den svenske tøjgigant H&M Group annoncerede, at de ville lancere endnu et mærke i deres efterhånden omfattende brandportefølje – en portefølje, der i forvejen tæller high street-favoritter som Monki, Weekday, & Other Stories, Cos med flere. Et halvt år senere, i efteråret 2017, åbnede de så dørene til den første ARKET-butik i Danmark på Købmagergade i København.

Men nu er ARKET klar til at udvide yderligere. Brandet har netop offentliggjort planer om at åbne endnu en butik i Danmark, nærmere bestemt i Københavns Lufthavn. Det skriver ARKET i en pressemeddelelse.

Butikken vil indeholde et kurateret udvalg af brandets produkter med særligt fokus på rejseartikler. Derudover vil der også i denne butik være tilknyttet en ARKET-café, der tilbyder kaffe, bagværk og lette anretninger til lufthavnens rejsende.

”Københavns Lufthavn forbinder Danmark, Sverige og resten af Skandinavien med hele verden, og denne butik til give os mulighed for at præsentere ARKET for helt nye kunder. Vi mener, vi har meget at byde på i lufthavnsmiljøet, og vi er meget spændte på at kunne tilbyde vores brand her,” udtaler Managing Director Lars Axelsson i pressemeddelelsen.

Den nye ARKET-butik vil blive placeret i Terminal 2 og forventes at åbne til august 2018.

Indlægget ARKET åbner endnu en butik i Danmark blev vist første gang den Fashion Forum.

Woolmark Prize åbner for ansøgninger

13. February 2018

Den prestigefyldte, australske designkonkurrence International Woolmark Prize har offentliggjort en ændring i deres efterhånden veletablerede udvælgelsesprocedure. Førhen blev designere og brands indstillet til konkurrencen via såkaldte nominating bodies fra hvert land, men den fremgangsmåde er nu udskiftet. For første gang kan brands selv ansøge om at deltage i konkurrencen, såfremt de lever op til en række krav. Det skriver DM&T, der tidligere var nominating body for Skandinavien.

Flere danske designere har tidligere høstet anerkendelse gennem konkurrencen, heriblandt TONSURE, der løb med prisen i menswear-kategorien i juni 2016. Også Asger Juel Larsen, Nicholas Nybro og Mark Kenly Domino Tan er blandt de tidligere danske deltagere.

Virksomheden bag konkurrencen, The Woolmark Company, opfordrer alle brands og designere, som er på et tidligt stadie i deres karriere og som ønsker at udvide deres internationale rækkevidde, til at ansøge om deltagelse i konkurrencen for 2018/19, såfremt man kan leve op til følgende kriterier:

  • Der må maksimalt nomineres to personer per brand.
  • Ansøgere skal være permanent bosat i det land, de stiller op for.
  • Ansøgere skal have et innovativt brug af materialer og tekstiler, og skal som minimum have produceret kommercielle produkter i 3 år og i maksimalt 8 år.
  • Ansøgere skal have erfaring med leverandørkæder og kunne påvise årlig salgsvækst.
  • Ansøgere må maksimalt være repræsenteret hos fem af forhandlerne på International Woolmark Prizes Global Retail Network-liste.

Fra 2018/19 er der tre delfinaler i både Australien, Europa og de Britiske Øer samt Amerika. Hver region udvælger én vinder indenfor dame- og herretøj, som modtager 70.000 australske dollars og som skal opstille til den internationale finale. Her vinder man 200.000 australske dollars samt mulighed for et salgssamarbejde med nogle af verdens førende butikker og stormagasiner.

Ansøgningsfristen er den 28. februar 2018. Læs mere her.

Indlægget Woolmark Prize åbner for ansøgninger blev vist første gang den Fashion Forum.

Dansk designer vinder innovationspris i Kina

12. February 2018

Den danske designer og indehaver af butikken og værkstedet Sort Slips Hvidt Slips, Victoria Ladefoged, har fået overrakt en Innovationspris under Harbin Fashion Week 2018 i Kina, hvor hun i midten af januar holdt show for allerførste gang. Det skriver Sort Slips Hvidt Slips i en pressemeddelelse.

“En helt ny måde at tænke mode på og et gennemført, personligt udtryk.“

Sådan lød begrundelsen fra den kinesiske jury, der valgte Victoria Ladefoged blandt de 56 designere fra 46 forskellige lande, der holdte show under den kinesiske modeuge denne sæson. Især var det designerens unikke materialebrug, bæredygtige ambitioner og ikke mindst nordiske stil, der vakte begejstring.

“Hvem havde forestillet sig, at kasserede viskestykker fra De Forenede Dampvaskerier kunne ende på et modepodie og vinde for bedste innovation? Det fortæller mig, at verden for alvor er ved at få øjnene op for bæredygtigt design, og det er jeg stolt over, at være med til,” siger Victoria Ladefoged i pressemeddelelsen.

Design med benspænd
Sort Slips Hvidt Slips er en butik og værksted beliggende i indre by i København. Herfra designer Victoria Ladefoged kollektioner af både dame- og herretøj produceret af forskellige aflagte bomuldsmaterialer – kasseret sengetøj, tjenerforklæder og hospitalskitler med mere, som leveres fra De Forenede Dampvaskerier til butikkens skrædderi. Tekstilernes kvalitet og Victoria Ladefogeds fokus på håndværksmæssig kvalitet giver det genanvendte tøj en meget lang holdbarhed. Og det er en kombination, der nu begynder at høste international anerkendelse.

”Modebranchen står midt i en krise, så vi er nødt til at gå nye veje, der forurener mindre. Det giver mange benspænd i produktionen, men jeg vender det til noget positivt: Hvor langt kan jeg nå med kasseret sengelinned, forklæder og viskestykker?” siger Victoria Ladefoged videre, for hvem det dog ikke er helt nyt at holde show og få opmærksomhed i udlandet. Hun har flere gange deltaget i Berlin Alternative Fashion Week samt i den italienske Green Fashion Week i henholdsvis Milano i 2016 og Rom i 2017. Men at dette skulderklap kommer fra Kina, sætter Victoria Ladefoged ekstra stor pris på.

“Kina er endnu ikke kendt som et land med fokus på bæredygtigt design, så det er dejligt, at de anerkender og belønner mit bud på fremtidens mode,” siger hun videre.

Gennem sine ti års erfaring som bæredygtig designer har Victoria Ladefoged fulgt udviklingen i modebranchen tæt, og hun tror på, at vi lige nu nærmer os et gennembrud.

“Mine metoder er bare ét eksempel på en meget større bevægelse mod bæredygtighed, der kommer til at ændre produktionen af mode,” slutter hun.

Indlægget Dansk designer vinder innovationspris i Kina blev vist første gang den Fashion Forum.

DAFI Tuesday: Det bæredygtige materialevalg

12. February 2018

Når DAFI Tuesday den 20. februar igen løber af stablen bliver det med fokus på materialevalg og den afgørende betydning, dette har for et produkts miljømæssige aftryk. Her vil ansvarshavende for The Fabric Source, Closed Loops Suzi Christoffersen og Maria Madsen, stille skarpt på nogle af markedets nyeste bæredygtige materialer.

Til arrangementet vil der derfor blive fremvist en lang række bæredygtige tekstiler fra materialebibliotekets nyeste leverandører, heriblandt portugisiske Tintex og tyske Elmer & Sweifel, med henblik på at klæde designere på til at træffe de mest bæredygtige og velinformerede materialevalg. Derudover vil de fortælle om de nyeste tendenser indenfor bæredygtige tekstiler, som de har netop har beskæftiget sig med ved Premiére Vision i Paris ugen forinden.

Foredragsholder
Grundlægger af konsulentvirksomheden Closed Loop Suzi Christoffersen rådgiver til dagligt virksomheder i strategisk arbejde med bæredygtighed herunder materialevalg. Hun var desuden med til at grundlægge The Fabric Source, nordens største materialebibliotek, i samarbejde med Danish Fashion Institute og overtog i december 2017 bibliotekets drift.

PRAKTISK

  • Hvornår: Den 20. februar kl. 9-10
  • Hvor: Design Society, Frederiksholms Kanal 30-C, 1220 København K
  • Hvordan: Tilmelding til rsvp@danishfashioninstitute.dk senest den 15. februar – max to personer per virksomhed (husk at oplyse navn, virksomhed, CVR nr. og titlen på DAFI Tuesday’en). Det er gratis at deltage, forudsat at virksomheden besvarer det eftersendte spørgeskema.

Indlægget DAFI Tuesday: Det bæredygtige materialevalg blev vist første gang den Fashion Forum.

Les Deux: ”Vi griber den mulighed, vi har fået”

09. February 2018

Meget er på tapetet hos danske Les Deux, der siden grundlæggelsen i 2011 kun er gået én vej – nemlig frem. Nu er brandet klar til at løfte sløret for endnu en stor nyhed: Nu vil brandet – som et led i deres salgsstrategi – prøve kræfter med de såkaldte shop-in-shops i udvalgte stormagasiner – både herhjemme og i udlandet.

Det startede med et samarbejde med Magasin i Aarhus, hvor brandet fik mulighed for byde deres kunder velkommen i deres første fysiske butikskoncept, efter de i oktober 2017 blev udråbt til Årets Vækstkomet under stormagasinets årlige partnerdag. Siden har tilbagemeldingerne været ovenud positive, hvorfor de nu er klar til at udvide butikssatsningen yderligere.

”Vi har præsenteret konceptet for vores agenter, hvilket var en stor succes, der har bibragt aftaler med store spillere som Harvey Nichols i London og Breuninger i Tyskland. Samarbejdet med Magasin har været en døråbner for os,” fortæller medstifter Andreas von der Heide, der også kan afsløre, at målet er at åbne i alt 14 shop-in-shop butikker i det første halve år af 2018 i lande, som udover Danmark, tæller Tyskland, Sverige, Norge og UK.

Ifølge Andreas von der Heide er timingen netop nu rigtig til, at det ellers hovedsagligt online og engrossælgende brand kan kaste sig ud i at afprøve nye salgskanaler. Men det betyder ikke, at de har valgt at gå planken fuldstændigt ud – endnu.

”Vi har valgt shop-in-shops konceptet i første omgang, da det er en rigtig stærk måde at teste retail af på. Vi står midt i en vækstudvikling og ved, at det giver rigtig gode resultater at kunne præsentere vores univers for kunderne i fysiske rammer. Så vi griber den mulighed, vi har fået,” siger han videre og fortæller, at de gennem sådanne samarbejder kan få mest muligt ud af indsatsen, for eksempel ved at drage nytte af den kundetrafik, som for eksempel Magasin står for at drive til deres mange shop-in-shops.

Realistisk ekspansion
Men hvorfor ikke åbne sin helt egen butik, vil nogen måske spørge? Samme overvejelser har floreret hos Les Deux, der for ikke længe siden var tæt på at åbne deres første reelle butik i Københavns Lufthavn. Det viste sig dog at være for omkostningsfuldt, så dén drøm er i første omgang udskudt. For Les Deux handler det om at være realistiske og tage ét skridt af gangen.

”Vi går ikke retailvejen helt endnu, da vi gerne vil skalere i et stille og roligt tempo. Vi har ikke drevet butik før, så på den her måde kan vi få erfaring med at bygge butiksuniverser op, indsamle data og på det grundlag finde ud af om det giver mening for os at åbne egne butikker i fremtiden,” siger han.

Det er heller ikke tilfældigt, at det især er Harvey Nichols i London og Breuninger i Tyskland, der bliver fremhævet. Strategien er både at ekspandere til udenlandske markeder, men også at gøre det på den rigtige måde og til de rigtige steder.

”Vi har især fokus på at styrke tilstedeværelsen i Tykland og UK lige nu. Skandinavien er stadig vores hjemmemarked, men her er vi allerede meget etablerede og står rigtig stærkt. Så det er et naturligt næste skridt for os at se mod nye, udvalgte markeder. Det er vigtigt for os at lykkes med vores projekter, i stedet for at sprede os for meget på én gang,” siger Andreas von der Heide.

Selvom de hos Les Deux er realistiske, er de dog også optimistiske omkring brandets fremtid. Ifølge Andreas von der Heide vækstede virksomheden med hele 53 procent bare sidste år, og så har de netop overstået en messesæson med stor succes – også selvom de bare for et par sæsoner siden gik med overvejelserne om at droppe messearbejdet én gang for alle.

”Det gik rigtig godt i sidste uge. Vi har tidligere været på vej videre fra messe, men denne sæson var vi endnu en gang at finde på CIFF, som det var godt. Jeg må nok æde mine ord i den her sammenhæng – vi kommer i hvert fald tilbage næste sæson også,” fortæller en ærlig Andreas von der Heide, der har mindst ligeså høje forventninger til resten af 2018.

”I 2018 vil vi især have fokus på at vækste vores kerneforretning. Vi har netop udvidet med et dobbelt så stort lager og med en ny, erfaren lagerchef, som et led i en professionalisering af virksomheden. Derudover er målet at fokusere på det, vi bedst til, nemlig herretøj, og på at blive endnu bedre etableret og vækste i udlandet,” slutter han.

Indlægget Les Deux: ”Vi griber den mulighed, vi har fået” blev vist første gang den Fashion Forum.

NEYE øger omsætningen

09. February 2018

Den danske taskekæde NEYE har netop præsenteret regnskab for året 2016/17, som viser en virksomhed i vækst. NEYEs omsætning for perioden ender på lige godt 343 millioner kroner, mod 288 millioner kroner året før, hvilket koncernen i den netop offentliggjorte årsrapport betegner som værende tilfredsstillende og efter forventningerne.

Ifølge administrerende direktør Camilla Raffnsøe har årets resultat især været påvirket af, at NEYE i perioden har udvidet forretningen.

”Vores øgede omsætning skyldes primært, at vi lavede et opkøb af konkurrenten Kaza sidste år, og nu er vi i god drift med de nye Kaza-butikker,” siger hun til Finans.

NEYE driver i dag 43 butikker fordelt over hele landet, og planen er nu, at det tal skal stige betydeligt fremover – potentielt også udenfor de danske grænser.

”Vi planlægger at åbne flere butikker, men ikke på det danske marked. De endelige beslutninger er endnu ikke truffet, men i øjeblikket undersøger vi de nordiske lande og Tyskland,” fortæller Camilla Raffnsøe videre.

NEYE A/S er ejet af NEYE Fonden, der har til formål at støtte kræftforskning i Danmark. I 40 år har de doneret deres årlige overskud fra samtlige NEYE-butikker og webshop til formålet, og herunder var 2017 ingen undtagelse. Tilbage i oktober fordelte NEYE-Fonden 12 millioner kroner imellem to danske kræftforskere, henholdsvis professor og overlæge Inge Marie Svane, der forsker i immunterapi til behandling af kræft, og professor Kristian Helin, der forsker i nye behandlingsformer mod hjernetumorer.

”Vi vil gerne have, at vores kunder går ind i en NEYE-butik på grund af produktet, men derfor håber vi stadig, at det ligger i baghovedet, at de samtidig støtter et godt formål. Det er den balance vi ønsker og den historie, som vi bestræber os i at fortælle i vores kommunikationsstrategi,” fortalte Camilla Raffnsøe i november 2017 til Fashion Forum.

I årsrapporten skriver NEYE desuden, at de forventer fortsat stigende omsætning for regnskabsåret 2017/18.

Indlægget NEYE øger omsætningen blev vist første gang den Fashion Forum.

Ugen i mode

09. February 2018

Et taskesamarbejde
Det danske talent Freya Dalsjø er næste designer i rækken, som taskefirmaet Adax har indgået samarbejde med. Efter succesen med blandt andre Soulland, Stine Goya og Carin Wester, har hun nu fået muligheden for give sit bud på en kollektion sammen med det klassiske taskefirma. Kollektionen blev officielt lanceret i forbindelse med modeugen i sidste uge og indeholder tre forskellige designs, der vil blive forhandlet i udvalgte butikker fra marts 2018.

Mere samarbejde
Det danske brand Schulz by Crowd har netop løftet sløret for et kreativt samarbejde med model og influencer Laura Lundsgaard. Samarbejdet er udmundet i en kimonobluse i håndvasket silke – som i øvrigt er et varemærke for det danske brand. Designet vil være en del af brandets AW18-kollektion og overskuddet for samarbejdet går til Red Barnet.

10-års fødselsdag
Luksusportalen Net-a-porter har netop indledt endnu et samarbejde med en dansk designer. Denne gang er det den anerkendte, danske designer Stine Goyas jubilæumskollektion. Kollektionen markerer 10-året for Stine Goyas kreative virke, og Net-a-porter vil udover hovedkollektionen også forhandle showpieces fra den danske designer samt et eksklusivt håndprint, som optræder på en silkekjole. Stine Goyas kollektion blev sat til salg onsdag den 7. februar på Net-a-porters hjemmeside.

Fart over feltet
Det danske Bestseller-mærke Jack & Jones indgår på ny et samarbejde med Formel 1. Denne gang er det med Haas F1, som selvfølgelig har danske Kevin Magnussen på holdet. Om samarbejdet fortæller Head of E-commerce & Marketing, Henning Nielsen, i en pressemeddelelse:

”Hos Jack & Jones er vi lige så dedikerede til denim, som en formel 1-kører er til deres kørsel, og derfor giver dette samarbejde med Haas formel 1-hold meget mening for vores mærke.”

The CFW Fashion Market
Modeugen er slut for denne sæson, men den gode modestemning fortsætter. Copenhagen Fashion Week kan på lørdag invitere til et eksklusivt tøjmarked, hvor man kan gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen, samtidig med at man får opdateret garderoben. Til markedet vil der være tøj fra officielle modeuge designere som Heartmade, Five Units, Anonymous Copenhagen, By Green Cotton og MarMar Copenhagen. Derudover kan du gå på opdagelse i modebloggere og professionelle stylister som blandt andre Cathrine Urhammer, Sille Henning og Astrid Olsens private garderober. Alle indtægter fra tøjmarkedet går til Red Barnets koncept ‘Barn til Barn’, hvor børn sender deres brugte tøj og legetøj til andre børn.

The CFW Fashion Market finder sted lørdag den 10. februar kl. 11-16 hos WestMarket, Vesterbrogade 97, 1620 København V.

Mere genbrug
Dagen efter, søndag den 11. februar, kan Tradono åbne dørene til deres første loppemarked i 2018. Det kommer til at foregå i Papirhallen og vil have besøg af flere kendte modebloggere og danske trendsættere, ligesom at der vanen tro støtter Blå Kors, sådan at både besøgende og stadeholdere kan donere tøj, som støtter socialt arbejde til fordel for udsatte mennesker i Danmark.

Endnu et H&M-koncept
Den svenske kæmpekæde H&M har annonceret konceptet Afound – et tilbudsmarked for mode på tværs af sæsoner. Her vil der, ifølge H&M Group, både blive solgt tøj fra koncernens egne brands, men også fra andre kendte mærker – både on- og offline.

”Afound går op i både produkternes værdi og at skabe det rette brandmiks. Ved at tilbyde personlig stilinspiration, kvalitetsmærker og oplevelsen af en god handel tilbyder Afound en ny form for off-price oplevelse,” fortæller Frederik Svartling, Administrerende Direktør for Afound i en pressemeddelelse.

Afound lanceres både online og som fysisk butik på Drottninggatan i Stockholm i 2018.

Cirkulært skokoncept
Svenske Vagabond kunne for nyligt løfte sløret for et cirkulært tiltag i form af et såkaldt ’Shoe Bring Back’-koncept. Konceptet er faciliteret i samarbejde med den internationale indsamler og leverandør af genbrugte og genanvendt tøj og sko, I:Collect, og håbet er, at brandet i samarbejde med deres kunder kan lukke forbrugscyklussen og dermed udnytte det store potentiale, der er i genbrugsmaterialer. I første omgang vil initiativet blive rullet ud i Vagabonds forretninger i Sverige, Finland, Tyskland, Polen, Tjekkiet og Danmark, hvor brandets kunder vil modtage et gavekort på 50 kroner for hver pose sko, de indleverer.

Mode og kunst
Det hæderkronede modehus Gucci samarbejdede i december 2017 første gang med den spanske kunstner Ignasi Monreal, og endnu engang til deres SS18-kampagnebilleder. Nu kan modehuset så løfte sløret for næste skridt i samarbejdet, da Ignasi Monreal og Gucci i fællesskab har lavet en såkaldt ’Art Wall’. Kunstvæggen, som Ignasi Monreal har udsmykket i Guccis karakteristiske stil, vil kunne overværes ved Guccis butikker i New York, Milano og i deres nyåbnede Hong Kong-butik.

Indlægget Ugen i mode blev vist første gang den Fashion Forum.

Nyt kreativt bureau ser dagens lys

08. February 2018

København har fået et nyt kreativt bureau. Helene Skytte, tidligere PR- og kommunikationschef hos GANNI og By Malene Birger, og Martin Lyne, medstifter og CEO i Le Management, har netop løftet sløret for deres nye bureau, HOOD Agency, der har til formål at nytænke kreativ branding. Det skriver HOOD Agency i en pressemeddelelse.

Bureauet, der officielt lanceres den 1. marts 2018, får base i ACNE Studios’ tidligere showroom i Indre København. Herfra vil HOOD Agency både tilbyde deres kunder 360-graders PR- og marketingløsninger såvel som agere kreativ sparringspartner for eksisterende reklamebureauer.

Målet er at favne alle aspekter af branding på den nationale og internationale scene – herunder sociale medier, kampagner, visuel identitet, PR og løsninger indenfor product placement.

Helene Skytte, der de seneste fem år har været ansat hos danske Ganni, har et massivt netværk inden for PR og influencere. Derudover har hun stor erfaring indenfor det skandinaviske marked, som hun vil benytte til at hjælpe internationale brands med effektivt ekspansion til Skandinavien.

”Jeg har altid haft en iværksætter i mig og i mange år haft et tæt samarbejde med Martin. Vi har startet bureauet, da vi med denne konstellation kan tilbyde et full-service agency, hvor vi løser 360 graders kreative opgaver indenfor blandt andet mode, smykker, livsstil og skønhed,” siger Helene Skytte i pressemeddelelsen.

Også Martin Lyne har stor erfaring i faget. Han arbejdede i flere år som kreativ konsulent og art director, før han i 2010 sammen med Jannick Lindberg etablerede Le Management. Her havde han ansvar for al visuel branding og udvikling af bureauet samt dets profiler. Derudover medbringer han et solidt internationalt netværk indenfor PR og mode samt et kreativt mindset og indgående brancheforståelse, hvilket han selv ser som en af grundene til Le Managements succes, der i dag har kontorer i både Tyskland og Sverige.

”Skabelsen af Le Managements som virksomhed har for mig muliggjort en gentænkning af hele strukturen omkring et brandkoncept i en meget traditionsbunden branche. Jeg tror på, at man med oprigtig passion, et åbent sind og en dynamisk vision kan skabe magi. Og jeg glæder mig til at arbejde tæt sammen med Helene, en vanvittigt talentfuld, hårdtarbejdende og nær ven,” supplerer han.

Hood Agency har allerede et stort team i ryggen, ligesom at de har etableret samarbejde med flere kunder fra den internationale modebranche.

Indlægget Nyt kreativt bureau ser dagens lys blev vist første gang den Fashion Forum.

Ny guide hjælper med kemikrav for tekstiler

08. February 2018

Mere end nogensinde før er der fokus på sundhed, selv når det kommer til det tøj, vi har på. Det er dog ikke altid nemt for tøjvirksomheder at vide, præcis hvilke kemikalier deres produkter indeholder. Men det skal der nu laves om på ved hjælp af guiden, Safer Textiles, som er finansieret af Nordisk Ministerråd. Det skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse.

EU’s medlemslande kan orientere hinanden, hvis der bliver fundet farlige produkter på markedet, via det såkaldte RAPEX-register. Dette er på nuværende tidspunkt fyldt med tøj og tekstiler, der ikke lever op til reglerne. Det kan have alvorlige økonomiske konsekvenser for en tøjvirksomhed, hvis eksempelvis en hel kollektion må trækkes tilbage, foruden den negative omtale, det kan medføre.

På vegne af Nordisk Ministerråd har Miljøstyrelsen sammen med de nordiske brancheorganisationer taget initiativ til at udvikle den nye guide, der skal gøre det nemmere for især små og mellemstore virksomheder at leve op til kravene for tøj og tekstiler. Guiden er baseret på fælles EU-regler samt særlige nationale lovgivninger i de fem nordiske lande, Island, Norge, Sverige, Finland og Danmark.

”Målet har været at gøre det så enkelt som muligt for producenten. Derfor har vi udviklet en trin for trin-guide, hvor man for eksempel kan vælge, at ens produkt består af bomuld med metalknapper og print og derudfra få at vide, hvilke krav der gælder. Det gør det nemt at stille lige præcis de relevante krav til sine leverandører,” siger projektansvarlig i Miljøstyrelsen, Louise Fredsbo Karlsson, i pressemeddelelsen.

Målet med Safer Textiles er altså at skabe en udførlig vejledning i at leve op til de gældende regler for kemikalier, men derudover er det også ønsket at skabe en god indgang for de producenter, der har endnu større ambitioner med deres produkter.

”Bæredygtig mode boomer i de her år, og hvis man gerne vil have et grønt brand, findes der flere konkrete værktøjer til det. Dem har vi også en indgang til, så Safer Textiles er både til de grønne frontløbere og til alle andre tøj- og tekstilvirksomheder – for alle skal jo leve op til lovkravene,” tilføjer Louise Fredsbo Karlsson.

Safer Textiles blev officielt lanceret i mandags og kan benyttes her.

Indlægget Ny guide hjælper med kemikrav for tekstiler blev vist første gang den Fashion Forum.

Kjetil Aas: ”Det er et stort skulderklap”

07. February 2018

Copenhagen Fashion Week kunne i sidste uge for anden sæson i træk invitere til sit talentprogram CFW New Talent Scene – i år som en bæredygtig designkonkurrence i samarbejde med deres nye hovedpartner Boozt.

De tre designtalenter, der deltog i konkurrencen og derigennem fik mulighed for at præsentere deres kollektioner for både presse, indkøbere og ikke mindst forbrugerne, var By Signe, Forét, og sur le chemin, hvoraf sidstnævnte løb med vindertitlen og et mentor- og coachingforløb med Kasper Staalsø, Strategy & Brand Director hos Boozt.

”Jeg stod i vores butik, da jeg fik nyheden. Det var virkelig en glædelig overraskelse. Jeg havde slet ikke regnet med det, men der var selvfølgelig et lille håb,” fortæller en glad og stolt Kjetil Aas, der er designer og en af medstifterne af sur le chemin.

”Det har været rigtig spændende at være en del af CFWs talentprogram. Det er et stort skulderklap overhovedet at få lov til at være med. Og så er det et tegn på, at man bliver lagt mærke til, og at folk synes, at man har fat i noget rigtigt,” siger designeren videre og fortæller, at konkurrencen allerede har bibragt gode ting for brandet.

”Vi kan se, at det har givet os meget synlighed allerede. Det er tydeligt, at CFW og Boozt har været med til at give brandet noget opmærksomhed, hvilket er virkelig dejligt og ikke mindst vigtigt for et forholdsvis lille brand, som vores,” siger han.

At holde fast i sine visioner
Selvom sur le chemin er nyt brand på den danske modescene er det ikke tilfældet for Kjetil Aas selv, der også er kendt som manden bag det bæredygtige brand Armoire officielle. Efter en kort pause fra modebranchen, var han i maj 2017 klar til at relancere brandet sammen med nye partnere og under navnet sur le chemin – denne gang med et endnu stærkere fokus på at sætte farten ned i en ellers hektisk branche.

På trods af sin allerede store erfaring, ser den danskbaserede, norskfødte designer store fordele i mentorprogrammet med Boozt, som han forudser kan være med til at styrke brandet og give plads til at han kan udforske sine visioner endnu mere i fremtiden.

”Håbet er, at mentorforløbet kan give os endnu mere synlighed løbende, udover det, der kom ud af konkurrencen. Derudover er planen at udnytte de kompetencer, som Boozt har, til at få friske øjne på det arbejde, vi laver, og til at hjælpe os med nogle af de udfordringer, vi har,” siger Kjetil Aas og tilføjer:

”Vi skal rykke på den chance, vi har fået.”

Målet er dog ikke at sadle om. Tværtimod. Fremfor alt ønsker Kjetil Aas at benytte den mulighed, han har fået, til at videreudvikle sin virksomhed i den bæredygtige og visionære retning, der allerede er lagt.

”Vores mål har fra starten været, at arbejde med en mere langsommelig kollektionscyklus, hvilket vi har fået nogle rigtig gode tilbagemeldinger på, og som vi har i sinde at arbejde videre med. Vi vil gerne bruge den mulighed, vi nu har fået, til at dele det budskab endnu mere,” slutter Kjetil Aas.

Indlægget Kjetil Aas: ”Det er et stort skulderklap” blev vist første gang den Fashion Forum.

Copenhagen Fashion Film stiller skarpt på filmtalenter

07. February 2018

Vanen tro samler Copenhagen Fashion Film det bedste indenfor mode og film – denne gang fra den 8. til den 10. februar. Dette års festival har temaet The People of Fashion og har fokus på personligheder, der har haft særlig kulturel indflydelse gennem tiden – herunder også i modeverdenen.

Omdrejningspunktet for festivalen er den kortfilmskonkurrence som Copenhagen Fashion Film i en årrække har afholdt. Konkurrencen, der har fokus på international og nordisk talentudvikling indenfor feltet modekortfilm, giver fremtidens filmskabere mulighed for at dyste om priserne Bedste Internationale Modekortfilm, Bedste Nordiske Talent, Bedste Idé og Bedste Budskab, foruden den nye kategori Magasinprisen, hvor vinderen vil modtage både faglig og økonomisk støtte til at skabe en modekortfilm for Magasin.

Udover kortfilmskonkurrencen, kan man i løbet af den tre-dage lange filmfestival blandt andet opleve en ny dokumentar om det ikoniske belgiske modehus Maison Margiela med navnet We Margiela, film med fokus på 90ernes supermodeller samt visning af kultfilmen Vamp med Grace Jones på rollelisten.

Programmet består yderligere af en særvisning af filmprojekter af designtalenter fra Kunstakademiets Designskole, som også vil fortælle om brugen af filmmediet som del af deres kreative virke.

Derudover vil festivalen byde på en paneldebat mellem moderator Niccoló Montarini og konkurrencens jurymedlemmer David McGovern, Asger Juel Larsen og Raquel Counciro i Cinematekets Bio Asta. Her vil de snakke om programmets forskellige filmvisninger, modefilmens tilstand og fremtidsmuligheder og selvfølgelig fokusere på de deltagende talenter i kortfilmskonkurrencen.

”Festivalen i år er komprimeret til færre dage, da vi følte det var nødvendigt at samle festivalen mere. Det har dog ikke gjort vores program mindre, som nok er et af de største og mest ambitiøse. Jeg glæder mig til at byde publikum velkommen til dette års fejring af ikoner og det bedste inden for modekortfilm,” siger Ditte Marie Lund, leder af Copenhagen Fashion Film, i en pressemeddelelse.

Copenhagen Fashion Film skydes i gang med et event i Le Fix i dag klokken 17 og afsluttes med en prisfest Cinemateket lørdag d. 10. februar 2018.

Under hele festivalperioden vil det desuden være muligt at se alle de udvalgte film i Magasin på Kongens Nytorv, i Le Fix store samt i Cinemateket. Se hele programmet her.

Indlægget Copenhagen Fashion Film stiller skarpt på filmtalenter blev vist første gang den Fashion Forum.

IC Group fremlægger faldende omsætning

07. February 2018

De seneste par år har været lidt af en rutsjebanetur for modekoncernen IC Group, der med sin mange brands, heriblandt By Malene Birger, Tiger of Sweden og Peak Performance, har oplevet både fremgang, tilbagegang samt et potentielt videresalg i brandporteføljen.

I går kunne koncernen så fremlægge resultatet af det første halvår af regnskabsåret 2017/2018, som viser, at der stadig er udfordringer i forretningen. Heri ses det, at IC Groups omsætning for perioden samlet set er faldet med 2,2 procent sammenlignet med samme periode i sidste regnskabsår. Herunder er det især omsætningen for wholesale, der er faldet, hvorimod detailleddet har oplevet fremgang. På trods af en faldende omsætning, kan koncernen dog også fremlægge et forbedret driftsresultat, som denne periode udgjorde 207 millioner kroner, mod 180 millioner i sidste periode.

Det er især Tiger of Sweden, der kæmper med sin omsætning, der er faldet med 14,1 procent, fra 220 millioner kroner til 189 millioner kroner.

Anderledes ser det dog ud for Peak Performance, hvis omsætning er steget med 17,2 procent, fra 267 millioner kroner i perioden 2016/17 til nu at løbe op på 313 millioner kroner.

Også By Malene Birger er i begyndende fremgang. Brandets omsætning endte på 78 millioner kroner, modsat 77 millioner året før, hvilket svarer til en vækstprocent på 1,3.

Selvom regnskabet ikke er udelukkende positivt for IC Group, kommer resultatet ikke som en overraskelse for koncernen. Tilbage i oktober 2017, hvor IC Group fremlagde tallene fra regnskabsåret 2016/2017, forlød det, at de hverken forventede vækst fra By Malene Birger eller Tiger of Sweden i nuværende periode – faktisk påpegede de dengang, at Tiger of Sweden på grund af manglende fokus på innovation og produktfornyelse forventes at gå tilbage omsætningsmæssigt.

I samme ombæring kunne IC Group også afsløre, at bestyrelsen havde besluttet at igangsætte en strategisk review proces af Peak Performance, med henblik på at afdække om koncernen skal foretage et helt eller delvist videresalg af brandet – en proces, som de nu kan berette stadig er i gang efter planen, men som de derudover ikke ønsker at kommentere yderligere på.

IC Group fastholder desuden de tidligere udmeldte forventninger til regnskabsåret 2017/2018 som helhed. 

Indlægget IC Group fremlægger faldende omsætning blev vist første gang den Fashion Forum.

MINIATURE ansætter ny kreativ direktør

06. February 2018

Børnetøjsbrandet MINIATURE har netop løftet sløret for en udskiftning i den kreative ledelse, med ansættelsen af Luisa Elvira Traina, som kreativ direktør. Det skriver brandet i en pressemeddelelse.

Luisa Elvira Traina er uddannet fra London College of Fashion og har mere end 15 års erfaring fra store trendbureauer og modehuse – både herhjemme, men også internationalt for virksomheder som WGSN, Fashion Snoops og BESTSELLER. Siden 2015 har hun desuden arbejdet som kreativ konsulent i egen virksomhed, hvorigennem hun blandt andet har arbejdet med kunder som Birger Christensen, ONLY, Paula Cademartori, Mark Kenly Domino Tan, PLAYTYPE og Walt Disney.

Fremover skal hun lede MINIATUREs kreative afdeling, hvorfra hendes første lancering bliver brandets AW18-kollektion, som rammer markedet i august 2018. Målet er at give MINIATURE et kreativt ansigtsløft samt sikre den fremtidige vækst i virksomheden.

“Efter 15 år på markedet var det afgørende, at vi fik kapret Luisa for at hjælpe med at ryste posen, genopfriske MINIATUREs DNA og forny vores identitet. Luisa har både de kvaliteter og den vision, der er nødvendigt for at bringe et nyt nutidigt perspektiv til MINIATURE og føre mærket ind i et spændende nyt kapitel,” lyder det fra ejer Signe Tholstrup i pressemeddelelsen.

Også Luisa Elvira Traina selv, ser frem til at påtage sig sin nye rolle.

”Jeg er rigtig glad for at få muligheden for at arbejde med MINIATURE. Jeg har en international trend- forecasting baggrund, og en stor del af mit arbejde har handlet om at skubbe folks grænser. I et marked som Danmark, hvor folk klæder sig mere sikkert og helst ikke vil skeje sig ud, er det perfekt for mig at arbejde med børnetøj. Børneuniverset er meget mere legende, hvor jeg her får plads og mulighed for at udfolde mig. Jeg er utrolig glad for den tiltro og opbakning, jeg har fået af Signe. Der er et stort internationalt potentiale hos MINIATURE, som jeg håber på at kunne være med til at indfri,” supplerer hun.

MINIATURE har tidligere haft Anne Kathrine Lemvigh Montag som chefdesigner og takker hende i pressemeddelelsen for hendes mangeårige bidrag til virksomheden.

Indlægget MINIATURE ansætter ny kreativ direktør blev vist første gang den Fashion Forum.

CIFF og Revolver imponerer – igen

05. February 2018

Endnu en modeuge er veloverstået. Vanen tro har Copenhagen Fashion Week budt på både en pakket showkalender, spændende designkonkurrencer og ikke mindst tre produktive messedage på CIFF og Revolver. Fashion Forum dækkede begge messer og snakkede med et hav af udstillere om denne sæsons strategier, resultater og ikke mindst forventninger. Og især én ting var der bred enighed om hos de adspurgte brands – messer er et vigtigt salgsværktøj, der kræver forberedelse.

Det var blandt andet tilfældet for Coster Copenhagen, der traditionen tro udstillede på CIFF. De ville især gerne bruge platformen til at udbrede brandets internationale rækkevidde og favne endnu flere lande – og det kræver en del forberedelse.

”Vi har altid været glade for at være på CIFF, og vi synes der har været rigtig mange besøgende allerede,” fortæller Head of Sales Lennart Eklund Ahlgren, da vi besøger brandets stand om onsdagen.

”Vi har altid store forventninger til første dag. Onsdag er en god dag for os. Vi bruger meget tid på at forberede os og invitere folk, så vi på forhånd ved, at der er mange møder i kalenderen. Det fungerer godt for os, men der er selvfølgelig også plads til dem, der kigger forbi,” siger han videre.

Hos det relativt nye brand, Nosomnia, har der også været fokus på planlægningen forud for deltagelsen på CIFF.

”Denne sæson har vi prøvet at booke flere møder, men vi bruger også meget energi på at lave aftaler til vores arbejde i Paris, som er umiddelbart inden CIFF. Det er klart noget, vi skal gøre mere i fremtiden på de danske messer også – at dedikere mere tid til faste aftaler,” fortæller medstifter Jonas Bier, der bliver suppleret af Anya Woron, Managing & Sales Director hos Woron, fra Revolver.

”Jeg tror, det er nogenlunde ligeligt fordelt mellem planlagte møder og drop-ins, hvilket er meget bevidst, da vi gerne vil give besøgende mulighed for at opdage brandet. Min søster og jeg har splittet os op i denne sæson, så den ene tager sig af eksisterende, internationale kunder på vores hotel, og den anden er her på messen med mest fokus på de danske kunder. Det fungerer godt for os,” siger hun.

Øget international trafik
Også hos det danske modebrand Notes du Nord havde man gjort meget ud af at forberede sig til messen ved at aftale møder på forhånd. Stemningen var i top, da Fashion Forum besøgte brandets stand på CIFF onsdag formiddag – kun et par timer inde i denne messesæson.

”Det er startet virkelig godt, vi har allerede lavet aftaler med to nye kunder og sagt nej til én,” fortalte stifter og kreativ direktør Sara Sode.

”Folk virker meget glade og positive, og så er der virkelig mange internationale indkøbere til stede, hvilket passer os rigtig godt, da vores mål er, at endnu flere i udlandet kommer til at kende vores brand,” tilføjer hun om brandets forventninger til sæsonen. Og dem kan Lars Bugge, salgsansvarlig hos Junk de Luxe, nikke genkendende til. De var på CIFF denne sæson og kunne torsdag eftermiddag melde om gode internationale besøgstal.

”Vi har valgt at være på CIFF på grund af de internationale indkøbere. Vi prøver at ramme nye markeder og lande og har researchet ihærdigt på, hvordan vi skal gøre det. Men jeg fornemmer allerede, at internationale indkøbere synes, CIFF er meget interessant. Vi håber, at dem vi har aftaler med på forhånd kommer og møder os på standen,” siger han og påpeger den gode stemning og de mange besøgende, hvilket passer godt med brandets håb om både at få etableret nye kunder og samtidig følge op på dem, de har været i kontakt med på de foregående messer.

Også Kasper Aagaard, salgs- og marketingansvarlig hos SUIT, roste CIFF for sin internationale tiltrækning – en kvalitet han oplever bliver bedre og bedre for hver sæson. Det var dog ikke kun på CIFF, at den udenlandske tilstedeværelse blev fremhævet. Også Revolver fik ros i denne sammenhæng. Det gælder blandt andre Ellen Pedersen, der normalt er på CIFF Raven, men som denne sæson havde valgt at udstille på Revolver.

”Jeg tænkte, det var på tide at prøve noget andet. Det fungerer rigtig godt, her er rigtig god stemning. Man står mere tæt, hvilket giver et godt flow,” siger hun torsdag eftermiddag og tilføjer:

”Jeg har lige fået en aftale i hus med en kunde fra Portugal, som Revolver har hjulpet mig med, så jeg er rigtig godt tilfreds.”

Det er dog ikke kun de besøgende, der giver messerne et udenlandsk præg. Også mange internationale udstillere var at finde på de danske messer. Heriblandt det hollandske brand Scotch & Soda, der har et øget fokus på det nordiske marked netop nu og som derfor havde valgt at prioritere danske CIFF denne sæson.

”CIFF er en rigtig platform for os til at vise vores brand for de nordiske indkøbere, og vi er indtil videre rigtig godt tilfredse. Vi oplever, at det er de rigtige besøgende, der kommer her. Vi vægter i høj grad kvalitet over kvantitet i den sammenhæng,” fortæller Tony Wester, Managing Director for Scotch & Soda i Norden, på messens anden dag.

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed
Det danske silkebrand Kokoon var denne sæson endnu en gang at finde på Revolver, hvorfra de torsdag eftermiddag meldte om god trafik og en travl første dag.

”Det er gået rigtig fint og har indtil videre levet op til vores forventninger. Der har som sædvanligt været mange besøgende, både eksisterende kunder og nye. Vi har introduceret flere nye kvaliteter til vores kollektion, så det har vi fokus på at præsentere for indkøberne denne sæson. Men de er ikke så modige, og vi oplever, at de tænker meget på gennemsalg. De skal lige se det nye an først,” fortæller stifter Nanna Søbirk og Managing Director Sara Sievers.

En anden ting, mange udstillere fremhæver, er vigtigheden i at have den rette placering – uanset om man er på den ene eller den anden messe. Hos det danske brand Andersen-Andersen fremhævede de kombinationen af brands på Revolver som en positiv faktor, da Fashion Forum besøgte dem onsdag eftermiddag.

”Det er spændende at opleve den symbiose, der er mellem de brands, der udstiller her. Vi kan lære rigtigt meget af hinanden, udveksle erfaringer og vidensdele. Vi synes, Revolver er blevet bedre i år. Den er visuelt flottere og vi føler, den er bedre kurateret,” siger Gregory Dietrich og Nina Bonne Breum, International Sales and Marketing, og fortæller, at de hovedsagligt er på messe for at kunne møde deres kunder og videreudvikle og pleje de relationer – og ikke mindst for at få feedback på deres nye produkter.

Det ellers hovedsagligt onlinebaserede smykkebrand HVISK var for første gang på messe denne sæson i forbindelse med virksomhedens nye omnichannel-fokus og begyndende wholesale-strategi.

”Vi har valgt at udstille på CIFF, da vi har hørt rigtig godt om messen. Indtil videre er det gået rigtig godt. Der har været jævn trafik og der er blevet lagt mange ordrer. Vi har blandt andet fået en kunde fra Libanon, der købte rigtigt stort ind af vores fashion jewellery-udvalg,” siger CEO Michael Aoun og uddyber:

”Planen er at vende tilbage til august, hvor vi gerne vil have en dobbelt så stor stand og gerne placeret i Style Setters-området. Jeg tror, vi vil passe rigtig godt ind der,” siger han.

Også hos Coster Copenhagen blev der spekuleret i at ramme den bedste placering. Brandet har i mere end fem år udstillet på CIFF men kunne godt tænke sig at prøve kræfter med en ny stand næste sæson.

”Vi har længe haft et ønske om at blive placeret i Crystal Hall, da vi føler, vi hører mere til derude, og at det ville passe rigtig godt til vores brand i forhold til den udvikling, vi har gennemgået,” siger Lennart Eklund Ahlgren.

Indlægget CIFF og Revolver imponerer – igen blev vist første gang den Fashion Forum.

The Jewellery Room får stor ros for brandmiks

02. February 2018

Grundlæggerne af The Jewellery Room, Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen, byder i dag velkommen til deres tiende sæson i smykkernes tegn. Men meget er sket, siden de to søstre for første gang samlede den danske smykkebranche under ét tag under modeugen. Siden da er konceptet kun vokset – både i størrelse og popularitet.

Fashion Forum fangede de to søstre et par timer inde i dagens udstillingsprogram, og det var to meget glade stiftere, der mødte os:

”Det har været helt fantastisk indtil videre, og vi har allerede fået så mange positive tilbagemeldinger fra både brands og besøgende,” fortæller Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen, der denne sæson for første gang har indrettet sig i Bruun Rasmussens lokaler på Bredgade i København – en placering, der indtil videre lever op til forventningerne.

”Det fungerer supergodt her, her er rart at være, og så er det meget smukt med integreringen af kunst og smykker. Det er fantastisk, hvad nye rammer kan gøre,” siger de og understreger det gode samarbejde, de har haft med auktionshuset.

Danske smykker i fælles front
Også på brandsiden er stemningen i top. Den danske smykkedesigner Vibe Harsløf er vanen tro på The Jewellery Room med sit brand i eget navn. Hun har været med fra starten og det er der en helt bestemt grund til:

”Jeg synes, det er fedt, at vi er samlet her som branche, så udenlandsk presse har mulighed for at se, hvor meget skandinaviske smykker rykker for tiden,” fortæller hun og tilføjer:

”Reaktionerne har, som altid, været gode og det skyldes i høj grad den gode bredde, the Jewellery Room repræsenterer,” siger hun og roser de to stiftere for deres arbejde.

Også de lidt yngre brands er positivt stemte. Det to år gamle smykkemærke Josina, stiftet af Josina Bergsøe, er for første gang denne sæson at finde på The Jewellery Room.

”For et helt nyt brand som mit er det en fantastisk mulighed at få lov til at være her og vise mine smykker frem. Jeg er kun online lige nu, så dette er en god mulighed for, at folk kan se og mærke mine smykker,” siger hun og fortæller om overvældende god respons indtil videre.

”Jeg har fået meget positive tilbagemeldinger, og det er jeg meget stolt af. Det hele sitrer på mig,” siger hun.

En god blanding
Endnu en gang er det især kombinationen af brands, som de deltagende virksomheder fremhæver.

”Her er mange forskellige mærker. Både de kæmpestore og de helt nye som mig. Her er de klassiske smykker og dem med lidt mere knald på. Det er i høj grad en sammensætning, der rammer bredt og understreger, at der ikke kun eksisterer én smykkestil. Vi er alle forskellige og har forskellig smag,” siger Josina Bergsøe videre, hvilket Emma Cronwall Trampedach, Brand Manager fra Carré Jewellery, kan istemme:

”Jeg synes, brandmikset er virkelig godt. Det er sjovt for os at være sammen med store brands og jeg synes, at mikset mellem de nye og de mere etablerede mærker er spændende,” siger hun og fortæller, at de hovedsagligt er til stede for at øge synligheden for brandet og for at etablere nye fremadrettede samarbejder.

Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen har da også arbejdet målrettet på at skabe det bedste udvalg af brands, der denne gang hovedsagligt er fra Norden.

”Det er vigtigt for os hele tiden at kombinere brandudvalget på en ny måde. Der er selvfølgelig nogle gengangere hver gang, men vi sætter også pris på den dynamik, der kommer, når man sammensætter på nye måder,” siger de og fortæller, at de denne gang har et enkelt tysk brand med men ellers har haft fokus på Skandinavien.

”Vi er gået lidt tilbage til rødderne med fokus på Skandinavien. Det fungerer godt med et skarpt fokus og så er det jo der, vi selv kommer fra. Men det har også noget at gøre med lanceringen af vores nye webshop denne sæson, der hovedsagligt vil repræsentere skandinavisk look og æstetik,” siger Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen, der i aften for første gang inviterer slutforbrugerne indenfor i deres smykkeunivers med et lanceringsevent af www.thejewelleryroom.com i samarbejde med Costume.

”Det bliver så spændende. Vi glæder os,” afslutter de.

Indlægget The Jewellery Room får stor ros for brandmiks blev vist første gang den Fashion Forum.

Pages