Fashion Forum RSS Feed

Subscribe to Fashion Forum RSS Feed feed
Updated: 2 hours 27 min ago

Nyt bæredygtigt tiltag fra Jack & Jones

04. April 2018

Fremtidens denimproduktion skal ses i et holistisk perspektiv, hvor alle led – fra fibre til finish – er tænkt ind, mener danske Jack & Jones.

De har arbejdet med bæredygtigt denim igennem syv år, men sender i dag deres hidtil mest bæredygtige denimkollektion på markedet, og her er fokus rettet mod helhedsbilledet.

“Vi er dykket dybt ned i hver en detalje af denimproduktion med ét eneste fokus: at lave den mest bæredygtige denimkollektion til dato. Dette mål kræver en gennemsigtig værdikæde helt fra begyndelsen; fra sourcing af fibre, farvning af materialer til de overfladebehandlinger, der giver det ønskede look. Samtidig har vi ikke givet afkald på vores kerneværdier som er kvalitet, design og pasform,” fortæller Product Responsible for Jack & Jones Jeans Intelligence, Mikkel Albrektsen, i en pressemeddelelse.

Tre trin
Brandets tredelte fokus starter med fibrene og den nye materialekomposition til kollektionen består derfor af økologisk bomuld blandet med enten genanvendt bomuld, polyester eller lyocell, der er kemisk opløste træfibre. Det resulterer ifølge Jack & Jones i et langt mere bæredygtigt materiale end en konventionel denimblanding.

Dernæst sker farvningen af materialet i samarbejde med brandets mangeårige produktionspartner ORTA. De står bag fikseringsteknikken Indigo Flow, der blandt andet gør brug af rejeskaller til fiksering af farven, hvilket forkorter indfarvningsprocessen og dermed også mindsker vandforbruget med 55 procent sammenlignet med en konventionel denimfarvning.

Slutteligt gør Jack & Jones brug af nye og mindre forurenende metoder som Ozone, e-flow og laserbehandlinger i finish-delen, hvor de bruger 45 procent mindre vand og 50 procent mindre energi end tidligere. Hvert eneste par jeans’ miljøpåvirkning overvåges i øvrigt af Jeanologias Environmental Impact Measuring system, der er en software rettet specifikt mod den sidste del i tøjproduktionen.

“Vi er kommet langt i løbet af de seneste syv år, og vi hæver hele tiden barren for vores bæredygtige processer,” slutter Mikkel Albrektsen.

Den nye Low Impact Denim kollektion bliver sat til salg til august og består af fire par jeans i forskellige vaske.

Indlægget Nyt bæredygtigt tiltag fra Jack & Jones blev vist første gang den Fashion Forum.

High-performance sportsmærke i nordisk ekspansion

03. April 2018

Sportsmærket 2XU har fart på ude i verden – og nu også i Danmark. Datterselskabet 2XU Nordics er en realitet, som skal udbrede det australsk-baserede sportsmærkes fokus på kompression- og high-performance sportstøj på det nordiske marked.

2XU (udtales Two times you) blev etableret i Australien af den tidligere professionelle triatlet Jamie Hunt fra New Zealand sammen med to erfarne partnere for 14 år siden. Siden har firmaet vokset støt og udvidet til flere end 50 lande på verdensplan med datterselskaber i Storbritannien, Nordamerika, Japan – og nu Norden, hvilket ikke er tilfældigt.

“Der er høj efterspørgsel på kvalitetssportstøj på det nordiske marked som følge af forbrugernes aktive livsstil og påskønnelse af kvalitetsmærker,” forklarer Global CEO for 2XU, Paul Higgins i pressemeddelelsen og bakkes op af Ellen Sørum, der netop er udnævnt til General Manager i Norden:

“I de nordiske lande finder man de mest fysisk aktive forbrugere i Europa, og det er en spændende mulighed at skulle lede det nye 2XU Nordics-hold i den næste fase,” siger hun og understreger at de samtidig vil investere i brand- og trade-marketing på de nordiske markeder for at fremme salget yderligere.

Brandets kompressionstøj er udviklet og testet i samarbejde med blandt andet sportsforskere og brancheeksperter, hvilket gør mærket populært blandt en række af verdens førende sportsudøvere. Deres viden og resultater er i øvrigt støttet af blandt andet af Australian Institute of Sport ligesom de senest har konsulteret Kanye Wests Yeezy designteam i udviklingen af tekstiler.

Det nordiske hovedkvarter vil være i Olso, mens der åbnes regionale kontorer i de resterende nordiske lande.

Indlægget High-performance sportsmærke i nordisk ekspansion blev vist første gang den Fashion Forum.

Nyt internationalt team hos Stine Goya

28. March 2018

Stine Goya har set ud over de danske grænser i jagten på nye kræfter til sit team. Som et led i sin internationale vækst har firmaet hentet tre nye navne ind, der alle har erfaring fra anerkendte brands i udlandet.

I designafdelingen opruster hun med Ruth Gallagher, der er uddannet tekstildesigner fra The National College og Art and Design i Dublin og har arbejdet først for Alexander McQueen i London og siden hos Erdem, hvor hun fra 2010 har været en central del af den poetiske designers udvikling i rollen som Senior Print Designer.

På PR-siden overtager Elise Haugslett stillingen som PR Manager. Hun har høstet sin erfaring først hos H&M-ejede Monki, som Global PR Manager, og siden hos som Senior Project Manager i det Stockholmbaserede kommunikationsbureau IBEYOSTUDIO.

I slutningen af november ansatte de i stillingen Head of Studio, Adolf Modin. Han har tidligere arbejdet for Acne og Norse Projects.

Om den internationale oprustning siger, CEO i Stine Goya Thomas Hertz:

“Med den vækst vi oplever på internationale markeder i øjeblikket, er jeg meget glad for at byde både Ruth og Elise velkommen på holdet. Ruth, med sin lange erfaring som seniordesigner hos Erdem, hvor hun spillede en aktiv rolle i den positive udvikling og vækst, som virksomheden gennemgik, mens hun var der. Og Elise, med sin brede erfaring i at arbejde med internationale brands fra både kunde- og bureauperspektiv. Vi ser rigtig meget frem til at arbejde med dem og at introducere dem til vores samarbejdspartnere og for pressen.”

Indlægget Nyt internationalt team hos Stine Goya blev vist første gang den Fashion Forum.

Vidensdeling skal øge vækst i modebranchen

28. March 2018

“Vi tror på, at videndeling kan være med til at skabe og sikre vækst,” fortæller Nikolai Klausen, politisk konsulent i Dansk Erhverv og direktør i brancheforeningen WEAR, der netop har indgået et strategisk samarbejde med Delogue, en online platform skabt af folk fra branchen, med formål at understøtte designvirksomheder i arbejdet med produktudvikling og leverandører.

Sammen inviterer de to parter til en række netværksmøder, der har til formål at sætte fart på væksten af dansk mode gennem øget vidensdeling i branchen. Det skriver WEAR i en pressemeddelelse.

Det går godt for dansk mode – i januar kunne en rapport fra Dansk Erhverv vise, at den samlede danske modeeksport, der tæller både beklædning og sko, løb op på 33 milliarder kroner i de første 10 måneder af 2017, samt at mode udgjorde fem procent af årets samlede vareeksport. Men ifølge brancheorganisationen WEAR bliver hele branchen nødt til at samarbejde, hvis den gode stime skal fortsætte.

“Gennem netværksmøder vil samle eksperter og virksomheder fra modebranchen i et forum for videndeling og dermed understøtte branchens fremtidige innovation og vækst,” fortæller Nikolai Klausen videre.

WEAR og Delogue vil i alt afholde seks forskellige netværksmøder de kommende måneder, der med hvert sit tema skal sætte fokus på udvalgte emner, heriblandt eksport, teknologi, kommunikation, bæredygtighed og salg, som de mener er væsentlige for modebranchens fremtidige udvikling.

“Vores målsætning med netværksmøderne er at skabe et lukket forum med 8-12 deltagere, hvor de kan dele ud af deres erfaringer, få inspiration fra eksperter, komme derfra med nogle realiserbare løsninger og et udvidet netværk at trække erfaringer fra,” supplerer Rikke Biehl, CEO i Delogue.

De første netværksmøder afholdes henholdsvis den 16. april med fokus på bæredygtighed i produktionen og den 24. april med fokus på udfordringerne ved modeeksport.

Det er gratis at deltage. Læs mere om de forskellige møder og tilmeld din virksomhed her.

Indlægget Vidensdeling skal øge vækst i modebranchen blev vist første gang den Fashion Forum.

7 trin til en mere bæredygtig virksomhed

27. March 2018

Eva Kruse og Global Fashion Agenda er stålsatte på at få modebranchen til at skride til handling i kampen om en mere bæredygtig industri. Af denne grund har den danske organisation netop løftet sløret for verdens første CEO Agenda – en vejledning til modebranchens ledere verden over, der efterspørger hjælp og vejledning til at styre deres virksomhed i en grønnere retning.

Ifølge Global Fashion Agenda kræver det en koordineret indsats, hvis modebranchen skal ændre sig, og derfor indeholder den nye CEO Agenda syv specifikke indsatsområder, som virksomheder bør prioritere både nu og på længere sigt, hvis de skal forbedre deres miljømæssige aftryk.

Den nye CEO Agenda er udviklet i samarbejde med flere af verdens førende modevirksomheder, herunder Kering, H&M, Target, BESTSELLER, Li & Fung og Sustainable Apparel Coalition, samt en række internationalt anerkendte bæredygtighedseksperter. Sammen har de udvalgt og udarbejdet indsatsområderne samt inddelt dem i to forskellige kategorier – de første tre er dem, der kræver øjeblikkelig opmærksomhed, hvorimod de sidste fire skal indføres over længere tid og sikre langvarig forandring.

  • Implementere sporingsmuligheder i virksomhedens forsyningskæde
  • Effektivisere vand-, energi og kemikalieforbrug
  • Arbejde for at skabe mere sikre og respektfulde arbejdsmiljøer
  • Påbegynde overgangen til et bæredygtigt materialeforbrug
  • Indføre mere cirkulære produktionsmodeller
  • Promovere bedre lønvilkår
  • Samarbejde på tværs af branchen om at igangsætte den fjerde industrielle revolution

Tidligere har Global Fashion Agenda både udviklet rapporten Pulse of the Fashion Industry, der undersøger branchens bæredygtige helbred, samt initieret projektet 2020 Circular Fashion System Commitment, der er blevet underskrevet og fulgt af 64 af verdens største modevirksomheder.

CEO Agenda 2018 vil blive videre udforsket i den kommende 2018-udgave af Pulse of the Fashion Industry-rapporten, samt være rammesættende for programmet til årets Copenhagen Fashion Summit-topmøde, der løber af stablen den 15.-16. maj 2018.

Du kan læse mere om CEO Agenda 2018 på Global Fashion Agendas hjemmeside her.

Indlægget 7 trin til en mere bæredygtig virksomhed blev vist første gang den Fashion Forum.

Louis Vuitton headhunter hypet Off-White-designer

26. March 2018

I starten af det nye år kom nyheden, at Kim Jones ville forlade sin post efter syv år i stolen som kreativ direktør for Louis Vuitton Men’s. Men nu er den franske modegigants nye herredesigner fundet.

Moderkoncernen LVMH har netop offentliggjort, at Louis Vuitton har udpeget Off-White-stifter Virgil Abloh som deres nye kreative direktør for herrekollektionerne. Det skriver LVMH i en pressemeddelelse.

“Jeg har fulgt Virgil og hans blomstrende karriere med stor interesse, siden vi arbejdede sammen hos Fendi i 2006. Jeg er meget begejstret over at se, at hans naturlige talent og nyskabende tilgang har gjort ham så relevant, ikke bare i modeverdenen, men i populærkulturen i dag. Hans forståelse for luksus og savoir-faire bliver en vigtig del af at bringe Louis Vuittons herretøj ind i fremtiden,” udtaler Michael Burke, CEO hos Louis Vuitton.

Den efterhånden hypede designer – og multikunstner – er især kendt for sine mange samarbejder, heriblandt med Byredo, Jimmy Choo, Moncler og Sunglass Hut. Udover at have stiftet Off-White, har Virgil Abloh også slået sine kreative folder hos andre modehuse, heriblandt Fendi, hvor han foruden Michael Burke, også kunne kalde Kanye West for sin kollega.

“Det er en ære at takke ja til stillingen som kreativ direktør for herretøj hos Louis Vuitton. Modehusets arv og kreative integritet er store inspirationskilder for mig, som jeg vil skabe referencer til, samtidig med at jeg drager paralleller til moderne tider,” tilføjer den nyudklækkede Louis Vuitton-designer.

Virgil Abloh tiltræder stillingen med det samme og vil præsentere sin første kollektion for modehuset i juni under herremodeugen i Paris.

Indlægget Louis Vuitton headhunter hypet Off-White-designer blev vist første gang den Fashion Forum.

Virgil Nicholas rykker til NN07

26. March 2018

I januar 2018 offentligjorde NN07, at de oprustede direktørteamet med Christopher Bastin som kreativ direktør og Jonas Bach som global kommerciel direktør. Nu er brandet klar til yderligere vækst – Virgil Nicholas er netop blevet udpeget som virksomhedens nye ansvarlige for PR og kommunikation. Det skriver NN07 i en pressemeddelelse.

Virgil Nicholas er langt fra et nyt navn i modebranchen. I 2008 startede han Danmarks første selvstændige livsstilsblog for mænd, og siden da har han gjort karriere hos Euroman.dk, været med til at stifte Les Deux, ligesom at han de sidste fire år har drevet eget kreativt bureau.

Som et led i NN07s igangværende internationale ekspansion, skal Virgil Nicholas med både sin erfaring og netværk være med til at udbrede kendskabet til NN07 i udlandet.

“Jeg har alle dage beundret NN07. Mærket indtog den nordiske herretøjs-scene med 240 kilometer i timen, og så sig aldrig tilbage. Tro mod deres værdier og med et målrettet fokus på produkt og kvalitet har de sikret NN07 omfattende markedsandele uden overvældende brug af kommunikative virkemidler. Det er derfor med ydmygt sind og stor respekt, at jeg går til værks,” siger han i pressemeddelelsen.

Som Head of PR & Communications kommer Virgil Nicholas til at arbejde tæt sammen med NN07s nye kreative direktør, Christopher Bastin.

“Virgil mødte jeg i min tid hos GANT, hvor han havde ansvar for udbredelsen af GANT Rugger på det danske marked. Hans iver, begejstring og smag taler for sig selv, hvorfor jeg ser frem til at få ham med ombord på den rejse, vi er på med NN07,” tilføjer Christopher Bastin.

Virgil Nicholas tiltræder officielt stillingen den 1. april 2018.

Indlægget Virgil Nicholas rykker til NN07 blev vist første gang den Fashion Forum.

Endnu et skifte hos franske Lanvin

23. March 2018

Det franske modehus Lanvin har netop annonceret, at Olivier Lapidus fratræder rollen som kreativ direktør med omgående effekt. Det sker mindre end ét år efter, at han satte sig i stolen i juli 2017. Det skriver Vogue UK.

Fremover vil Olivier Lapidus dedikere sig fuldt ud til sit brand i eget navn, hvorfor han efterlader det kreative ansvar hos Lanvin til et in-house designteam, der skal stå for udviklingen af husets kvindekollektioner indtil en ny kreativ direktør er fundet.

Men det er ikke første gang, at Lanvin må se sig om efter en ny kreativ direktør. Olivier Lapidus overtog rollen fra Bouchra Jarrar, der kun nåede at præsentere to kollektioner for modehuset, inden hun i juli fratrådte stillingen efter kun knap halvandet års arbejde. Hun overtog posten fra Alber Elbaz, der efter 14 år valgte at sige farvel og tak til Lanvin i oktober 2015.

“Olivier dirigerede huset gennem en overgangsperiode mellem ejerforhold. Vi takker ham for det og ønsker ham held og lykke med sit eget brand og i hans fremtidige karriere,” lyder det fra Joann Cheng, bestyrelsesformand hos Lanvin og præsident hos det kinesiske konglomerat Fosun Fashion Group, der opkøbte brandet i sidste måned.

Indlægget Endnu et skifte hos franske Lanvin blev vist første gang den Fashion Forum.

Britney, nye pelsforbud og kreative samarbejder – her er ‘Ugen i mode’.

23. March 2018

Hit me baby one more time
1990er-barn eller ej  – vi er enige om, at vi elsker Britney, ikk? Derfor fik hendes netop lancerede kampagne for Kenzo os også op af stolen denne uge. Kampagnen, der er skudt af Peter Lindberg, er en hyldest til Kenzo Jeans debut tilbage i 1986. Den 36-årige skandaleramte sangerinde lægger krop til de mavekorte hoodies og flasher både flad mave og navlepiercing i bedste 1990er-stil.

Engelsk fokus på dansk mode
Den skandinaviske stil holder sit momentum. Det understreger det britiske stormagasin Debenhams nu ved at introducere kuraterede kollektioner fra fem danske brands i deres engelske butikker. De fem brands er Lolly’s Laundry, minimum, mbyM, Six Aimes og Stella Nova.

Landsholdet godt klædt på
DBU har nemlig netop indgået en aftale med Matinique, der leverer tøj til landsholdsspillere og staben omkring dem, når de rejser til Rusland, og Matinique bliver dermed officiel rejsetøjspartner i DBU.

Closed-grundlægger bag jubilæumskollektion
I forbindelse med deres 40-års jubilæum, har Closed samarbejdet med deres grundlægger, den franske designer, François Girbaud, der har været ude af firmaet siden 1990. Closed x F. Girbaud-kollektionen har items til både mænd og kvinder med blandt andet denim-overalls, vendbare jakker, jeans og en trenchcoat, er skabt til en moderne, aktiv livsstil med fokus på funktionalitet.
Kollektionen kan købes på Closed.com fra den 27. marts og lanceres hos Storm den 4. april.

Pieces i nyt kreativt samarbejde
Pieces sætter fokus på kreative kvinder, der tør gå deres egne veje, og nu lancerer de et kollektionssamarbejde med den hollandske stylist og blogger, Lizzy van Der Ligt. The Lizzy Collection er på gaden i dag og består blandt andet af en hættetrøje i skarp gul og et pastelpink suit.

San Fransisco forbyder pels
I kølvandet på Versaces og Furlas udmelding om at stoppe med at bruge pels, forbyder San Fransisco som by nu alt salg af pels. Håbet er, at det vil sende et stærkt signal til resten af verden om at stoppe med pels i modebranchen. I West Hollywood og Berkeley, også i Californien, er man allerede stoppet alt pelssalg, ligesom designere som Calvin Klein, Hugo Boss, Ralph Lauren, Michael Kors og Gucci.

San Fransiscos butikker er foruroligede over forbudet, og direktøren for Union Square Business Improvement District udtaler, at det er noget, der vil påvirke byens forretningsled seriøst.

NYT OM NAVNE

Ny Designmanager til Part Two
Part Two har denne måned ansat deres Senior Designer, Frederikke Villaume, som Design Manager. Part Two er ejet af DK Company og har igennem de sidste tre år oplevet stabil vækst i deres omsætning – noget, de især tilskriver deres genfundne fokus på sig selv som et nordisk band med enkle og tidløse kollektioner i et moderne snit.

Dansk topchef rykker internationalt
Den danske topchef, Anders Kristiansen, der har en fortid hos Bestseller og den engelske high-street-kæde New Look, er netop blevet hentet til Esprit som CEO. Esprit har på verdensplan over 900 butikker og 7.800 forhandlere i 40 lande med tre butikker i Danmark.

Indlægget Britney, nye pelsforbud og kreative samarbejder – her er ‘Ugen i mode’. blev vist første gang den Fashion Forum.

Mere shopping til de unge rejsende

22. March 2018

“Vi har i længere tid set behovet for at give plads til et større udvalg af flere brands i lufthavnen,” fortæller Lise Ryevad, Director Airport Sales i Københavns Lufthavn. Hun har netop løftet sløret for, hvilke butikker, der vil blive placeret i lufthavnens helt nye shoppeområde, når det officielt åbner til sommer.

Flere af disse brands er allerede blevet afsløret. Det gælder blandt andet svenske Arket, danske Wood Wood og i denne uge også pelsbrandet Oh! By Kopenhagen Fur, der har valgt at åbne deres første butik i eget navn i lufthavnen. Men derudover vil det nye område også indeholde brands som Mulberry, Tiger of Sweden, Wolford, Pilgrim, Lacoste, Julie Sandlau, HUGO, SAND og Danmarks første Massimo Dutti-butik.

Allerede nu rummer Københavns Lufthavn en lang række butikker med både dansk og udenlandsk mode, men ifølge Lise Ryevad, har den nye udbygning bidraget med en oplagt mulighed for at udvide målgruppen yderligere.

“Gennem analyser og feedback fra vores passagerer kan vi se, at der er nogle kategorier og specifikke mærker, som folk især efterspørger. Så viljen og lysten har været der længe, men med den nye tilbygning har vi fået muligheden for at realisere det og tilpasse et helt område til den strategi, vi har lagt,” siger Lise Ryevad og fortæller, at denne strategi blandt andet indebærer et fokus på at henvende sig til det yngre segment, da andelen af unge passagerer i lufthavnen er i vækst.

“Vi er gået all in på at skabe et mere urbant og modestærkt miljø i det nye område. Vi har mange butikker i high-end-kategorien, men nu er tiden kommet til at få lidt flere brands i midter-segmentet. Derfor er vi rigtig glade for at få et brand som Massimo Dutti ind, som for eksempel vil kunne tiltrække de forretningsrejsende, der ikke nødvendigvis er klar til at betale 3000 kroner for en jakke,” tilføjer hun. 

Attraktive omgivelser
To-tredjedele af de rejsende i Københavns Lufthavn er udenlandske, og det er bare én af årsagerne til, at lufthavnen er et oplagt sted for modebrands at åbne butikker, mener Lise Ryevad.

“Vi kan se, at vi kan spille en relevant rolle for mange brands, fordi vi som lufthavn har både en unik lokation og flotte lokaler, men også fordi vi har et stort flow af mennesker, både danske, skandinaviske og internationale. Brands kan ramme en meget mangfoldig målgruppe her,” siger Lise Ryevad videre og tilføjer, at det også har været vigtigt at skabe det rette brandmiks – og det har krævet et godt forarbejde.

“Det har været vigtigt for os at have en klar strategi, så brands rent faktisk prioriterer en butik i Københavns Lufthavn. Det var en nød, vi har skulle knække, men når det nu er lykkes, så er det også en god spiral – når først nogen siger ja, så kommer endnu flere til – ellers havde vi nok ikke fået brands som Wood Wood, Massimo Dutti og Oh! By Kopenhagen Fur med på rejsen,” slutter Lise Ryevad.

Den nye tilbygning er placeret mellem Finger A & B i Terminal 2 og åbner i sommeren 2018.

Indlægget Mere shopping til de unge rejsende blev vist første gang den Fashion Forum.

“Mode handler om at turde drømme”

22. March 2018

”Målet med udstillingen er, at få folk til at forstå at de kan skabe unika ved at mikse nyt og gammelt.”

Sådan fortæller Pauli Tvilling, indehaver af vintagebutikken FN92 og kuratoren bag en ny udstilling i Rødovre Centrum, der viser 1950er tøj i form af blandt andet struttende skørter og smalle taljer, der er blevet opdateret og stylet, så det passer til vores samtid.

“Jeg sælger en mulighed for at få noget unikt. De fleste mennesker i dag har ikke mulighed for at tage til Paris og købe couture for 70.000 kroner. Jeg vil gerne vise dem, at ved at mikse vintage med high street kan man skabe noget, der er ligeså unikt,” forklarer han med reference til storcentrets mange budgetvenlige tilbud.

Valget af storcentret som ramme er i øvrigt vigtig for Pauli Tvilling, fordi han her når ud til et helt andet publikum end i sin egen butik. “Det er her familien Danmark er,” siger han og understreger, at det især er den almindelige forbrugers modebillede, han ønsker at påvirke.

Et vigtigt årti
Selve udstillingen viser et nedslag i moden anno 1957, et tidspunkt hvor moden stod ved en skillevej. Ti år tidligere havde Christian Dior introduceret sit New Look og den smalle talje og det voluminøse skørt prægede stadig modebilledet, men samtidig spirrede en ungdommelighed med mere kantede og grafiske linjer og mønstre – dem som senere skulle komme til at kendetegne 60ernes mode. Men lige netop i dette år herskede der et miks af det gamle og det nye. Og det er dét, som Pauli Tvilling fokuserer på i sin udstilling.

“Det er fortiden og fremtiden set fra et 1957er-perspektiv,” siger han om udstillingen.

Valget af slut-1950erne er også begrundet af årtiets store sociale forvandling og begyndende ændring i kønsrollemønstre og arbejdsmarked.

“Det tøj, der blev produceret i 1950erne er lavet til at blive brugt – det blev meget mere anvendeligt og holdbart end tidligere og bar præg af, at kvinderne kom på arbejdsmarkedet,” uddyber Pauli Tvilling og fortæller samtidig at udstillingen faktisk udspringer af et modeshow, der bliver afholdt den 8. april i Vega, hvor han har analyseret og gengivet moden fra filmen Funny Face med modeikonet Audrey Hepburn i hovedrollen.

Drømmemode
Samtidig med at Pauli Tvilling finder det interessant at mikse sine unika-styles med high street, synes han også, at det drømmende element i moden er essentielt at vise i en tid, hvor det meste og især moden ofte er ekstremt flygtig.

“For mig handler mode om at turde drømme. Det er en måde at sænke hastigheden i en ellers hurtig og flygtig branche. Det er interessant at vise ting lavet af for eksempel modeskaberen Holger Blom (1905-1965, red.), som er noget af det bedste, Danmark har præsteret i et modeperspektiv. Aftenkjoler og sjaler bruger man ikke den dag i dag, men folk skal stadig kunne drømme sig tilbage til en tid, der ikke er mere. Jeg laver udstillingen for at vise, hvor fantastisk tøjet var dengang og hvor fantastisk det faktisk stadig er i dag,” forklarer han og slutter:

”Fordi det går så stærkt i moden i dag, er det vigtigt at kigge tilbage efter inspiration og få noget stof til eftertanke.”

Udstillingen løber fra den 23. marts indtil den 28. april 2018 i Rødovre Storcenter.

 

R¯dovreCentrum_PauliTvilling_01

Indlægget “Mode handler om at turde drømme” blev vist første gang den Fashion Forum.

Global Change Awards-vinder vil afvikle bomuld

21. March 2018

“Agraloop vil kickstarte et nyt paradigme for naturlige fibre ved at udnytte spild fra madafgrøder til tekstilfiberproduktion. Vi går efter at hjælpe vores industri med at begynde afviklingen af bomuld som verdens dominerende naturlige fiberressource,” fortæller Isaac Nichelson, talsperson for Crop-A-Porter, som står bag Agraloop-teknologien, og som netop er blevet udråbt til vinderen af H&M Foundations årlige designkonkurrence Global Change Award, der blev afgjort den 20. marts i Stockholm. Det skriver H&M Group i en pressemeddelelse.

Crop-A-Porter har udviklet en teknologi til at skabe bæredygtige tekstiler af overskudsmateriale fra afgrøder som hørfrø, sukkerrør og ananas – en teknologi, der udover æren også er blevet belønnet med et legat på 300.00 euro, svarende til mere end 2 millioner danske kroner.

“At vinde Global Change Award betyder, at vi kan begynde at åbne op for noget, der har kæmpe værdi for tekstil- og modeindustrien. Vi kan nu sende denne vigtige teknologi meget hurtigere ind i en skaleret produktion,” siger Isaac Nichelson videre og fortæller, at Crop-A-Porters legat skal bruges på at optimere deres cirkulære teknologi, beskytte IP-rettigheder og på at starte produktionen af kommercielle Agraloop BioFibreTM fiberproduktioner.

På vej mod en spildfri modeindustri
I alt er fem forskellige innovationer blevet belønnet med en pris af H&M Foundation i årets konkurrence. Udover udnyttelse af madafgrøder, har også projekter med intelligente tekstiler, 3D-designet tøj til avancerede genanvendelsesprocesser og bionedbrydelig beklædning med helbredsfordele fået del i det samlede legat på 1 million euro til fremtidig udvikling af deres idé.

For H&M Foundation handler det nemlig også om at hjælpe innovationer, der har skaleringspotentiale, og hvor idéen er både økonomisk holdbar og nytænkende.

“Jeg lykønsker alle fem vindergrupper. De viser, at innovation ikke kender til landegrænser og kan blomstre hos hvem som helst. Denne dag markerer starten på et etårigt acceleratorprogram, hvor H&M Foundation, Accenture og KTH Royal Institute of Technology i Stockholm vil hjælpe vinderne med at skære årevis af deres tidslinje ved at bringe dem indenfor i mode- og innovationsmiljøer i Stockholm, New York og Shanghai,” udtaler Karl-Johan Persson, bestyrelsesmedlem i H&M Foundation og CEO for H&M Group, i pressemeddelelsen. 

Læs mere om de forskellige innovationer her.

Indlægget Global Change Awards-vinder vil afvikle bomuld blev vist første gang den Fashion Forum.

Instagram udvider shoppefunktion til Europa

21. March 2018

Vi shopper mere og mere på mobilen – og flere og flere apps og webshops imødekommer den mere intuitive og impulsive shopping her. Instagram lancerede for et år siden en såkaldt shoppefunktion til deres amerikanske brugere, og nu er turen kommet til nye udvalgte markeder – i første omgang blandt andet europæiske lande som Frankrig, Tyskland og Spanien – men også et land som Brasilien, fortæller Glossy.

Shoppefunktionen giver modebrands og andre firmaer mulighed for at dele langt mere information med deres sociale medie-brugere. Man kan således via tags klikke sig til både mere viden om et givent produkt og i sidste ende også til en decideret købsside via en ‘køb-nu’-knap. Dermed gøres afstanden fra inspiration til køb kortere.

Instagram har hidtil fungeret som en værdifuld platform for brugerengagement for brands, men de nye funktioner gør det muligt at konvertere engagementet til målbare statistikker og til slut også salg. Instagrams egne statistikker peger da også på, at cirka 60 procent at deres brugere finder nye produkter på Instagram og den nye funktion kan vise sig at være værdifuld for brands.

Alle data og interaktioner samles således – i stil med Google-analytics – og vil dermed hjælpe virksomheder med at målrette deres digitale strategier. Instagram gør det blandt andet muligt at måle, hvor stor en procentdel, der klikker sig videre, og hvorfra de gør det.

Hvis udvidelsen, som forventet, viser sig at være succesfuld, går der nok ikke lang tid, før vi også ser funktionen åbnet til det skandinaviske marked.

Indlægget Instagram udvider shoppefunktion til Europa blev vist første gang den Fashion Forum.

Julie Fagerholt stopper i Heartmade

20. March 2018

Kort før sin 50-års fødselsdag har Julie Fagerholt netop offenliggjort, at hun har valgt at træde tilbage som designer i Julie Fagerholt Heartmade. 

Mærket grundlagde hun i 1998 i et lille baghus i Pilestræde – samme adresse som det holder til på i dag. Fem år tidligere var hun blevet færdig som designer fra Danmarks Designskole, hvor hun var blevet optaget som bare 18-årig.

Hvor Julie Fagerholt oprindeligt fokuserede på eksklusive kjoler, bredte hun få år efter Heartmade ud til at dække en fuld garderobe, og i 2000 lancerede hun sin første ready-to-wear-kollektion, som hun vandt Alt for Damernes Guldknap for – en pris, hun vandt igen i 2010. I 2017 vandt hun en ELLE Style Award-pris i kategorien Årets Accessories-kollektion, og i år er hun nomineret i kategorien Årets Modedesigner.

Brandet er siden blevet udvidet med underlinjen Tagged by Bex, designet af Julie Fagerholts datter, Bex Fagerholt.

Julie Fagerholt Heartmade har siden 2011 været ejet af PBO Group, og Julie Fagerholt har således opsagt sin stilling per dags dato for at kunne gå ind i andre projekter.

Indlægget Julie Fagerholt stopper i Heartmade blev vist første gang den Fashion Forum.

Her er de nominerede til ELLE Style Awards 2018

20. March 2018

Når ELLE Style Awards for sjette gang løber af stablen den 3. maj 2018 i DR Koncerthuset, skal der vanen tro uddeles en lang række af priser til blandt andet årets model, årets modefotograf, årets brand med flere. Og nu er ELLE-redaktionen klar til at løfte sløret for, hvem de nominerede er i dette års i alt 15 kategorier.

Blandt de mange tilbagevendende priser skal der i år også uddeles en helt ny, nemlig Årets Modeshow, som enten går til Saks Potts, Ganni eller Designers Remix. Derudover er Aiayu, Skall Studio og Tomorrow v. Pieszak nomineret til årets CSR-pris, ligesom at Årets Stilikon skal findes blandt Alexandra Carl,
Emili Sindlev og Lotte Mørch.

Se de øvrige nominerede her:

ÅRETS MODEL
Line Kjærgaard
Nina Marker
Sarah Dahl

ÅRETS STYLIST
Barbara Gullstein
Kathrine Agger
Stephanie Gundelach

ÅRETS HÅRARTIST
Julie Garrett
Sidsel Marie Bøg
Henrik Haue

ÅRETS MAKEUPARTIST
Anne Staunsager
Marie Dausell
Sine Ginsborg

ÅRETS MODEFOTOGRAF
Henrik Bülow
Sean McMenomy
Sune Czajkowski

ÅRETS INTERNATIONALE MODEHUS
Balenciaga
Céline
Dior

ÅRETS MODEDESIGNER
Anne-Dorthe Larsen // Lovechild1979
Julie Fagerholt // Heartmade
Stine Goya // Stine Goya

ÅRETS BRAND
Gestuz
Munthe
Saks Potts

ÅRETS SMYKKEDESIGNER
Griegst
Julie Nielsdotter
Orit Elhanati

ÅRETS STILIKON
Alexandra Carl
Emili Sindlev
Lotte Mørch

ÅRETS CSR-PRIS
Aiayu
Skall Studio
Tomorrow v. Pieszak

ÅRETS UUNDGÅELIGE
Cecilie Bahnsen
Pernille Teisbæk
Heartmade – Tagged by Bex

ÅRETS MODEFORMIDLER
Designmuseum Danmark for “Erik Mortensen – I Am Black Velvet”
Maria Mackinney-Valentin
Merete A. Baird

ÅRETS POWERPRIS
Ganni
Magasin du Nord
Bestseller

ÅRETS MODESHOW
Designers Remix
Ganni
Saks Potts

ELLE-PRISEN
Offentliggøres på selve aftenen.

Indlægget Her er de nominerede til ELLE Style Awards 2018 blev vist første gang den Fashion Forum.

Meget mere Oh!

20. March 2018

Oh! by Kopenhagen Fur har netop løftet sløret for en ny satsning – brandet er nemlig klar til at åbne deres allerførste butik i eget navn i Københavns Lufthavn. Det skriver Oh! by Kopenhagen Fur i en pressemeddelelse.

Dermed følger de i slipstrømmen på blandt andre Wood Wood, Julie Sandlau, Becksöndergaard og det svenske butikskoncept Arket, der allerede har offentliggjort sit indtog i lufthavnens nye udbygning til sommer.

Oh! by Kopenhagen Furs butik vil ligeledes være placeret i lufthavnens nye shopping- og spiseområde mellem finger A og B – et område, der fra start har haft til formål at tiltrække et stort udvalg af danske såvel som internationale modebrands samt en lang række gastronomiske initiativer til fordel for lufthavnens op mod 40 millioner årlige rejsende.

Oh! by Kopenhagen Fur ser frem til at vise, hvad de kan på retail-fronten, og håber, at en placering i lufthavnen giver dem mulighed for at møde et bredt udvalg af deres både danske og udenlandske kunder ansigt til ansigt.

“Det har været en stor drøm i lang tid for Oh! at åbne vores første rigtige butik, og at det skulle lykkedes at åbne i Københavns Lufthavn er helt fantastisk. Et univers med ren Oh! DNA – pels, håndværk og kvalitet – og et sted, hvor vi kan møde og tale med vores kunder direkte,” forklarer Oh! by Kopenhagen Furs daglige leder, Rebecca Munk Holst, hvortil Lise Ryevad, Director of Airport Sales i Københavns Lufthavn, kan supplere:

”Vi glæder os til at byde Oh! By Kopenhagen Fur velkommen i Københavns Lufthavn. Som københavnerbrand passer Oh! By Kopenhagen Fur perfekt ind i vores ambition om at skabe attraktive shoppingoplevelser for de rejsende i en atmosfære af både danske og internationale brands.”

Den nye butik åbner i sommeren 2018 og vil udover brandets sortiment af især overtøj og tasker også forhandle specialdesignede produkter skabt eksklusivt til Københavns Lufthavn.

Indlægget Meget mere Oh! blev vist første gang den Fashion Forum.

Catwalken indtager byens rum under Happy Day

19. March 2018

“Som en del af vores overordnede strategi arbejder vi på at få Copenhagen Fashion Week til at leve hele året. København som by er en medspiller i alt, vi laver, og vi søger at inddrage såvel byens rum som øvrige kulturinstitutioner og kulturelle initiativer, så vidt det er muligt. Derfor har vi også grebet bolden og lavet en Happy Catwalk i forbindelse med International Happy Day, der løber af stablen i morgen,” siger Camilla Frank, CEO for Copenhagen Fashion Week.

Catwalken etableres på Højbro Plads i Indre København og kommer til at vise personlige bud på et nutidigt modebillede eftersom modellerne – der er kendte bloggere og influencere –har stylet sig selv. Blandt modellerne er Caroline Plummer, Lotte Freddie, Michelle Hviid, Amalie Hoy og Mathilde Trobech.

“Vi ser mode som en kulturel genre – en identitetsskaber – og ved at inddrage mode i andre kulturelle sammenhænge får vi perspektiveret forbrugernes syn på mode,” siger Camilla Frank og slutter:

“Med Happy Catwalk får vi sat fokus på dansk mode, når vi indtager byens rum og flytter catwalken ud midt på Højbro Plads til et show fyldt med glade, livsbekræftende modeller og deres personlige stil. Vi håber, at rigtig mange vil komme og fejre moden med os”.

Happy Catwalk finder sted på Højbro Plads i indre København den 20. marts klokken 17-18. Læs mere om eventet her.

Indlægget Catwalken indtager byens rum under Happy Day blev vist første gang den Fashion Forum.

Ny chefdesigner hos Dior Homme

19. March 2018

Næste skridt i den store designerrotation er en realitet. Efter Kim Jones fratrådte sin stilling hos Louis Vuitton i januar har rygtebørsen sendt ham mange steder hen. Han var blandt andet i opløbet til at overtage efter Christopher Bailey hos Burberry – et job Riccardo Tisci dog løb med. Nu er det dog blevet en realitet, at han overtager stillingen som Artistic Director hos Dior Homme efter Kris Van Assche. Det fremgår af en pressemeddelelse.

“Jeg er glad for at kunne byde Kim Jones velkommen hos Dior Homme. Jeg er sikker på, at han vil fortsætte med at udvikle Dior Homme på en global skala,” udtaler Pietro Beccari, Chairman og CEO hos Christian Dior Couture i en kort pressemeddelelse, hvori han tilføjer, at Kim Jones vil få støtte fra husets teams til at skabe den elegant herregarderobe, der kendetegner Dior Homme i balanceren mellem klassiske og mere tidstypiske designs. Pietro Beccari kom selv til Dior fra Fendi i februar, og chefdesignerskiftet er således hans første store aktion som CEO.

Selv udtaler Central Saint Martins-uddannede Kim Jones sin stolthed over at skulle overtage tøjlerne hos Dior Homme.

“Jeg er dybt beæret over at slutte mig til huset Dior, som er et symbol på den ypperligste elegance. Jeg vil gerne takke Bernard Arnault og Pietro Beccari for at stole på mig ved at give mig denne mulighed. Jeg er fast besluttet på at skabe en moderne og innovativ mandlig silhuet, som bygger på dette hus’ unikke arv,” fortæller den 38-årige Kim Jones videre.

Kim Jones første kollektion for Dior Homme vises til juni under den parisiske herremodeuge. Det ventes samtidig, at Kris Van Assche vil fortsætte i en endnu ikke offentliggjort stilling hos LVMH.

Indlægget Ny chefdesigner hos Dior Homme blev vist første gang den Fashion Forum.

Les Deux opruster i ledelsen

19. March 2018

“Vi er lige nu midt i en større udvikling og er klar til at tage Les Deux til næste niveau. Af denne grund har vi brug for endnu flere specialiserede profiler og brancheerfaring indenfor især indkøb og design af herremode, som er et af de områder, hvor vi stadig kan blive stærkere.”

Sådan lyder det fra Andreas von der Heide, medstifter af det danske herrebrand Les Deux. Han har netop ansat Nicolaj Jessen som Sourcing & Procurement Director.

Nicolaj Jessen har 17 års erfaring i branchen fra tidligere ansættelser hos blandt andet Bestseller, IC Group, SUIT og fra sin seneste stilling som Sourcing and Buying director hos Norse Projects. Herigennem har han specialiseret sig indenfor design, indkøb og udvikling af herretøj, hvilket også har været afgørende for, at valget er faldet på netop ham.

“Nicolaj er fagligt dygtig og kommer med et sæt kompetencer, som vi ikke har, og som vi derfor kommer til at få stort udbytte af. Jeg er overbevist om, at matchet mellem Les Deux og Nicolaj er spot on,” siger Andreas von der Heide videre.

Også Nicolaj Jessen glæder sig til det nye samarbejde:

“Der er et helt specielt drive hos Les Deux, som tiltaler mig meget. Og så har brandet udviklet sig rigtig meget de seneste år, hvilket stiller nogle større krav til virksomheden. Jeg vil først og fremmest have fokus på bundlinjen, så vi kan fortsætte væksten. Derudover bliver det min hovedopgave at udvide Les Deux’ leverandørnetværk og sortiment, så der skabes endnu mere balance i hele kollektionen og så vi kan vinde endnu flere markedsandele,” fortæller han.

Nicolaj Jessen tiltræder officielt stillingen den 1. maj 2018.

Indlægget Les Deux opruster i ledelsen blev vist første gang den Fashion Forum.

Ny konkurrence jagter ekstraordinært talent

16. March 2018

“Modebranchen er en tricky størrelse, når det handler om at få sit talent frem og blive opdaget,” siger Thora Valdimars, stylist og kreativ konsulent, og en del af juryen i VILAS igangværende talentkonkurrence, hvor de søger talenter indenfor både design og foto. Hun fortsætter:

“Det handler ofte om netværk og om hvem, der har de mest spidse albuer. Af den årsag tror jeg, der er mange talenter, der går tabt. Med en konkurrence som denne kommer alle ind på lige fod, og det er talentet, det drejer sig om. Ikke hvilken skole man har gået på eller hvem man kender,” siger hun og tilføjer, at hun håber at se deltagerne tage nogle chancer, men også at de forstår, hvem slutforbrugeren er, for ”det er i den balance, at kunsten ligger, når man skaber og formidler kollektioner,” som hun siger.

Vinderne skal skabe kollektion og kampagne

Vinderne af Vila Talent Award på designsiden skal skabe en capsule-kollection bestående af fem items, der bliver produceret og solgt i Vilas butikker. På fotosiden, skal vinderen være med til at forme det visuelle look for kollektionens kampagne og skyde den i en hovedstad i Europa.

Konkurrencen løber i hele Europa, hvor hvert deltagende land vælger ét talent i begge grupper. Slutteligt vil juryen udpege de to endelige vindere, der oveni samarbejdet med Vila, hver vinder en pengepræmie på cirka 37.000 kr.

Ud over Thora Valdimars, der er tidligere moderedaktør på Costume, består juryen af As Øland, kreativ direktør for Dansk Mode og Tekstil, Jeanette Madsen, stylist, Julia Lahme, direktør i Lahme Aps, og fotograf Polina Vinogradova.

Med konkurrencen lægger Vila sig i tråd med en lang række af samarbejder med influencere og kreative talenter fra andre brancher, som man i stigende grad ser i modebranchen. Hvor designprocessen demokratiseres og er mere på linje med det modebillede, der opstår på gadeplan.

“Nogle af de store internationale modehuse har længe holdt konkurrencer, og flere brands er begyndt på det samme. Jeg tror, at når verden så konstant er i rivende udvikling, så vil der være større behov for tiltag som dette for at sikre, at man får set og hørt alle de talenter, der findes. Jeg håber personligt, at det er noget, vi kommer til at se mere til,” slutter Thora Valdimars.

Indlægget Ny konkurrence jagter ekstraordinært talent blev vist første gang den Fashion Forum.

Pages